Akvariebunnen, sand eller grus? pluss andre rare spørsmål

Jeg har i dag overtatt min søsters akvarium - som forsåvidt har stått tomt i halvannet års tid. Jeg begynte tanken om å skaffe akvarium for en ukes tid siden, noen ganger får jeg ideer dalende ned i hodet og går hodestups igang med det jeg har fått for meg. Når det er sagt gjør jeg ikke det uten å sette meg inn i ting - til en viss grad...

Så langt har jeg lært:
- IKKE sett i fisk samme dag, vent 4-5 uker helst
- Sandbunn bør ha sandsnegler
- noen fisker må ha sandbunn for å trives
- ha godt med skjulesteder for fiskene
- ha fisker som går godt overens både sosialt og temperaturmessig - og kjemien i vannet
- jeg vil ikke ha guppy som formerer seg i ett kjør
- pluss andre ting som jeg ikke helt har oversikten over enda

Siden jeg nå har akvariet her tenkte jeg å sette i gang. Det første blir å få satt opp det jeg nå ser som et puslespill... Hva er pumpe, hva er ikke, hvordan sette sammen osv.

Dilemma nr 1: sand eller grus i bunnen? Jeg tenkte at å få bunnen på plass - og så fylle på med vann var veien å gå. Men nå var jeg i dyrebutikk i dag, de sa jeg kan fylle på med vann nå og vente en ukes tid med bunnen så jeg har tid til å tenke på hva jeg vil ha. Men etter lesing her inne tør jeg ikke stole på det dyrebutikker sier. Og når jeg først har bunnen på plass, skal jeg sette plantene i før eller etter vannet? Hva er enklest, hva er mest hensiktsmessig?

Er der fisker som ikke vil ha sand, men bare grus?

ER det virkelig lettere å rengjøre sand enn grus ettersom slammet ligger oppå sanden og ikke faller nedimellom slik den gjør i grusen (hvis min dyrebutikkmann har rett i den teorien)?

Hva er enklest for en nybegynner som meg, sand eller grus - og hvorfor?

Kan jeg ta snegler, algespisere i akvariet FØR de 4-5 ukene er gått? Altså før de første fiskene melder sin ankomst?

Skal jeg drive med vannbytting de ukene før akvariet er klart for fisker?

Jeg har i alt utstyret fra min søster funnet Bactozym. Men velger å ikke bruke dette etter hva jeg har lest her inne. Skal prøve å gjøre dette på riktig måte. Mine barn får bare vente på at ting skal bli klart for fiskene. Får se hvor lenge de klarer holde ut med å bare se på planter, hehe.

Siste spm: bør jeg koke alt utstyr fra min søster - diverse slanger, slamsugere osv. Jeg ser ene slangen har noe mugg inni seg, slamsugeren er full av slam. Eller bør jeg anskaffe nytt? Eller bare la det stå til? Hva med steinene, treroten?
Jeg er ikkje den som kan gi deg de beste svarene her inne, men jeg kan prøve å svare deg med det jeg vet. Hvis du vil ha Corydoras, som er en bunnspiser, som roter i bunnen for å finne mat bør du ha sand. hvertfall ikkje steiner som har skarpe kanter som kan skade bartene til corydorasene som de bruker for å finne mat i sandbunnen.

Det beste er å vente i 5-6 uker før du setter i fisk, så hele denne syklusen blir ferdig. Bactozym og andre lignende stoffer er ikkje store hjelpen, så det beste er å vente. ( selv om det kan friste veldig å kjøpe fisk, når du begynner å bli litt lei av å bare se på planter) :P

Du ska ikkje skifte vann i disse 5-6 ukene, men bare la pumpen og alt sammen gå hele tiden. så kan du hive i litte granne mat innimellom så bakteriene i filteret ditt har noe å leve på.

Grus er garangtert lettest fordi det er lettere å få utav karet vis du skal rengjøre den skikkelig og med sand vil det bli smurt utover og vanskelig å få utav uten å snu hele karet på hodet.
Enig i FiskeAlex' svar angående oppstart.

Jeg vil anbefale at du har sand på bunnen. Det er mange fisker som ikke kan ha grus, men ingen som ikke kan ha sand. Sandsnegler er en god ide å ha om du har sandbunn. Jeg synes sand den er lettere å rengjøre.

Egentlig hadde jeg ville erstattet slangen med mugg i, det koster ikke stort. Det går sikkert an å vaske de du har fra før om du vil spare penger da. Sjekk om du får plukket fra hverandre slamklokka og rengjort den.
Steinene og roten er det bare å skylle. Lukt på roten og kjenn om den er råtten forresten. Jeg fikk med en råtten rot i et brukt akvarie en gang, og den var nok ikke særlig bra for vannet.
Er rota grei å bruke skal den lukte jord/skog og ikke vondt.

Pumpe er det som filtrerer vannet. Finnes også luftpumper, men det er ikke noe man MÅ ha. Vet du hvilken pumpe du har? Hvis ikke, ta bilde av utstyret så kan kanskje noen med liknende pumpe forklare hvordan du setter den opp.

Ellers virker du som om du har lest godt om din nye hobby, og da blir starten ofte lettere! Lykke til med akvariet!=)
Vist du velger sand er det flere fiskearter å velge mellom, sandsnegler trenger du ikke ha fordi om du har sand. Sand får du kjøpt på biltema, den støver ikke når du skal ha den i akvariet så vannet blir fort klart når du har fyllt på vann. Vist du kjøper sand så pass på at du får sanden som kan brukes i akvariet.
Du kan fylle akvariet med vann før du har i bunnsubstratet, men vil anbefalle deg å vente, det er lettere å plante planter før du fyller akvariet helt opp.
Eg har ikke hatt problemer med å rengjøre sand, bare til å holde slamsugeren litt over sanden og vips er det rent.
Om det er enklest med sand eller grus kan eg ikke svare på, men har selv hatt begge deler og synes at det er best med sand. Det er vel litt smak og behag hva du selv synes er finest.
Vent 4-5 uker før du har noe levende oppi akvariet, snegler og algespisere er like følsom for gift i vannet som annen fisk.
Du trenger ikke bytte vann ukene før du setter inn fisk, bare husk å "mate" filterbakteriene slik at de får noe å leve av før du setter inn fisk. Når du skal sette inn fisk kan du ta 1/3 vannbytte dagen før de kommer til sitt nye hjem.
Koker du utstyret er du sikker på at det ikke kommer noe i vannet som du ikke vil ha der, steiner og røtter ville eg ha kokt for å være sikker. Slanger og slamsugeren kan du skylle gjennom med varmt vann.
Vist du ikke klarer å vente 4-5 uker kan du høre med dyrebutikken evt vist du har venner med akvarium om du kan få med deg filterguffe, da kan du sette inn fisk dagen etter.

Lykke til med en flott og givende hobby.
-Knut
Grus er garangtert lettest fordi det er lettere å få utav karet vis du skal rengjøre den skikkelig og med sand vil det bli smurt utover og vanskelig å få utav uten å snu hele karet på hodet.


Akkurat det ser ikke på jeg som store problemet. Full rens - jeg spar utav det jeg kan, prøver å få mer ut ved å ta vann oppi og la det renne ut sammen. Det siste ser jeg som svinn og skyller ut med vann og ned i sluken it goes
-Knut
Grus er garangtert lettest fordi det er lettere å få utav karet vis du skal rengjøre den skikkelig og med sand vil det bli smurt utover og vanskelig å få utav uten å snu hele karet på hodet.


Man trenger ikke ta ut bunnlaget for en skikkelig rengjøring. Sand er forøvrig lett å få opp, bare å bruke hevert
Sandsnegler kan være lurt hvis du har sand. Ellers kan det dannes metangasser i underlaget, og da får du ett illeluktende akvariet.
Takk for svar alle sammen Da er det bestemt, jeg skal ha sandbunn og skal finne mer ut av hva det vil bety for mitt akvarie.

Maretard, angående mitt utstyr.
- Innvendig pumpe og filter system er Rekord. Har prøvd å sette det sammen etter hvordan tegningene er. Men tror jeg mangler noe. På bildet er det flere lag av noe farget, hullete greier. Dette har jeg ikke - jeg har noen hvite filtermatter. Og noen hvite plastikk-ting med huller og "armer" som jeg ikke helt vet hvor å plassere - er det disse fargetingene skal inn i? Hva heter disse fargetingene? Er det dette som er filteret? Jeg er helt grønn!

- Luftfilter er Elite 801. Men tror jeg mangler noe her og. Må høre med min søster tenker jeg. Men har selve motoren, og så et par tynne slanger som er sammenbundet av en grønn plastventil. På bildet ser det ut som at endene på slangene har noe festet på seg, nede i vannet - jeg kan ikke finne slike deler her i mitt utstyrs kaos.

Og til deg som sa noe om roten og lukt, råttenhet. Dette er nok en tillaget rot, ikke naturlig, virker ikke ekte. Og den lukter ingenting

I morgen: kjøpe inn sand. Oj, hvor mye er nok? Har juwel akvarium med 60 cm lengde og ca 30 cm dybde. Fylle oppi vann. Bruke kvelden til å planlegge plantelivet i akvariumet. Går til anskaffelse av det om et par dager. Oj, og hive litt mat oppi vannet også. Mat til bakteriene!
Jeg har ikke erfaring med rekordfilterne, så jeg kan ikke svare på det.

Men det du mangler på luftpumpen er luftesten virker det som, og det får du kjøpt på dyrebutikken. De er laget i enten keramikk eller tre.
De fargede tingen du ser på tegningen er svampene som skal være inne i filteret, der er her filterbakteriene holder til. Vist edu mangler disse kan du kjøpe en filtermatte blå på farge og grovest mulig, å skjære til i firkanter og sette nedi holderen til svampene, du kan også kjøpe ferdige filtersvamper fra juwel men disse koster endel. Den hvite filtervatten skal bare ligge på toppen oppå svamene.
disse kasettene med filtersvamper skal oppi pumpa på ene siden, de passer bare en plass inni pumpa.
Maretard
Jeg har ikke erfaring med rekordfilterne, så jeg kan ikke svare på det. Men det du mangler på luftpumpen er luftesten virker det som, og det får du kjøpt på dyrebutikken. De er laget i enten keramikk eller tre.


Jammen disse har jeg jo!!! Skjønte bare ikke at de skulle på endene - de virker å være for løse. Den ene er rund i formen, den andre firkantet. Hvordan i alle dager skal disse henge fast?

Svamper... Takk for info Tonje
Tror de bare dyttes på endene av slangen, så skal de ligge på bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap