- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Kjøpte meg planter som er store.
Kjøpte meg planter som er store.
Inaktiv bruker
Postet 29.08.09 kl 16:49
Postet 29.08.09 kl 16:52
Den første der er en stueplante. Skal vistnok bare overleve ett par måneder under vann.
Nummer to har jeg selv og hørt litt delt om den. Noen sier stueplante, andre ikke. Min ser helt fin ut nå etter 3 måneder.....
Av bunnplante er Anubias Barteri nana en enkel og lav plante. Det finnes ørten å velge i så ikke lett å annbefale noe konkret. Let litt i plantebasen.
-Tim
Nummer to har jeg selv og hørt litt delt om den. Noen sier stueplante, andre ikke. Min ser helt fin ut nå etter 3 måneder.....
Av bunnplante er Anubias Barteri nana en enkel og lav plante. Det finnes ørten å velge i så ikke lett å annbefale noe konkret. Let litt i plantebasen.
-Tim
Postet 29.08.09 kl 16:53
Inaktiv bruker
Grrr...
Stusset også over den første der, for den ligner veldig på stueplante, men mente bestemt at på en dyrebutikk der jeg kjøpte den, så visste dem hva dem drev med, og hva dem solgte meg, men den gang ei
Postet 29.08.09 kl 16:57
Endret: 29.08.09 kl 16:58
Det aller første bildet viser en veldig vanlig stueplante, som folk vanligvis har i potter på gulvet eller i vinduskarmen. Det er en Dracaena, og som du ser her i Plantebasen er det ikke noen akvarieplante!
Grunnen til at den overhodet er lagt inn der, er fordi det er så mange svindlere i zoobutikk-bransjen som selger slike planter til uvitende nybegynnere som akvarieplanter. Og da dukker det så ofte opp spørsmål om det her på forumet, som f.eks. "Hva heter plantene mine?" og lignende.
Men den VIL dø under vann, før eller siden. Om det tar en, to eller tre måneder spiller ingen rolle. De har solgt deg noe under falske forutsetninger, og du har krav på å heve kjøpet!
Kjenner du noen som har en bok om stueplanter/potteplanter, så vil du garantert finne Dracaena i den. Bare slå opp og se, og ta gjerne med deg boka til butikken, i tilfelle de prøver seg med noen protester....
Grunnen til at den overhodet er lagt inn der, er fordi det er så mange svindlere i zoobutikk-bransjen som selger slike planter til uvitende nybegynnere som akvarieplanter. Og da dukker det så ofte opp spørsmål om det her på forumet, som f.eks. "Hva heter plantene mine?" og lignende.
Men den VIL dø under vann, før eller siden. Om det tar en, to eller tre måneder spiller ingen rolle. De har solgt deg noe under falske forutsetninger, og du har krav på å heve kjøpet!
Kjenner du noen som har en bok om stueplanter/potteplanter, så vil du garantert finne Dracaena i den. Bare slå opp og se, og ta gjerne med deg boka til butikken, i tilfelle de prøver seg med noen protester....
Postet 29.08.09 kl 17:13
Endret: 29.08.09 kl 17:14
Inaktiv bruker
Så kjedelig Jeg har kviteringen og alt, så jeg skal reise tilbake med den allerede på mandag, og ja jeg er nybegynner og har blitt lurt!!!
Postet 29.08.09 kl 18:12
Postet 29.08.09 kl 18:53
Postet 29.08.09 kl 20:11
Det ER stueplanter, Tim Ingen vits å bestride fakta, de blir ikke plutselig noe annet. I innlegg nr to i denne tråden ser du en liste over myr- og landlevende planter som feilaktig ofte selges som akvarieplanter, og som vil dø etterhvert under vann. En annen liste med landplantenavn du kan google finner du her (de på listen selges OFTE som akvarieplanter....ren svindel).
Anubias er vel den eneste akvarieplanteslekten jeg kommer på som greier å holde seg "oppreist" når du løfter dem over vann. Men hvis du leser i plantebasen og hva Tropica begrunner dette med, så skjønner du hvorfor.
TIL TRÅDSTARTER:
Plante nr to på bildene dine kan muligens være den som finnes på bilde nr 5 og 6 her.
Den siste er en akvarieplante, og kalles javabregne. Du får opp vitenskaplig navn når du søker på javabregne i plantebasen.
Anubias er vel den eneste akvarieplanteslekten jeg kommer på som greier å holde seg "oppreist" når du løfter dem over vann. Men hvis du leser i plantebasen og hva Tropica begrunner dette med, så skjønner du hvorfor.
TIL TRÅDSTARTER:
Plante nr to på bildene dine kan muligens være den som finnes på bilde nr 5 og 6 her.
Den siste er en akvarieplante, og kalles javabregne. Du får opp vitenskaplig navn når du søker på javabregne i plantebasen.
Postet 29.08.09 kl 20:23
Endret: 29.08.09 kl 20:36
Inaktiv bruker
MartinaJeg tror at nr 2 er også en stueplante. Den har harde, stive blader som du nesten kan skjære deg på , ikke sant?
Nei dem er ikke noe harde og stive, men mjuke og veldig så bøyelige Og dem klappe sammen når jeg tar dem opp av akvariummet. Men det første bildet der, den står meget så fint alene, og skal plantes i en potte med jord og havner som gave hos noen *( min sønn er hyperalergiker, og tåler dårlig planter )
Postet 29.08.09 kl 20:26
Endret: 29.08.09 kl 20:30
Kaiza76Nei dem er ikke noe harde og stive, men mjuke og veldig så bøyelige :) Og dem klappe sammen når jeg tar dem opp av akvariummet. Men det første bildet der, den står meget så fint alene, og skal plantes i en potte med jord og havner som gave hos noen *( min sønn er hyperalergiker, og tåler dårlig planter :( )
Dette med å løfte opp og sjekke om planten faller sammen eller ikke, må ses kun som en pekepinn. Du er ikke garantert akvarieplante selv om din bøyer seg ned. Det er pr i dag ingen akvarieplanter som har slike hvite render/striper på bladene. Det hvite stripe-mønsteret i seg selv er en garanti for at det IKKE er en akvarieplante, men er en potteplante for stuebruk, eller evt i terrarium.
Postet 29.08.09 kl 20:38
Endret: 29.08.09 kl 20:39
Postet 29.08.09 kl 20:56
Inaktiv bruker
veldig tragisk i grunn, og her er det da til og med 2 planter av 2 forskjellige slag som er meg blitt solgt
Postet 29.08.09 kl 21:27
Bare si til de at de bør få litt info inn før de ansetter noen i en dyrebutikk.. (det er ikke din jobb å søke opp fakta om en plante du kjlper i en dyrebutikk.) Foresten så er planter med hvit på bladene ofte giftige, men om de er det for fisker aner jeg ikke.. det er jo en del fisker som spiser planter og snegler gjør vertfall det ofte,. Tenk om den er giftig den der og da. huff.
Jeg er ute for mye rart selv ukentlig. (jeg elsker å gå i dyrebutikker ja hehe). Som foreks senest i går.. de solgte asiatisk jegersnegle som sebrasnegle. Å jeg klarte ikke dy meg.. Latet som jeg var døn dum å spurte om den var farlig for pitte små eplesnegler og pest snegler.. Neida svarte damen den er veldig glad i alger sa hun..
Hallo liksom..
Jeg er ute for mye rart selv ukentlig. (jeg elsker å gå i dyrebutikker ja hehe). Som foreks senest i går.. de solgte asiatisk jegersnegle som sebrasnegle. Å jeg klarte ikke dy meg.. Latet som jeg var døn dum å spurte om den var farlig for pitte små eplesnegler og pest snegler.. Neida svarte damen den er veldig glad i alger sa hun..
Hallo liksom..
Postet 29.08.09 kl 21:46
Disse plantene selges i hundrevis hver uke i Norske Zoo butikker som akvarieplanter. Det er veldig veldig synd, men det meste av skylden vil jeg legge på importøren for de sender ofte disse plantene i sånne "miks" pakker med mye forskjellige planter i. Ofte kan man velge mellom akvarie, eller terrarie planter (som de sikkert mener med disse dere kaller stueplanter), men det er jo ikke alle butikker som betjening som vet såpass engang... Men av erfaring vet jeg også at disse plantene kan leve en god stund under vann; de vokser riktig nok ikke, og de råtter heller ikke - før etter ca. 3 mnd. hehe.
En grunnregel for nybegynnere kan vel være at ingen vanlig akvarieplanter har to farger kanskje?
En grunnregel for nybegynnere kan vel være at ingen vanlig akvarieplanter har to farger kanskje?
Postet 29.08.09 kl 21:53
Endret: 29.08.09 kl 21:55
Inaktiv bruker
Det var da egentlig mitt neste spørsmål, om en akvarieplante er bare en farge på planten, men da fikk jeg svar på det, og takker alle for masse fin innformasjon, på Mandag bærer det rett avsted til zoo der jeg handlet og ber om nye planter med bare en farge på
Siden ingen har komentert den siste planten min som er helt grønn, vil jeg anta at den er en akvarieplante.
*løper avgårde og tar ut di to andre plantene i en heidundrendes fart *
Siden ingen har komentert den siste planten min som er helt grønn, vil jeg anta at den er en akvarieplante.
*løper avgårde og tar ut di to andre plantene i en heidundrendes fart *
Postet 29.08.09 kl 22:43
Endret: 29.08.09 kl 22:44
Kaiza76Det var da egentlig mitt neste spørsmål, om en akvarieplante er bare en farge på planten, men da fikk jeg svar på det, og takker alle for masse fin innformasjon, på Mandag bærer det rett avsted til zoo der jeg handlet og ber om nye planter med bare en farge på :) Siden ingen har komentert den siste planten min som er helt grønn, vil jeg anta at den er en akvarieplante. *løper avgårde og tar ut di to andre plantene i en heidundrendes fart :) *
Hvis det er den i midten på bildet så heter den Javabregne, og er kjempefin akvarieplante. Kan med fordel festes på røtter eller lavasten etc.
Postet 29.08.09 kl 22:46
Inaktiv bruker
da er plantene levert, men med null plante hjem igjen, dyrebutikken sto hardnakket på at dette var akvarieplante, så jeg fikk ikke noe igjen for det, dermed så ble jeg så irritert, at jeg la fra meg plantene på disken, slengte meg ut av at en grunnregel for akvarieplanter er ensfarget, og at dem hadde lurte meg, så gikk jeg min vei!
Er heldigvis flere dyrebutikker her, så vi får prøve et annet sted, men rakk ikke i dag før jobb.
Er heldigvis flere dyrebutikker her, så vi får prøve et annet sted, men rakk ikke i dag før jobb.
Postet 31.08.09 kl 22:34
Postet 31.08.09 kl 22:52
Bente-Benter det mulig? kunden har altid rett, er det ikke noe som heter det da?
Det der er en "sannhet" med en STOR klype salt. For noen dager siden var det en tråd om noen som blant annet hadde en Pleco på 15 cm i en fiskebolle - og disse kundene har IKKE alltid rett. I dyrebutikk må man faktisk si ifra til kundene hvordan de bør behandle tingene siden. Men folk hører ikke! Men i dette tilfellet så har selvfølgelig kunden rett. Men ikke ha for vane å bruk denne replikken, i alle fall ikke for zoo-bransjen...
Postet 31.08.09 kl 23:13