Hva er forskjell på endlers guppy og vanlig guppy?

hva er forskjell på Endlers guppy og vanlig guppy?
det som skiller dem er vell hannens utforming og at hunnene er totalt fargeløse, di er også litt mindre enn vanlig guppy. du kan lese mer om endlers og forskjellene her
du burde forresten ikke ha Guppy og Endlers i lag om du planlegger å ta vare på yngel, da disse kan krysse seg.
Husk at det er forskjell på Endlers guppy og Endlers levendeføder som du linker til.

Endlers guppy er en vanlig Poecilia reticulata naturform. Anbefaler at de holdes adskilt fra kulturguppy om Endlers guppy'en ikke kommer fra butikk da, da er den allerede hybridisert

Naturformen av guppy (Poecilia reticulata) kalles såvidt meg bekjent bare for «guppy» mens Endlers levendeføder (Poecilia wingei) er et annet navn for Endlers guppy. Tar jeg virkelig så feil?

WP: Endlers guppy
WP: Guppy
Dr. John A. Endler fant fiskene i 1975.

Dr. Endler ga sine fisker til Dr. Donn Eric Rosen som var konservator for ichthyologi ved American Museum of Natural History, og det var han som navnga ”arten”. Fiskene ble så spredt via New York, til Tyskland og derfra til akvarister i Europa, Amerika og Japan.

Dr. Endler hørte igjen om fiskene midt på 1980-tallet, og fikk også se fotografier i en japansk akvariebok, da mente han de hadde blitt krysset med vanlige guppy (i laboratoriet krysset ”Endler’s guppy” seg med ”normale” guppy. Kryssningen kunne tydelig sees på sorte markeringer i ryggfinnen, gyllent skinn og mindre kantet kroppsform enn tidligere.

Variasjonen hos villstammen var også bredere enn i akvariestammen, og Endler var skuffet over å se hvor mye av den originale fargeprakten som hadde blitt borte. I følge Dr. Endler, er "Endler's Livebearer" en klar art, og ikke en guppy (Poecilia reticulata). Arten vil snart bli beskrevet av tyske taxonomer. Endler ønsker selv å kalle arten Poecilia haskinsi.

(utdrag fra en artikkel skrevet av Jan A. Stenløkk)

etter denne artikkelen i 2004 ble det skrevet en ny av Jan A. Stenløkk
”Endlers guppy” omsider beskrevet som egen art – Poecilia wingei her i 2006 der det står bl.a:
Dessverre er nok den opprinnelige ”Endlers guppy” krysset med vanlig guppy, og selektivt avlet for større og enda flottere fisker.

Nye funn av fisk som likner svært på ”Endlers guppy” er oppdaget langt unna den opprinnelige lokasjonen ved byen Cumaná, og de var her svært vanlig i mange ulike miljøer. Overraskende nok ble det funnet at også ”Endlers guppy” varierte svært mye i fargetegninger. Dette er grunnlaget for nybeskrivelsen av fisken (nå populært kalt ”Campoma guppy”), og da som en egen art: Poecilia wingei. Poeser, Kempkes & Isbrücker, 2005. Arten er oppkalt etter den danske genetikeren Øjvind Winge, og beskrivelsen ble publisert av Fred. N. Poeser, Michael Kempkes, Isaac J. H. Isbrucker i desember 2005.

Etter hva jeg kan forstå så er dagens endlers levendeføder og endlers guppy samme fisken bare forskjellige kallenavn, derfor refererer jeg til endlers levendeføder her i akvaforums fiskebase. men som det står i beskrivelsen her på akvaforum:
Den ekte villformen av Endlers guppy er ikke funnet noe annet sted i verden enn i Laguna de Patos, og er trolig utrydningstruet fordi det bl.a. har blitt anlagt en søppeldynge ved lagunen.
Endlers guppy som vi finner hjemme hos akvarister er langt fra en vill fisk. Alle stammer sannsynligvis fra det opprinnelige kullet som John Endler distribuerte bl.a. til Tyskland via omveier.

Det kan godt hende jeg tar meget feil nå, men dette er da hva jeg har forstått.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap