Hvilken sammesetning av disse fiskene, kan jeg ha i mitt 63liters akvarium?

Jeg har kjøpt meg mitt aller første akvarium, fått innredet det, og nå sitter jeg å lurer på hvilke fisker jeg kan ha. Jeg har sett meg ut noen arter, men er veldig usikker på hvilken typer (og hvor mange) jeg kan ha. Vet at om man har så og så mange av en type, kan man bare ha så og så mange av den andre, men vet ikke hva det rette antaller er. Og ikke minst; er det noen av disse som ikke går sammen, eller ikke har noe i et 60-kar å gjøre?
Jeg har to gullfisker der akkurat nå, men de skal over i et annet kar iløpet av høsten. Må ta høyde for dem akkurat nå, og isåfall vente med noen av artene til disse er fjernet, men vil sette opp en plan for hele "fiskestammen" nå

Jeg ønsker ikke noe yngling i karret, så dermed holder jeg meg til ett kjønn på de fisker som yngler som verst. Andre arter jeg har funnet, yngler bare ved over 29 grader, så der er jeg "safe" håper jeg

Meeen iallefall, så har jeg funnet følgende arter (og kom gjerne med forslag om andre arter som jeg ikke har nevnt her).
Håper noen kan sette opp et par tre forslag til sammensetninger

Dverggurami
Sommerfuglciklide
Platy
Endlers levendeføder
Guppy
Svart fantomtetra (for å ha noe i toppsjiktet), men kom gjerne med andre forslag)
HonningguramiKlovnepleco
Og så må jeg vel ha noen algespisere..hvem av disse passer?
Stripet Otocinclus
Otocinclus barmani
Pareiorhina rudolphi

Og som sagt, kom gjerne med flere artsforslag


PS: tar gjerne mot kritikk på innredningen, er første gang jeg innreder, så tips tas imot med takk om noe burde endres.
Hvis du søker opp disse fiskene i fiskebasen så vil du (forhåpentligvis) se at de fiskene du vil ha krever forskjellig vannverdier. Søk dem opp så ser du. Jeg personlig liker ikke blanding med levendefødende og feks gurami siden de kommer fra vann med helt forskjellige verdier. i butikken tar de vel kun hensyn til om fiskene kommer til å mobbe hverandre, men jeg syns ikke det er nok... les om fiskene før du innfører dem

etter endret:den planta i høyre hjørne er en dracaena -ikke en akvarieplante... den kommer til å råtne etter noen mnd desverre... søk opp dracaena på nett så ser du..
Takk for svar, skal lese litt mer

Har ikke samme plante som du nevner, dette er en akvarieplante

Men noen som har forslag til sammensetninger?
Synes karet ditt så veldig fint ut

Vet ikke helt om jeg tør anbefale deg noen fisker da jeg selv er corydoras-fan og planlegger alle kar med forskjellige atrer av disse .

Men noen Otocinclus av en eller annen art er jo fin å ha som algespiser. Små smykketetraer er kjempefine som stimfisk . Ingen av disse typene er spesielt lett å få yngel på så der kan du være rimeig trygg.

Hva du kan ha som "hovedfisk" er jeg litt usikker på mht. størrelsen på karet.
Platyer er jo fargerike og fine da men her risikerer du jo litt yngel.

Honning-guramiene mine var ihvertfall hissige og mistet noen av den grunn .Dette var i et 180 liters kar ,så det vilvel ikke bli noe bedre i mindre kar..Så der ville jeg vært litt forsiktig ihvertfall.












Den planten Lisbeth nevner er ikke en akvarieplante, det finnes ingen akvarieplanter med hvit kant. Ta den opp, den kommer til å råtne. Uansett - akvariet ditt er veldig fint innredet. Det hadde gjort seg med noen fargerike fisk der .
Siden du har grus som substrat vil jeg ikke anbefale sommerfuglciklider, de skal helst ha fin sand. Ellers anbefaler jeg deg å finne én fiskeart du har spesielt lyst på, notere deg hvilke vannverdier den trives best i, og adferd, og finne fiskearter som passer sammen med denne. 63 liter er ikke så mye, så her gjelder det å tenke godt gjennom befiskingen før du bestemmer deg.
julnil
Har ikke samme plante som du nevner, dette er en akvarieplante :)


He he, de selger den som akvarieplante men det er ikke det. Ta den med tilbake til butikken og krev en ny plante som overlever under vann.

