Hva slags fisk kan jeg ha i hardt vann; gh 14 ?

Hei!

Jeg hadde i grunnen kommet et stykke på vei med fiskevalget, men målte noen vannverdier i vannet mitt i stad, og det slo litt knock-out på planene. Vannverdiene er: GH 14, ph 7, KH 8-9.

Noen som har noen forslag til bunn og stimfisker som tåler dette vannet?

Jeg vil helst ha fisker som tåler vannet i utgangspunktet, har ikke lyst til å "slåss" med vannet hver gang det skal byttes.

Noen forslag?

Med mindre du har stappet oppi diverse pulver og flaske-tilsetninger som dyrebutikken har prakket på deg og påstått at du må ha i vannet, så har du usedvanlig hardt vann til å være fra en norsk vannkran. Kan hende dere har privat vannforsyning fra brønn el.l., ikke fra kommunalt vannverk?
Det var iallefall helt spesielt at du har så ekstremt høy gh og kh.

Du har, slik jeg ser det, perfekte vannverdier for hold av ciklider fra de store afrikanske sjøene; Malawi og Tanganyika. Men visse av disse krever plass også, så da må du evt sile ut alle som krever større plass enn karet ditt er på.
Antar at det kan bli mest aktuelt med Tanganyika-ciklider for deg hvis ikke karet ditt er på minst et par hundre eller flere hundre liter.
Hei!

Vi har brønnvann, så det forklarer nok saken. Jeg har ikke fylt opp akvariet ennå, grunnen til at jeg testet vannet nå er at jeg helst ikke vil tilsette noe som helst, men ha fisker som passer til vannet. Forøvrig lenge siden jeg stolte blindt på akvariebutikker er jeg redd.

Karet er på 420 liter, så det er i grunnen plass i det. Men jeg er dårlig på ciklider, har aldri hatt det før. Har du noen forslag på ciklider som stimer godt (fins det), og bør jeg ikke ha maller i karet i forhold til alger osv.?

Litt i villrede nå!

edit: Jeg ønsker meg forøvrig et akvarium med endel planter, sandbunn og røtter, har egentlig ikke så lyst på all steinen jeg forbinder med ciklider. Fins det ciklider som ikke er så opptatt av stein....?
Nå jeg sett litt igjennom fiskebasen, og de følgende skulle klare seg om jeg forstår rett (sikkert flere også):

Angolabarbe: ph 6.0-7.5, gh 5-15, 20-26 grader
Siamesisk algeeter (Crossocheilus siamensis): ph 6.5-7.5, gh 5-15, 21-27
Denisons barbe (puntius denisonii) : ph 6.8-7.8, gh 5-25, 15-25
Gullbarbe (puntius semifasciolatus): ph 6.0-8.0, gh 5-19, 18-26 grader
Kjempedanio (devario aequipinnatus): ph 6.0-8.0, gh 5-19, 22-24 grader
Sebrafisk (danio rerio): ph 6.0-8.0, gh 5-19, 17-25 grader
Perlegurami (trichogaster leerii) : ph 6.0-8.0, gh 5-19, 24-28 grader
Platy: ph 7.0-8.0, gh 9-19, 18-25 grader
Praktbarbe: ph 6.0-8.0, gh 5-19, 18-23 grader
Kobbertetra: ph 6.0-7.5, gh 5-19, 23-27 grader
kjempe-pansermalle: Callichthys callichtys: ph 5.8-8.3, gh 0-30, 18-28 grader

Eneste jeg har hatt tidligere er sebrafisk, fine de. Ellers er alle ukjente for meg i praksis. Vil gjerne ha en pansermalle, og kjempepansermallen ser ut til å kunne gå.

Noen som ser en bra sammensetning blant de jeg her har satt opp? Antall, gemytt osv.?

Hjelp......
Hva med:

Kjempepansermalle x 2
Praktbarbe x 10
Siamesisk algeeter x 10
Perlegurami x 3
Kobbertetra x 15

Går disse sammen? Og er det for mange, eventuelt for få av de respektive artene?
Må innrømme jeg synes dette ble litt fiskesuppe.

Tror også at Guramien kan bli plaket av Tetraen. Tetra er flinke finnenappere.

Hva med å heller ha litt færre men større fisker siden du har så god plass. Støtter Monas råd om Malawi. Dette er artige fisker.


-Tim
Jeg kan godt ha færre og større fisker; men jeg vil ha i alle fall èn skikkelig stim av noen litt mindre fisker. Veit ikke helt hvorfor, men har ikke så veldig lyst på ciklider.

Er enig at det blei fiskesuppe, men klarer ikke helt å sette sammen en god gruppe. Syns den som var delvis klar i går var bra, men alle fiskene der er nå utenfor rekkevidde. Så er litt i beita og trenger hjelp med et godt fiskevalg. Men helst uten ciklider.....
Hva med noen Gibbiceps på bunnen, noen siamesiske algespisere og en stor stim med kongotetra?

-Tim
Takk for svar og forslag.

Gibbisepsmaller er jeg svært glad i, så det vil jeg gjerne ha. Trodde at en 420 liter var litt liten; står 500 liter minimum i fiskebasen, men forskjellen er kanskje ikke så stor ?

Liker også de to andre du foreslår, så dette begynner å likne noe. Hvor mange syns du jeg burde ha i kongotetrastimen? Og er det rom for èn eller to arter til eller begynner det nå å bli fullt?

Takk for hjelp!
Hvor mange kongotetra kommer ann på om du vil ha stimer med andre fisker.

Hva med en halvstor stim med kongotetra, f.eks 12-15 stk, og en stim til med noe annet.

Gibbi er på grensen størrelsesmessig, men den bruker noen år på å oppnå maksstørrelse.


-Tim
Det høres bra ut. Spør fælt nå, men har du noe forslag til en art som gjør seg bra forhold til kongotetra; skiller seg litt i farger f.eks.?

Praktbarbe kanskje? Vet ikke hvordan den vil gå med kongotetra.


-Tim
Jeg har Kileflekkrasbora sammen med mine Kongotetra og de bryr seg ikke nevneverdig om hverandre.

Edit: Ser jo nå at du har litt hardere vann enn det Kileflekkene vil ha....
De Glade Fiskene: Ja, GH`n i vannet mitt ødela opplegget en smule. Har veldig lyst på kileflekkrasbora, men har jeg ikke vann til det; så har jeg ikke det.

Tim: Både kongotetra og praktbarber er fisker jeg godt kunne tenkt meg. I fiskebasen står det at begge artene leker i plantene i akvariet; vil dette føre til knuffing og rivalisering mellom stimene? Eller gjelder det bare å ha nok planter?

Artsforslag sammen så langt:

Gibbiseps x2
Siamesisk algespiser x ??
Kongotetra x ca. 12-15
Praktbarbe x ??

Synspunkter? Antall?
Jeg har etter mye om og men (som noen sikkert har fått med seg), bestemt meg for at fiskene jeg skal ha i karet alle skal være fra Sør-Amerika.
Gibbisepsen som er foreslått skal jeg definitivt ha, men tror også jeg vil ha Endlers levendefødende, korallrød smykketetra og Otocinclus vittatus. En stim med nett-tetra kunne jeg også tenkt meg.

Så noen spørsmål (for de som har tålmodigheten i behold):
Dersom jeg bestemmer meg for disse fiskene; hvor mange av hvert slag kan jeg ha i et 430 liters akvarium (130cm x 55cm x 60cm)? Bør jeg eventuelt kutte ut en stim?

Jeg kunne tenkt meg å ha noen reker i tillegg, men har aldri hatt dette tidligere; er det noen som passer bra med disse fiskene, og som er fra Sør-Amerika? (må ikke ha reker, kunne bare vært moro å prøve)

Mine vannverdier er for øyeblikket (innkjøring i uke 2):
ph - 7.5-8.0
gh - 11
kh - 5
no2 - 0.2
no3 - 5

Fiskene skal ikke inn på 2-3 uker ennå, alt ettersom når nitritt-toppen dukker opp.


Jeg er usikker på om den korallrøde smykketetraen er det riktige for deg. Jeg aner ikke hvorfor det står at man kan ha den opptil så høy gh på den i fiskebasen, men det stemmer dårlig med denne fiskens egentlige krav til vannet. Den skal ihvertfall ha ph under 7, helst nærmere 6 enn 7, og gh skal være knapt målbar. Denne arten kommer fra svært surt Amazonas-vann som er så bløtt at gh ikke kan måles. Den vil trives dårlig i så hardt vann som du har med ph over sju. Jeg tror ikke de ville levd lenge i det karet.

Flott du sier fra; det var jeg ikke klar over. Fiskebasen er stor, så det sniker seg vel inn noen feil innimellom. Da kutter jeg ut smykketetraen; blir jo nok stimfisker uansett; syns bare den var flott.

Er de andre ok? Noen tanker om antall?

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap