- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Eikebark ekstrakt
Eikebark ekstrakt
Postet 07.09.09 kl 23:09
Postet 07.09.09 kl 23:22
Akavari
ja vett den senker ph ....
men tåler alle fisker eikebarkekstrakt ... .som tidligere nevnt et dumt .spm
men tåler alle fisker eikebarkekstrakt ... .som tidligere nevnt et dumt .spm
Postet 07.09.09 kl 23:51
Eikebarkekstrakten bruker du jo for å senke ph så hvis du har fisk i akvariet som vil ha høy ph er det ikke særlig gunstig for dem å leve i lav ph.
Selve middelet er vel ikke skadelig for noen fisk, men poenget er jo hvilken ph dine fisk skal ha? Du har vel ikke eikebarkekstrak oppi vannet uten å måle hva ph blir??
Selve middelet er vel ikke skadelig for noen fisk, men poenget er jo hvilken ph dine fisk skal ha? Du har vel ikke eikebarkekstrak oppi vannet uten å måle hva ph blir??
Postet 08.09.09 kl 10:33
malla100tåler alle fisker eikebarkekstrakt like godt ,høres kansje dumt ut men ..leste på en flaske med eikebarkekstrakt var nødvendigt for enkelte ciklider ..men hvordan er det for feks maller ?
Jeg bruker eikebarkekstrakt til alle mine fisk, ettersom alle jeg holder vil ha lavere trivsels-ph enn det vannkrana mi leverer Og jeg har veldig mye maller, C-maller riktignok, men har brukt eikebarkekstrakt på L-maller også. Poenget er hvilken ph-verdi fisken vil ha. Og siden alle L-maller kommer fra sør-amerika, kan man vel generelt si at de fleste trives best med surt vann, altså ph rundt 7 og nedover. (selv om noen få unntak finnes).
Men jeg bare vil understreke en viktig ting: eikebarkekstraktet må du aldri dosere rett i akvariet! Det MÅ blandes ut på forhånd i bøtter med vann. Det er ren syre, så sterkt at det bleker flekker på klærne dine om du får en dråpe på deg. Og om du søler fra flaska på gulvet og tørker opp med håndkle, så er det en stor blek flekk på håndkleet senere
Sterke saker altså, og derfor må man aldri stå og dosere rett i karet, det blir i sterkeste laget for en fisk å få sky av det rett i fleisen. Bland ut i en bøtte eller tre med vann og bruk ved vannbytter.
Postet 08.09.09 kl 10:48
Endret: 08.09.09 kl 10:48
Postet 29.09.09 kl 23:01