Du kan lese om planta her
Hadde tenkt å legge inn sand om sommerfuglcikliden var aktuel,men ser nå at den skal ha helt andre vannverdier enn resten jeg har sett på, så da er det ikke et alternativ.

Angående den planten, så ser den virkelig ikke ut som den på bildet. Den som det linkes til, har en stamme det vokser masse blader ut av, den jeg har kommer det mange tynne lange blader rett fra roten. Den er også nesten helt hvit på kantene, og ikke bare lysegrønn som den på bildet....
De store bladene som sees samme med denne plante på bildet, er en annen plante som står sammen med denne. Kan være derfor dere tror det er stueplanten dere nevner?

Skal sjekke med dyrebutikken hva den heter, men hun som driver butikken driver nå selv med akvarium privat, så jeg stoler nå på henne.

Men har funnet ut av følgende har samme vannverdi-behov:

Guppy (skal da bare ha hanner)
Endlers levendefødere (skal da bare ha hanner)
Platy (kun hanner eller hunner)
Dverggurami/honninggurami
Ancistrus sp 'oppdrettsvariant'

Hvor mange av de enkelte av disse?

Gullfiskene skal til noen som har gullfiskakvarium, så de vil ikke være i karret når resten kommer.
julnil
Angående den planten, så ser den virkelig ikke ut som den på bildet. Den som det linkes til, har en stamme det vokser masse blader ut av, den jeg har kommer det mange tynne lange blader rett fra roten. Den er også nesten helt hvit på kantene, og ikke bare lysegrønn som den på bildet.... De store bladene som sees samme med denne plante på bildet, er en annen plante som står sammen med denne. Kan være derfor dere tror det er stueplanten dere nevner? Skal sjekke med dyrebutikken hva den heter, men hun som driver butikken driver nå selv med akvarium privat, så jeg stoler nå på henne.


Du har nok rett i at det ikke er dracaena, den du har ser mer ut som en grønnerenne eller hva det heter. En gressaktig stueplante. Som Martina sier, det finnes faktisk ikke vannplanter med hvitt på. Damen som driver butikken driver butikk.. hun er selger og skal tjene penger. Men selvfølgelig, det er flere som jobber i dyrebutikk som ikke vet hva slags planter de selger. Når de bestiller plantemix får de alltid med disse plantene. I Danmark og Sverige selges disse som terrarieplanter.
Ancistrus blir opptil 15 cm lang og det blir ganske trangt for den i en 63 liter... Hva med eplesnegler og/eller sebrasnegler som algespisere i stedet? Da får du mer plass til andre fisk. Men det er ditt valg.

Alle de andre artene holder seg mest i topp/midt-sjiktet, og alle utenom guramiene skal helst være flere, så der ville jeg valgt bort et par arter.
Lisbeth
Du har nok rett i at det ikke er dracaena, den du har ser mer ut som en grønnerenne eller hva det heter. En gressaktig stueplante. Som Martina sier, det finnes faktisk ikke vannplanter med hvitt på. Damen som driver butikken [I]driver butikk[/I].. hun er selger og skal tjene penger. Men selvfølgelig, det er flere som jobber i dyrebutikk som ikke [I]vet[/I] hva slags planter de selger. Når de bestiller plantemix får de alltid med disse plantene. I Danmark og Sverige selges disse som terrarieplanter.


skal sjekke dette opp
pellefygert
Ancistrus blir opptil 15 cm lang og det blir ganske trangt for den i en 63 liter... Hva med eplesnegler og/eller sebrasnegler som algespisere i stedet? Da får du mer plass til andre fisk. Men det er ditt valg. Alle de andre artene holder seg mest i topp/midt-sjiktet, og alle utenom guramiene skal helst være flere, så der ville jeg valgt bort et par arter.


Har ikke tenkt på at jeg kunne ha snegler...

finnes det noe negativt rundt det å ha snegler da?
Ser at det står på eplesneglen at den spiser planter om den ikke har stor nok tilgang på grøntfor. Gjelder dette alle snegler?
Jeg kan ikke så mye om snegler, men så vidt jeg har forstått trenger de grøntfôr i tillegg til alger for at de ikke skal gå løs på plantene. F.eks kan du skjære opp en skive agurk til dem som du fester til en skje så den synker til bunns innimellom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap