Fluval edge tråden - designer kar i nano størrelse (side 19)

Hei.

Gikk til innkjøp av et slik akvarium for et par dager siden, meget pent og litt annerledes.
Har plassert litt dekor i akvariumet og et par sakte voksende microsor planter som ble festet på røttene på den ene siden av akvariet.

Skulle gjerne ha et par planter som skal plantes i sanden på andre siden og en eller annen type plante foran som ikke blir så høy men gror mer i bredden,lurte på hva dere andre med dette akvariet har for planter i deres ?

Hei!

Anubias er en fin plante til dette. Krever ikke alt for mye av lys, dekorativ og vokser sakte, velg gjerne nana varianten som er enda litt mindre
Lykke til!

Takker Kent.

Kastet kullfiltere og erstattet det med et blåfilter, ble overrasket over hvor god sirkulasjonen er i dette kare, måtte rokere litt på skifer stenene og plassere de nærmere midten av kare så ikke så mye sand skulle virvle opp.

Har plassert karet på soverommet, den lager litt lyd men synes bare det et behagelig å høre på.
Kjøpte varmekolben som hører til karet, kan denne senkes helt under vann så enden med kabelen også ligger under vann ?
Hei

Både kabel og kolbe er vanntett så senk hele kolben under vannflaten.
Et lite tips er å på sikt bytte ut den blåfilten du satte inn i stedet for posen med kullfilteret, med nok en pose bio-max. Denne har større overflate, og vil øke den biologiske kapasiteten mer en det blåfilten vil gjøre.
Min erfaring er at filteret bråker mindre og mindre ettersom motoren på pumpa får slitt seg til.
Sanden vil sette seg etter noen dager og da vil noe av stormen roe seg, alternativt kan du senke gjennomstrømningen litt de første dagene.
God jul!
God jul ja

Ok, da blir blå svampen byttet ut med et nok et bio-max pose til etterhvert, kanskje vente til innkjøringen av karet er ferdig og reker og noen få fisk skal i.
Kommer nok ikke noen gang til å bruke innkjøring ved bruk av fisk..klarer ikke tanken på at fisken lider og svømmer rundt i vann som er giftig for dem, er jo heller ikke nødvendig siden salmiakk metoden er så effektiv som den er.

Denne hobbyen er farlig moro, kjøpte først et 160 liters akvarium for 4 måneder siden, hadde null problemer med innkjøring eller etterpå, både fisk og planter stortrives, måtte bare ha et akvarium på soverommet og falt for Edgen, kan ikke tenke meg noe mer avslappende enn et akvarium, madamen var ikke helt sikker til å begynne med men har nå fått smaken for denne hobbyen hun og.
Spennende å tenke på hva kanskje fremtiden bringer

Bord til 46l
Jeg vurderer å kjøpe meg Fluval Edge 46L, men trenger ev et bord til denne. Aner ikke om det finnes noe eget til det, men hadde håpet på å finne noe som var ganske rimelig og ikke for stort....

Noen som har tips?
Interessant tråd! Skal selv gå til innkjøp av Fluval Edge og regner med det blir 46L.
Ser de minde karene har toppdeksel med kun en liten firkant til romstering etc.

Noen som vet om 46L er av samme type topp?
23-litern og 46-litern er helt like i toppen. 46-literen er bare høyere.

Men det er litt enklere å komme til i 46-literen pga de ekstra cm.
Vurderer sterkt å gå til annskaffelse av ett Fluval Edge 23L til skrivebordet, men før jeg tar den avgjørelsen lurer jeg forferdelig på hvilke fisk / dyr som kan trives, og er egnet for ett så lite kar?
Reker
Kuda
Vurderer sterkt å gå til annskaffelse av ett Fluval Edge 23L til skrivebordet, men før jeg tar den avgjørelsen lurer jeg forferdelig på hvilke fisk / dyr som kan trives, og er egnet for ett så lite kar?


Finnes noen små fisk som tåler så lite plass, de minste rasborane foreksempel. Ellers så er reker og sngler å annbefale. Da trenger man ikke tenke på algeproblemer heller.
ELSKER REKER..
Er det noen som har prøvd seg på en/to dvergkulefisk i dette karet?
..
Var egentlig kulefisk og snegler som var planen i mitt akvarie, venter bare med kulefisken til det er såpass mye reker og snegler, at det ikke gjør noe om kulefisken forsyner seg.. Har lest litt på utenlandske sider og målene på 23 literen tillater 1-2 stk, helst en av vert kjønn, noen eksperter mener også de skulle kunne vere et lite harem, på den grunnflateplassen, det er jo den som er mest relevant.
Har nettopp omdekorert edgen min. Ble litt inspirert av en post lenger opp på siden her. Det er også første gang jeg bruker plastik pynt, men syntes det funket likevel. Planen videre er sakurareker og små boraras

Har også tenkt litt på dv.kulefisk, men slo det fra meg. Dersom jeg skulle hatt kulefisk syntes jeg de større artene er finest, og det vil jo ikke passe inn..
Så ganske nice ut, aldri prøvd kunstig beplantning selv. Likte godt dem runde steinene!

Er det så å forstå at dette karet har moonlight? Funker det i så fall på en tidsbryter? Eller er det utelukkende noe man må fjøre for hånd hver gang?
Heh.. jeg var litt uklar der kanskje... Anubiasen og valisneriaen er ekte. Det var den hvite plast korallen jeg refererte til

Karet kommer ikke med moonlight nei. Lyset er på en egen stikkontakt, så det er enkelt med "timer".
Etter litt googling fant jeg dette, ser ut til at nye utgaver har moonlight, men blir sikkert aldri å ha på moonlight ettersom jeg kjører tidsbryter, jaja det hadde vært litt kult, kanskje litt modding med lyset kan få det til :P

EDGE comes in two sizes: 23 litres (6 US gallons) and 46 litres (12 US gallons). Both models are ideal for countertops, desks and tabletops. The 23-litre model includes 21 LED bulbs—18 white and 3 blue bulbs. The 46-litre edition has 42 LED bulbs—39 white and 3 blue.

You can turn on all the lights for full illumination or turn on only the blue bulbs to create a night-time moonlight effect. The LEDs create clear and natural-looking lighting that makes fish and plant colours look strikingly vibrant.

The original 23-litre model, launched two years ago, comes with halogen lighting.
Er ikke disse karene laget med tett topp? hvordan i alle dager kommer man nedi da og får innredet og tatt ut døde fisk?
sessan
Er ikke disse karene laget med tett topp? hvordan i alle dager kommer man nedi da og får innredet og tatt ut døde fisk?

Det er en luke i toppen

[External Image]

Da har jeg forøvrig bestilt meg ett av disse karene selv i dag.
Heisann, de nye Fluval edgene har led med day / moonlight
belysning.

Noen bilder av edgen min
Jeg må kjøpe ett nytt filter til min 46-liter. Det medfølgende filteret stopper å fungere etter ca en uke. Har sjekket alt som kan sjekkes, men finner ikke feilen.! Det fungerer fint en uke, så stopper det. Da tar jeg ut og inn stikkontakta, så fungerer det igjen:/ Ikke noe stort problem, men kjedelig hvis jeg er på ferie ol. også stopper filteret..

Er det noen som har byttet hang-on filter før? Lurer på hvilke av disse som er å anbefale: aquaclear aquatic. Regner med at begge disse passer i Fluval Edge sin "kasse"
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap