Akvariet mitt råtnet bort i oppstartsfasen, hva gjør jeg nå?

Satte opp mitt aller første akvarium for to uker siden.

Hadde i planter og mopanirøtter.

Fikk tilbakemeldinger her inne om at to av plantene mine ikke var egnet som akvariumplante. Tok den ene ut i går (var begynt å råtne), og den andre typen ut i dag (var begynte å råtne). Etter å ha stått å sett på karret noen minutter, finner jeg ut at jeg bare blir nødt til å bytte vann, da det rett og slett stinker råtten av hele greiene, og alt er sleipt oppi.

Når jeg da begynner å ta ut resten av plantene, oppdager jeg at omtrent alle er råtne. Bladene faller av helt nede ved roten som også er råtten.

Fyttikatten det stinket er i huset, til alt vannet var fjernet!

Har nå skylt sanden (sort strøsandaktig greie), og lagt mopanirøttene i varmtvann for å få mer brunfarge ut av disse.

Har skrubbet pyntesteiner og akvarium, og tørket av bladene på den eneste planten som var i live (var en Anubias barteri Nana eller en Anubias barteri Barteri)

Men hvorfor skjedde dette? Var det fordi 4 planter allerede var begynt å råtne, og da ødela vannet og tok med seg resten i dragsuget?
Kan jeg ha gjort noe feil? Har ikke hatt plantenæring i vannet, kan det være årsaken?

Kan amnetystene som lå i karret til pynt, være årsaken?

Kan det være aquasafen jeg hadde oppi?

Jeg skjønner det ikke...burde vel kanskje tusle tilbake til stallen og hesteholdet..?

Men hvor starter jeg nå?

Er det bare å ta oppi sanden igjen, og sette inn plante jeg har, og fylle med vann igjen?
Tenkte å ha mopanirøttene i varmtvann enda noen dager, for å få bort mye farge, men har skjønt at det kanskje går et år før de slutter å avgu brunfarge til vannet (skjønner ikke at det ikke selges utvannete røtter i butikkene!!)

Kan jo nevne at jeg tok vare på en vannprøve som jeg skal levere til butikken i morgen. Har frem til nå levert 3 vannprøver, så jeg vil ha noe å sammenligne med.
Nå vet ikke jeg hva slags planter de andre plantene som råtnet er for noe, men noen planter som cryptocoryner har en nedsmeltingsfase når de kommer i nytt karr. Derfor skal man fjerne de eldste bladene før man planter de.
Nei, er ikke det som skjedde....

Plantene var råtne, vannet stinket bakterier, alt var råttent!

Her ser du hvilke planter jeg hadde http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1057&thread_id=46428
Kan være at du hadde planter som ikke var akvarieplanter.
Hvis du går inn på plantedatabasen og søker på type: ikke akvarieplante så finner du ut om du hadde noen av disse.

Når 1 plante begynner å råtne kan den gjærne ta med seg flere planter i "dragsuget".

Mange dyrebutikker selger disse "sumpplantene", som akvarieplanter, men disse vil bare råtne pga de får for mye vann.
Kine Kristine
Kan være at du hadde planter som ikke var akvarieplanter. Hvis du går inn på plantedatabasen og søker på type: ikke akvarieplante så finner du ut om du hadde noen av disse. Når 1 plante begynner å råtne kan den gjærne ta med seg flere planter i "dragsuget". Mange dyrebutikker selger disse "sumpplantene", som akvarieplanter, men disse vil bare råtne pga de får for mye vann.


Noen av plantene var ikke akvarieplanter nei...

Burde jeg bare starte det opp på nytt, nå som alt er vasket rent?
Bare start på nytt

Hadde også planteproblemer i begynnelsen, men etter at jeg klippet ned røtterne til ca 1-2 cm før jeg satt dem ned i sanda, vokste plantene som ugress
Bare start på nytt. Hvis filteret har stått på hele tiden så tell med det i innkjøringsperioden. Test vannet dagen før du planlegger fisk, så ser du om det er klart, eller om akvariet må stå tomt litt lengre. Se også litt på planter i plantebasen, så slipper du å gå på den samme bommerten med stueplanter.

Lykke til!=)
Så dere mener det var de dårlig egnete plantene som startet det hele?

Kan røttene være årsaken?
Mopanirøtter
heisan ser du har gått på en real plantesmell,. slemme dyrebutikken,. selge deg sumpplanter,. men men

velg planter med omhu,. Anubias plantene er supre planter å feste til røtter å steiner, Aldri plant den ned i bunn substratet ellers råtner den bort,. ellers velg planter som er ekte vannplanter (Feks Amazonas Sverdplante), dyrebutikkene skal vite slikt , men dessverrre så selges det også en del sumpplanter og stueplanter(Fredsliljer etc) som vannplanter..
når det er sagt , så kan man få problemer med ekte vannplanter også, om bunnsubstratet er feil eller mangel på næring, eller feil vann type, for hard eller for surt,osv osv,.. temperatur , lys osv,. mye å passe på. faktisk så kan man få problemer med noen planter om man har for ofte vannbytte,like så forskjeldent.

Når det gjelder Mopani røttene, så må de ligge LEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENGE i vann før de slutter å farge av seg,. jeg gav opp å kasta skiten ut å gikk i innskjøp av nye røtter som ikke var denne typen.
de farga av seg litt de også men ikke så innmari som Mopani,.
Tror ikke Mopanien gjorde så mye skade for plantene dine enn at den farga vannet og gjorde vannet litt surere,. men ikke aldri så mye at de tok skade av det ,. men hvem vet ,..
uansett les om hvilken planter du vil ha i karet ditt, velg kun ekte vannplanter,og gi de riktig lys ,da skulle mye ordne seg tenker jeg..
filathor
heisan ser du har gått på en real plantesmell,. :) slemme dyrebutikken,. selge deg sumpplanter,. men men velg planter med omhu,. Anubias plantene er supre planter å feste til røtter å steiner, Aldri plant den ned i bunn substratet ellers råtner den bort,. ellers velg planter som er ekte vannplanter (Feks Amazonas Sverdplante), dyrebutikkene skal vite slikt , men dessverrre så selges det også en del sumpplanter og stueplanter(Fredsliljer etc) som vannplanter.. når det er sagt , så kan man få problemer med ekte vannplanter også, om bunnsubstratet er feil eller mangel på næring, eller feil vann type, for hard eller for surt,osv osv,.. temperatur , lys osv,. mye å passe på. faktisk så kan man få problemer med noen planter om man har for ofte vannbytte,like så forskjeldent. Når det gjelder Mopani røttene, så må de ligge LEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENGE i vann før de slutter å farge av seg,. jeg gav opp å kasta skiten ut å gikk i innskjøp av nye røtter som ikke var denne typen. de farga av seg litt de også men ikke så innmari som Mopani,. Tror ikke Mopanien gjorde så mye skade for plantene dine enn at den farga vannet og gjorde vannet litt surere,. men ikke aldri så mye at de tok skade av det ,. men hvem vet ,.. uansett les om hvilken planter du vil ha i karet ditt, velg kun ekte vannplanter,og gi de riktig lys ,da skulle mye ordne seg tenker jeg..


Jepsi-pepsi: feile planter, feile røtter...er visst bare skjelettet igjen her...

Hva vil LEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENGE si?
Om jeg lar dem ligge i vann i garasjen i 6 mnd, vil det hjelpe??
Jeg synetes de var så fine, siden de hadde pen kontrast....

Hvorfor selger ingen ferdig vasstrukne røtter?? Må vel kanskje på bruktmarkedet da?

Da få jeg shoppe planter igjen med tid og stunder..
Mopanirøtter
I dyrebutikken får du kun tørkede trerøtter,og driftwood, som må behandles med vann før bruk,ferdig vasstrukne røtter, finner du kun ute i Naturen, i Elver, Vann etc, men de må kun plukkes færdig ned senket i vann for å kunne brukes,aldri bruk røtter som ligger oppe i dagen eller i jord.
Men som sagt før, alt av tre farger vannet uansett ,noen mer enn andre typer,. Mopani(redwood) er verste sorten, og de må ligge lenge svært lenge helst i rennende vann i noen mnd intil et halvt år,. men kan ikke garantere at de ikke fortsetter å missfarge vannet etter det,.
Sukk...mopanirøttene får bli hagepynt da....

Men farger alle røtter av, så lenge de eksisterer?

Tenkte om man kjøpte brukte røtter? Har røtter bare en viss levetid?
Røtter råtner etterhvert, men det tar tid. Tror derfor du kan prøve å kjøpe brukte røtter.
Bruker de fleste røtter, eller finnes det andre ting istedenfor?
Mange innreder fine akvarier med stein=)
Stein kan være bra
stein er fint materiale, men kan bli ganske tungt, Pass på da helst bruke lava stein eller lette steintyper fra dyrebutikken,.ikke bruk stein som inneholder kalk ,da vil du bare få masse nye problemer seinere med ph, og fiskedød etc,.et annet tips ang stein er å dra på en blomsterbutikk, elelr en pynte butikk å kjøp glatte svarte runde steiner , gir et fint inslag i et akvarium med sand i. uansett
Bruk røtter du, men ikke mopani røtter ,litt rødfarge av vannet vil du få uansett en stund men det erikke farlig i å forseg om du bytter van i nyåne, og kansje filtrerer med kull an gang i blant,. Bare ikke bruk mopani røtter
prøv å selge dem her på akvaforum sikkert noen som vil ha de,som har litt mere erfaring med dem,.
har nå selv bare røtter fra et vann i nærheten , og har aldri hatt problemer med de, faktisk har jeg hatt bedre plantevekst på de enn på de som jeg har hatt fra butikk, sikkert noe med tretypene og næring i veden,. vokser i affal sverdplanter i hele rota..

julnil
Bruker de fleste røtter, eller finnes det andre ting istedenfor?


Spør etter noen fint formede mangroverøtter i zoobutikken. Disse er stort sett enklere å ha med å gjøre. Jeg har aldri opplevd at de farger av så voldsomt at vannet blir helt brunt. Noen få røtter kanskje farger vannet gyldent, men jeg synes ikke det er skjemmende - det gir det hele et litt Amazonas-aktig preg og det gir seg uansett etterhvert

Hvor stort akvarium har du? Hvis du forteller det, kan vi tipse deg om navn på konkrete akvarieplanter som passer for den størrelsen, og som ofte er å finne i zoobutikker. Da unngår du å bli lurt igjen

Du kan spare mange penger på å kjøpe plantene dine via rubrikkforumet her, mange annonser ute til enhver tid fra folk som selger planter. Finner du ingen i ditt nærområde som du kan dra og hente, så sender de fleste plantene via posten også. Har selv kjøpt mye planter på det viset etterhvert.
Lavastein hadde kanskje vært en mulighet..

Jeg har et 63L kar.
Tenkte jeg skulle kjøpe planter via rubrikkmarkedet her inne ja, betaler jo 65 kr pr plante i butikken, og når jeg nå sitter igjen med 1 av 12 planter, så ble det jo litt dyrt...

mona o
Du kan spare mange penger på å kjøpe plantene dine via rubrikkforumet her, mange annonser ute til enhver tid fra folk som selger planter. Finner du ingen i ditt nærområde som du kan dra og hente, så sender de fleste plantene via posten også. Har selv kjøpt mye planter på det viset etterhvert.


Nemlig og da får du også vannplanter

Ang. rota. Blir det så veldig brunt at du ikke kan bruke den altså? Jeg syns også at fargen fra røttene bare gjør det mer naturlig for fiskene, Jeg tilsetter til og med vilje blader som farger vannet brunt. Mange fisk kommer fra vann som ikke er så klart som fjellvannet i Norge
Røtter som farger vannet
enig med deg, men Mopani røtter i et 63 liters kar, kan farge ganske mye,. mye bedre med mangrove røtter eller redwood som Mona nevner,. bruker det selv å vannet har en fin gyllen farge som ikke skjemmer i det hele tatt,.
når det gjelder planter, som vokser evt på røtter er jo windeløv( jawa bregne) super å bruke,. ellers er det bare å bruke EKTE vannplanter som gjelder husk bare på vannkvalietet og vansklighets grad,. noen planter er dessverre av å till litt tricky å få til.

tips på trygge planter er feks :

hygrophilia polysperma
jawa bregner
rotala sp green
limnophila sessiflora
ceratopteris(gulrotgress) vokser grusomt fort
Amazonas sverdplanter (kan bli svære )
cryptocoryne
Eleocharis parvula( ligner litt på steppe gress men vokser under vann )

så har man mange mange flere planter feks anubias artene, som vokser seint, og festes på røtter å steiner, husk å ta bort steinulla rundt røttene (gjelder alle plantene)
har selv også flyte planter ,men de kan raskt bli en pest å en plage feks andemat,. grøss,. har en million av de,. men fisken liker dem ,nom nom,..
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap