Kjøp av fisk

Da er det bare dager igjen til vi skal kjøpe de første fiskene til vårt nye akvarium. Det jeg lurer på bl.a. er hvor lenge kan fisk være i de posene man får dem i når man kjøper dem? Vi har en times kjøring til dyrebutikken, så de må nå være i posten minst en time. Går det bra? Har tenkt å begynne med innkjøp av en algespiser og 3-4 av en annen sort. Har tenkt på guppy eller sommerfuglcichlider. Hva tror dere?
Jeg har fått skjeggalger(tror det var det de het), sånne lange tråder i akvariet. Har det noe å si at de er der når det kommer fisk i? Tenkte jeg skulle kjøpe en algespiser med det første, vil denne ta knekken på disse trådene? Eller bør jeg prøve å bli kvitt dem før jeg har i fisk? Bør jeg ha noe vannbytte før jeg har i fisk?
Mange spørsmål på en gang....men håper noen kan hjelpe=)
Gratulerer! Ikke noe så spennende som å kjøpe fisk for første gang...

Fisker kan være i pose så lenge du klarer å holde vannet i god form; fisker kommer fra sør-amerika i pose på fly, så en time går nok bra. Det som er viktig er å holde temperaturen jevn, og det er smart å pakke inn posen i avispapir; ofte gjør oppegående dyrebutikker dette for dere, men hvis ikke - hold posen mørkt på turen hjem. Da er fisken roligere. Og rolig fisk er fornøyd fisk.

Dere har forhåpentligvis lest endel om nitrittsyklus og vannverdier? Ph, gh og slikt?

Algespiser er så mangt, de aller fleste fiskene spiser alger. Men det finnes selvsagt flere fisk som spiser mer og bedre alger enn andre; hvilken type var det dere tenkte på?

Guppy er en fin fisk, men det kommer litt an på hvordan type dere kjøper. Guppy er i utgangspunktet en hardfør fisk i naturen, og som yngler lett. Problemet er at denne er avlet så innmari mye på (for å få store, fargerike finner), slik at de er blitt svake og lett utsatt for sykdom og andre misdannelser. Den vanlige Guppy som man ofte finner i de fleste dyrebutikker er derfor i praksis blitt en vanskelig fisk å holde, etter min mening. Finner du viltformen, derimot. Eller om du kjenner folk med peil som har drettet opp fine, sterke stammer av guppy er saken en helt annen, selvsagt.

Sommerfuglciklide er en flott fisk. Den blir dog territoriell når den legger egg og passer på yngel så hvorvidt den fisken passer for dere kommer an på hvilke andre fisk som skal i karet deres og ikke minst, hvor stort det er. Er karet for lite, jager den sterkeste den svakeste rundt og rundt. Så, hvor stort akvarium har dere?
Okei da overlever de vel en time i bilen=)
Vet ikke hva slags algespiser vi har tenkt på egentlig....er jo så mange å velge blant. Har du noen gode forslag? Akvariet er bare på 60L så begrenser seg hvor mye og hvor stor fisk vi kan ha i. Har du andre forslag til nybegynnerfisk? Neontetra? Syns det er så mange hensyn å ta at jeg blir helt surrete av å lese om alt.....eneste jeg vet sikkert at jeg har lyst på...er fisker med farge. Men kanskje dumt å begrense seg til det også da....
Først; hvis det er laaange tråder, som omtrent ser ut som hårstrå, så er det ikke skjeggalger. Det er sannsynligvis trådalger
De gjør ingen skade for fiskenes del, de er harmløse for dem. Jeg kan i farten ikke komme på noen fisk som spiser akkurat den algetypen, men jeg vet at eplesnegler spiser det. Eplesnegler finner du ofte til salgs her på forumet under rubrikkannonsene.

Alger kommer av oppsamling av avfallsstoffer og evt for mye lys. Så spørsmålene er; hvor mange timer pr dag har du lyset på, hvor mye planter har du, og har du brukt noen form for plantenæring (enten flytende i vannet eller i bunnlaget som tabletter/kuler) ? I starten bør man ikke ha mer enn 10, maks 11 timer lys om dagen. Når alt er kommet i balanse, kan man øke til 12 timer om man ønsker, men ikke mer enn det.
Kjøp deg en timer som skrur lyset av og på for deg. De koster en femtilapp f.eks. på Clas Ohlson.

Alger er noe som naturlig ofte skjer i et nystartet akvarium, inntil ting er kommet mer i balanse. Det er lettere å bli kvitt algene hvis man har mye planter, for plantene forbruker overskuddsnæringen i vannet slik at det ikke blir "noe til overs" for algene. Du kan bytte vann nå hvis du vil, men det er greit å la det være litt skittent også under den fiskeløse innkjøringen. Det er jo hele vitsen, at filterbakteriene skal få mye å jobbe med underveis og utvikle en fin bakteriekultur som renser vannet for nitritt og ammoniakk.

Du kan fjerne det du greier med hendene av alger. Alger på glasset skrubber du enkelt bort med en liten dott vanlig hvit filtervatt. Ikke bruk magnet-algeskrape, de har lett for å skrape kraftige riper i glasset...!

Kjøp deg gjerne noen svært hurtigvoksende typer planter, f.eks. hornblad eller H. zosterifolia. Disse suger dermed fortere enn andre planter opp overskuddsnæringsnæringen og hjelper dermed til å bekjempe algene og holde akvariet algefritt fremover.

Når akvariet har stått til innkjøring i fire uker er det klart for sine første fisk. Da er det lurt å ta et par vannbytter f.eks. de to siste dagene før man skal ut og handle inn fisken, slik at man "frisker opp" karet før fiskene kommer. Jeg ville tatt omtrent 40% av vannet da. Og etter at fiskene er kommet i, er det anbefalt å ta et ukentlig vannbytte i akvariet, noe som er en del av en normal vedlikeholdsrutine. F.eks. ved mine faste ukentlige vannbytter så tar jeg 25-30% av vannet.

Du bør samtidig med fiskeinnkjøpet få tak i to tester (hvis du ikke allerede har det): den ene er for ph, og den andre for nitritt. Det er veldig viktig å vite disse to tingene, spesielt i starten (de første månedene). Kjøp dråpetester, ikke strips eller sticks. De duger overhodet ikke. Dråpetester finnes bl.a. fra Tetra og fra JBL. Hvilken man foretrekker er en smakssak, men jeg liker JBL best for et par av testene deres er mer nøyaktige (mer fingraderte) enn Tetra sine.

mona o
Først; hvis det er laaange tråder, som omtrent ser ut som hårstrå, så er det ikke skjeggalger. Det er sannsynligvis trådalger :) De gjør ingen skade for fiskenes del, de er harmløse for dem. Jeg kan i farten ikke komme på noen fisk som spiser akkurat den algetypen, men jeg vet at eplesnegler spiser det. Eplesnegler finner du ofte til salgs her på forumet under rubrikkannonsene. Alger kommer av oppsamling av avfallsstoffer og evt for mye lys. Så spørsmålene er; hvor mange timer pr dag har du lyset på, hvor mye planter har du, og har du brukt noen form for plantenæring (enten flytende i vannet eller i bunnlaget som tabletter/kuler) ? I starten bør man ikke ha mer enn 10, maks 11 timer lys om dagen. Når alt er kommet i balanse, kan man øke til 12 timer om man ønsker, men ikke mer enn det. Kjøp deg en timer som skrur lyset av og på for deg. De koster en femtilapp f.eks. på Clas Ohlson. Alger er noe som naturlig ofte skjer i et nystartet akvarium, inntil ting er kommet mer i balanse. Det er lettere å bli kvitt algene hvis man har mye planter, for plantene forbruker overskuddsnæringen i vannet slik at det ikke blir "noe til overs" for algene. Du kan bytte vann nå hvis du vil, men det er greit å la det være litt skittent også under den fiskeløse innkjøringen. Det er jo hele vitsen, at filterbakteriene skal få mye å jobbe med underveis og utvikle en fin bakteriekultur som renser vannet for nitritt og ammoniakk. Du kan fjerne det du greier med hendene av alger. Alger på glasset skrubber du enkelt bort med en liten dott vanlig hvit filtervatt. Ikke bruk magnet-algeskrape, de har lett for å skrape kraftige riper i glasset...! Kjøp deg gjerne noen svært hurtigvoksende typer planter, f.eks. hornblad eller H. zosterifolia. Disse suger dermed fortere enn andre planter opp overskuddsnæringsnæringen og hjelper dermed til å bekjempe algene og holde akvariet algefritt fremover. Når akvariet har stått til innkjøring i fire uker er det klart for sine første fisk. Da er det lurt å ta et par vannbytter f.eks. de to siste dagene før man skal ut og handle inn fisken, slik at man "frisker opp" karet før fiskene kommer. Jeg ville tatt omtrent 40% av vannet da. Og etter at fiskene er kommet i, er det anbefalt å ta et ukentlig vannbytte i akvariet, noe som er en del av en normal vedlikeholdsrutine. F.eks. ved mine faste ukentlige vannbytter så tar jeg 25-30% av vannet. Du bør samtidig med fiskeinnkjøpet få tak i to tester (hvis du ikke allerede har det): den ene er for [B]ph[/B], og den andre for [B]nitritt[/B]. Det er veldig viktig å vite disse to tingene, spesielt i starten (de første månedene). Kjøp dråpetester, ikke strips eller sticks. De duger overhodet ikke. Dråpetester finnes bl.a. fra Tetra og fra JBL. Hvilken man foretrekker er en smakssak, men jeg liker JBL best for et par av testene deres er mer nøyaktige (mer fingraderte) enn Tetra sine.

Ja det er laaange tråder=) Så da er det vel trådalger. Sitter mest på den ene planten ser jeg. får prøve å se hva jeg klarer å få bort av de og håpe en eller annen algespiser tar knekken på resten=) Har 5 planter i nå. Burde jeg har flere tror du? Han på butikken sa de var hurtigvoksende alle sammen men jeg husker jo seff ikke hva de heter. Har ikke hatt i noe slags plantemiddel. Men er vel lyset som har vært for lenge på i begynnelsen. Har redusert dette med flere timer nå men ser ikke ut som det hjelper. Har også målt for PH og nitritt og verdiene var fine på begge deler. Har sånn dråpetester. Hadde tenkt å kjøpe fisker på torsdagen så da bør jeg kanskje ta et vannbytte i kveld og ett i morra?
Om du ikke har sett de, så ligger det mange fine artikler under "artikler" i hovedmenyen her på sidene. Jeg anbefaler spesielt de som ligger under "akvarieskolen", og gode artikler å begynne med er de som heter "oppstart av akvarium" og "vannverdier". De gir deg god basis for videre utforskning. En god akvariebok er heller ikke å forakte, selv i disse internett-tider. Selv har jeg lånt mange på mitt lokale bibliotek.

Når det gjelder fisker så er det mye spennende å velge i. Det jeg anbefaler "alle" er først og fremst, å ikke bestemme seg i butikken. Jeg syntes det er smart å først dra til butikken, se deg ut noen fisker du kunne tenkt deg - og notere navnet. Spør de ansatte om det ikke er merket på akvariene. Så drar du hjem og leser litt om de forskjellige fiskene, f.eks. her på akvaforum kan du slå opp fisken i fiskebasen, som du finner under "kunnskap" i hovedmenyen. Da finner du ut ting som, om det er en stimfisk som du bør ha mange av, eller om det er en fisk du må ha få av. Du finner ut om den er snill og forsiktig, eller slem og rampete. Du finner ut hvor stor den blir, for husk - nesten all fisk du ser i dyrebutikken er "babyer"; noen av de blir kjempestore og spiser alle fisk som er mindre enn seg, mens andre forblir små.
Det er heller ikke noe vits å sitte timesvis på nettet og lete seg etter perfekte fisk, om ikke dyrebutikken din har disse inne, eller kan bestille de til deg...

Det å lese om fisk (og hobbyen generelt) er en nøkkelfaktor for å lykkes med hobbyen, og få mye ut av den. Når du så har bestemt deg (forhør deg gjerne med folk her på forumet om sammensetningen av fisk (passer den og den fisken sammen?), om du ikke har funnet det ut selv), så drar du tilbake til butikken for å kjøpe fisk.

I begynnelsen er det også smart å kjøpe få fisk om gangen; selv om filteret er innkjørt så trenger det tid på seg til å justere seg til ny mengde fisk (avfalls-stoffer), og for mange fisk på én gang gjør vannkvaliteten dårlig med sykdom, død og elendighet som resultat. For ikke snakke om mye jobb, og brutte illusjoner. Det å kjøpe for mange fisk, for tidlig, er en klassisk nybegynnerfeil og sannsynligvis den største årsaken til at folk gir opp hobbyen; før den engang har kommet i gang.

Som Mona er inne på, det er veldig smart å ha noen vanntester; både for å følge opp vannkvaliteten underveis, men ikke minst i begynnelsen - for å finne ut hvordan vann du har som "standard". Da kan du også lettere velge fisk som passer til din type vann.
Ser at du ønsker algeetere til akvariet ditt. Jeg fant en artikkel om alger i artikkelsamlinga, og på noen av disse stod det hvilke fisker som skal kunne beite disse. Så om du kjenner igjen algesorten du har på ett av bildene, og har et akvarie med plass og riktige vannverdier for en eller flere av de artene som beiter dem, kan du jo forsøke og se om det hjelper.
Men hvilke fisk? Tja... Kommer som sagt an på hva butikkene i området ditt har; men fine fisk som har farge og som er morsomme... Neontetra eller kardinaltetra er jo en klassiker. En fin stimfisk (bør ha minimum 10 syntes jeg). Du har også fisk som platy er også en fisk som er fin og fargerik.

Mange ciklider er noe hissige og jeg tror nok karet deres er for lite for de fleste av de, så vær litt forsiktige med å kjøpe de nå i begynnelsen. For all del, ligg unna gullfisk; de blir kjempestore.

Sebrafisk er en vanlig fisk som ikke lager mye trøbbel. Noe du også bør tenke på er å ha fisk som trives i forskjellige lag av vannet. Pansermaller (corydoras hovedsaklig) trives med få unntak på bunnen av akvariet. Det er en fredlig type fisk med mye personlighet. En favoritt hos mange, og ikke en vanskelig fisk å holde. Den vanligste varianten som jeg ser oftest i butikker er Corydoras Aeneus, men det finnes mange varianter og de er stort sett greie å ha alle sammen. De liker seg best i grupper og du bør nok ha en 6-8 stk.

De aller fleste fisk liker også å ha fint bunnlag. Grus passer godt for planter, men fisk som f.eks. pansermaller, liker å lete etter mat i bunnlaget. Grus skraper da opp snuten, og de kan få sår og greier av det. Hvordan type bunnlag har dere? Vet du navnet på den? (står gjerne mm.-størrelse på pakken, som er størrelse på grus/sandkornene).

Men det er som nevnt mange fisk å velge mellom. Det beste er om du sjekker ph og gh først, og også forteller hvordan bunnlag du har - så er det lettere å komme med konkrete tips.

Ting som også er greit å tenke på er jo om du ønsker å ha fisk som er lette å få yngel på, eller om det ikke er så viktig f.eks. Vil du ha mange små, eller få "store"?

Og, om jeg pøser på med alt for mye informasjon og du blir svimmel av alt som er å lære seg, beklager jeg det. Det er ikke meningen, og ta det helt med ro, dette synker inn med tid og stunder. Men lese litt om hobbyen,og å være nysgjerrig, det er viktig; for deg og fisken.
Fiskene må vel være ca. 30 - 45min i posen sin(posene sine) før de slippes ut i akvariet. Husk å ta det sakte, ta litt vann oppi posen(posene) ca. hvert 6min.
Men de kan være maks ett døgn i posen hvis det tar lang tid til å komme hjem til akvariumet.


Mvh Cato-Andrè.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap