...og jeg som trodde guramien var en fredelig fisk...;) legger egg, hva gjør jeg?

Da jeg skulle gjøre reint akvariene på jobb i dag tidlig, så skjedde det noe merkelig.

Vi har et kar med leppeguramier, som vanligvis er ganske fredelige. I dette karet svømmer bla. en flott hann sammen med 4 hunner.

I halvsøvna puttet jeg tømmeslangen oppi karet, og plutselig gikk hannen til angrep på slangen. Det var ikke som han stanget til heller, jeg kjente det banket til i slangen.
Plutselig så jeg at det lå to døde hunner der, mens de to andre hunnene sto vettskremte i et hjørne med store sår på seg. Jeg våkna iallefall fort da...

Jeg fikk fjernet slangen med en gang, og så jo plutselig at fiskene hadde laget et stort skumrede, og lagt masse egg oppi.

Jeg fikk fjernet de to vettskremte hunnene over til et annet kar, mens hannen får vokte eggene i fred.

Hva gjør jeg nå?

Er det riktig at det er hannen som skal vokte på eggene?
Han driver iallefall og lager bobler og ser ut til å vokte veldig på eggene, men er veldig aggressiv. Går til angrep på fingern om man putter den bort til glasset.
Er det noen sjanse for at det blir yngel utav dette?
Er gurami lette å drive oppdrett på?
Er det noe spesielt jeg må gjøre nå fremover for å få dette til å fungere?

Mange spørsmål, men dette er helt nytt for meg. Synes det er kjempespennende å se fiskene yngle, men synd at det skal gå så hardt for seg at det ender med døden...
Det er hannene som vokter eggene ja.
Karet virker egentlig ikke er stort nok til å huse alle guramiene, siden hunnene ikke kommer seg vekk. Tror du bør sørge for å enten fjerne hunnene tvert eggene er lagt, eller ødelegge skumredet slik at det ikke blir egg og yngel å passe på i fremtiden.

Men iallefall blir det kanskje noen små på deg nå=) Lykke til med dem!
Pass på de 2 gjenlevende hunnene også i fall det blir infeksjon osv i sårene. Jeg ville kanskje ha gitt dem en runde Esha 2000 for sikkerhets skyld? Andre må ev korrigere meg her!
MarenB
Pass på de 2 gjenlevende hunnene også i fall det blir infeksjon osv i sårene. Jeg ville kanskje ha gitt dem en runde Esha 2000 for sikkerhets skyld? Andre må ev korrigere meg her!

Infeksjon vil vi ikke ha...skal se om jeg finner preparatet du prater om her og lese litt på pakken.

Skal jeg også fjerne hannen fra akvariet om eggene klekker?
Hva med evt. yngel, vil hannen være like aggressiv mot dem?
Du kan ta ut hannen når yngelen blir frittsvømmende og forlater redet. Hannen kan begynne å spise de ellers.
Tilfeldig bekjentskap
© eddiedahl
Reklame for plussmedlemskap