Trenger svar ang. anubias barteri nana

Inaktiv bruker
jeg har et spørsmål angående anubias barteri nana. kan man plante den rett nedi sanden? eller må man plante den på en trerot? jeg bruker vanlig biltemasand
Kan fint plantes direkte i sanden, men ikke trykk rotstengelen helt nedi.


-Tim
Inaktiv bruker
men hva med på røtter? hvordan gjør man det? og trenger jeg å tilføre no næring for denne planten?
Den vil ikke trives plantet i sanda, fest den til en rot, stein eller noe.

Kan jeg komme med et vennlig råd, gutt 16; Når du oppretter nye tråder bør du ikke bruke så mange utropstegn. Det virker som du krever at vi skal svare deg og helst så raskt som fa.. Jeg tror nok ikke det er din mening så kort ned på bruk av utropstegn. Det er også lurt om du lager overskriften mere informativ slik at man vet hva tråden gjelder. Du får flere og raskere svar på den måten
gutt16
men hva med på røtter? hvordan gjør man det?:-) og trenger jeg å tilføre no næring for denne planten?


les artikkelen om hvordan feste javabregne til rot. Samme prinsipp med anubias. Litt flytende plantenæring vil den sette pris på
Inaktiv bruker
hehe beklager, men ofte når jeg bruker sånne enkle overskrifter får jeg ikke svar men er det nødvendig med kunstig næring til planten? og hva gjør jeg når den får alger på seg?
Plussmedlem
gutt16
hehe beklager, men ofte når jeg bruker sånne enkle overskrifter får jeg ikke svar:(

Javel? Synes du har fått svar på det meste...
gutt16
hehe beklager, men ofte når jeg bruker sånne enkle overskrifter får jeg ikke svar:(


Det vil alltid variere hvor lang tid det tar å få svar her inne. Det er ingen som sitter her fast og venter på at det skal komme spørsmål de kan svare på. Er du på forumet hele tiden feks? Ikke det, nei ikke vi heller

Her inne er det helt vanlige folk som bruker fritida på forumet, det er ingen som jobber her
gutt16
men er det nødvendig med kunstig næring til planten? og hva gjør jeg når den får alger på seg?


Tja, nødvendig kan vel diskuteres, men litt gjødsel gir selvfølgelig bedre vekst til plantene. Nå er ikke akkurat anubias en plante som vokser raskt men vil nok sette pris på litt gjødsel. Det er vel ikke sikkert at planten får alger på seg? Hvis den gjør det kan du få det av ved å gni det vekk feks
Inaktiv bruker
skjønner jeg er nybegynner å ivrig etter svar men du? hva vil skje med anubias barteri om den plantes i sand?
gutt16
skjønner:-) jeg er nybegynner å ivrig etter svar:-) men du? hva vil skje med anubias barteri om den plantes i sand?


Da har den lett for å råtne. Den trenger sirkulerende vann rundt rhizomen.
Rhizomen er den "rotstengelen" eller "rotstokken" som de hvite rot-trådene og bladene kommer ut fra. Hold rhizomen fri (over sanda) og prøv å legge bare rot-trådene nedpå sanden med en liten stein over. Da flyter den ikke avgårde.
gutt16
skjønner:-) jeg er nybegynner å ivrig etter svar:-) men du? hva vil skje med anubias barteri om den plantes i sand?


Kan hende jeg var litt påståelig angående at den ikke trives plantet i sanda, jeg har alltid trodd det, men det står feks ingenting om det i profilen så da går det vel greit da?
Inaktiv bruker
men så lenge jeg bare planter selve roten i sanden, vil det da funke å plante den i sand?
Det er det iallefall mange som har gjort (så lenge hele rotstokken ikke er dyttet nedi bunnlaget). OBS! Noen ganger går det bra, andre ganger trives ikke Anubiasen med det.

Det virket som du absolutt måtte ha den på bunnen, så da er det jeg foreslo et av de alternativene som kan forsøkes
Men om den dauer, må du skylde deg selv som ikke ville plante den slik du først ble anbefalt
Jeg har min "nana" sånn halveis nedi sanden så deler av rotsystemet er over sanden. Dette fungerer fint.


-Tim
Inaktiv bruker
hvor lenge har den levd?
jeg synes bare at det virker vanskelig å plante en anubias på en vanlig trerot, selv om jeg har lest artikkelen.
Bare å ta litt fiskensnøre og fortøye den i roten.

Min "nana" har jeg hatt i ca 3.5 måneder. første måneden stod den i grov grus, så ca 2.5 måneder i sand. Som sagt bare halveis nedi.


-Tim
Inaktiv bruker
vil ikke planten flyte opp? og hvordan vet jeg hvor mye av planten som skal nedi sanden?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap