Fluval edge tråden - designer kar i nano størrelse (side 7)

Hadde veldig lyst på noe mer liv i karet og har sett etter noen små, selskapelige fisker..så i går greide jeg ikke motstå trangen lenger.

Kom hjem med 3 små Endlers Guppy. 1 hanne og 2 hunner. Hannen har spreke farger, hunnene er helt blank/grå.

[External Image]

De har ikke vist noen interesse for yngelet enda - de har nok blitt for store til å spises. Regner med dette går greit
Mange av disse småfiskene som har utrolig flotte farger
Må bare si
Hehe må bare si jøye meg for en liden skap for det karet. hehe morsomt. har sittet nå i kveld å lest igjennom tråden. Vanvittig tøft. Karet ser jo flott ut hos dere som har lagt ut bilder. Men virker tungvint med deler og slikt så blir ikke noe på meg. hehe. Lykke til videre for dere alle
Synes det ikke er så mye styr. Bortsett fra å bytte noen liter vann en gang i uka, og luke ut litt mose som vokser fort så er mitt helt vedlikeholdsfritt
Tungvint med deler og slikt? Er ikke så mye tungvint med denne lille saken. Kun god stemning og hygge her ihvertfall. Sveiper over glasset i ny og ne med magnetskrapa og har nå begynt å skifte inntil 10L vann i uka. Bruker da en liten slamsuger og ei bøtte. Får ut det meste av rusk og avføring i sanda også er det jo kjapt og lettvint å skifte vann med slamsugern. Det er gjort på noen minutter.

De nye fiskene er utrolig aktive, så jeg får ikke tatt noen råe macrobilder enda. Satte inn en avlegger fra en javabregne jeg har i 60-litern og en liten rot-bit til. God stemning, nok en gang.

[External Image]
(Litt gult vann her nå, vannskifte skjer i morgen eller tirsdag)
Flott aquascaping! Har du gjort noe med filteret, eller bruker du det med orginale oppsett?
Takk for det prøver så godt jeg kan her. Hehe..
Filteret er satt opp sånn som det fulgte med. Jeg fikk høre at filteret og pumpa er overdimensjonert for karet, at sirkulasjon og filtrering skal være veldig bra.

Nå har jo ikke det her stått og gått så veldig lenge enda, men jeg er veldig fornøyd så langt.

Lurer i samme slengen på en ting. Har du/dere pumpa på maksfart? Det har jeg, men hvis vannstrålen fra filteret går rett i sandbunnen, så virvles sanda opp og rundtom. Ganske kraftig den der.

Passer på at vannstrømmen går rett ned på den ene mosedekte rota. Det gjør at mosen blir holdt nede og ikke vokser vilt om, også får sanda ligge i ro.
Hei!

Jeg har plassert noen stener under utløpet på pumpa så det demper virvlingen hos meg. Jeg har også pumpa gående for fult, må rense den svampen som sitter rundt innsuget fra tid til annen, ellers så tusler det problemfritt
Det er kjekt å se at det er så mange andre som også liker Edge! Jeg måtte jo bare ha en selv når vi fikk dem inn i butikken Er det noen som har funnet ut en smart løsning på hvordan en kan få litt mer lys?

Jeg legger med et lite bilde av det nye oppsettet mitt
Hei Dulces.
Flott aquascaping
Når det kommer til lys så vet jeg at en del har modifisert dette. Hvis du søker på edge på noen av de utenlandske forumene så får du opp en del løsninger.

Kent
Etter å ha vært bortreist noen dager i kulden og glemt og sette varme på rommet kom jeg hjem til et tragisk syn, alle fiskene var døde. Så lurer nå på å høre her om noen kanskje er intressert i å kjøpe karet mitt?
Endelig fant jeg en tråd om fluval edge'n
Har akkurat lest gjennom tråden, det var kjekk lesing. Har selv et Edge, men har ikke funnet så mange som har det samme her på forumet.

Den som leter, den finner.

Legger ved et bilde av karet mitt, noen forandringer er skjedd men har ikke bilde av dette ennå.

iDuddits.
Etter å ha vært bortreist noen dager i kulden og glemt og sette varme på rommet kom jeg hjem til et tragisk syn, alle fiskene var døde. Så lurer nå på å høre her om noen kanskje er intressert i å kjøpe karet mitt?


Litt OT; men jada, hvis du har lyst til å ha det stående frem til sommerferien kan jeg gjerne kjøpe det. Tar turen til Flekkefjord hver sommer, da familien har arvet hus på Loga. Men, du har vel kanskje fått solgt det innen da. Hehe.

Ellers er det utrolig mange flotte kar her, ville kjøpt et selv hvis det ikke var for belysningen. Ville evt. byttet ut halogenpærene med LED i såfall, har en 19L med glødepære nå, og temp. varierer fra 22C om morgen til 26C om kvelden. Får finne på en vri før rekene flytter inn dit ja...
Test av 2 w led fra ecolight.
Nå har jeg fått led'ene fra Ecolight og har testa disse, må nok desverre si at de ikke lyser noe bedre enn de orginale pærene.

De lyser litt dårligere enn de orginale, så det blir for dårlig lys til å ha i karet.


Får følge med og se om det dukker opp noen som er sterkere enn de på
2 W.
Orchard
[B]De lyser litt dårligere enn de orginale, så det blir for dårlig lys til å ha i karet. [/B]


Men på den andre siden, er det minimalt med varmeutvikling. Har ikke testet LED i akvarie selv, skal prøve det i 19litern min, men i teorien burde LED-pærer fikse problemet med temperatursvingninger. LED har minimal varmeutvikling (men joda, LED gir faktisk fra seg varme også), og burde være stor forskjell i forhold til halogen.
Heisan. Helt ny i hobbyen, kjøpte meg et Fluval Edge kar på 23 liter før jul og nå har det kommet seg godt og jeg begynner å planlegge framtiden for dette karet..

Akkurat nå så holder det en stim på ca 15 Boraras Brigittae, 2 Otocinclus, 3 asiatiske jegersnegler, 3 rød krystallreker og en amanoreke.

Jeg har planer om å utvide akvariet senere med litt fler reker + kanskje 6 stk av en liten fisk som endlers guppy eller Pseudomugil gertrudae? Men før det må jeg nok oppdatere filter litt og få inn litt mer planter eller gress, har noen tanker om dette men ønsker gjerne innspill fra dere om dere har noen ideer eller tilbakemeldinger

Her er ihvertfall bilder fra karet..
Jeg har byttet ut ene pæren med en led pære pluss en varmekolbe i vannet..

Forresten hvor mye strømmninger burde det være i akariumet? kan justere det ganske mye..
Hei!

Jeg har endret litt på filteret i mitt Edge, blant annet byttet ut kullsvampen med ephisubstrat. Tror det skal stå litt om det tidlig i denne tråden.
Ellers så bytter jeg ca 10 liter i uka og vasker den svampen som sitter på innsuget jevnlig, da denne fort tetter seg og da påvirkes gjennomstrømningen i filteret mye.
Kent_
Hei! Jeg har endret litt på filteret i mitt Edge, blant annet byttet ut kullsvampen med ephisubstrat. Tror det skal stå litt om det tidlig i denne tråden. Ellers så bytter jeg ca 10 liter i uka og vasker den svampen som sitter på innsuget jevnlig, da denne fort tetter seg og da påvirkes gjennomstrømningen i filteret mye.


Hei du! Ja tenkte å gjøre det samme Har du noen ide om hvor jeg burde bestille filtermatrialet? Var litt dyrt i dyrebutikken.

Og hvordan kan jeg avgjøre om det er for mye fisk eller om jeg kan ha fler? Tenker å legge til en stim på ca 6 og noen få reker. Er dette trygt?

Og ang planer med gress, vokser dette fint på grus eller burde jeg bytte til sand? Har en blanding av fin/medium elvegrus nå. Ser for meg at gress kan gjøre karet mer spennende og bedre for rekene!
Hei!

Jeg handlet på webzoo.no tror jeg. Jeg har sikkert litt ny ehfisubstrat liggende som jeg kan sende deg hvis du dekker frakten. Det er ikke plass til så veldig mye i filteret
Tja, så lenge du ikke har nitrat utslag og skifter f.eks 10 liter i uka så burde det gå greit. Jeg har vell 4 småfisk og sikkert 30 reker i mitt nå, men har sett tilsvarende akvarier med masse småfisk i uten at det er noe problem. Det viktige er å være litt bevist på hvor mye du mater og med hva.
Jeg har forsøkt gress, fikk ikke noe dreisen på det, blir litt for dårlig lys utenfor områdene der lyset skinner tror jeg. Men hvis du planter gresset rett under lysene og f,eks har stenen rundt i stedet så burde det kanskje kunne gå. (Et annet godt alternativt er mose som du klipper ned).

Mvh Kent
Wow, denne tråden var populær.. Så det var spørsmål til passende varmekolbe.. Jeg fant denne på nett, og den må jo passe perfekt. Veldig liten og ikke for dyr. Merket "UP" er forøvrig et stort anerkjent merke i asia.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap