Maxima's akvarieverden

Ja, så var det min tur til å opprette en personlig akvarietråd da.

Litt om meg selv:
Jeg er 28 år gammel, er alene med datteren min på 7 år. Har tre små hunder, to katter, fem kaniner og.... noen akvarier.

Jeg jobber i dyrebutikk, vikarierer for tiden som daglig leder og det er veldig spennende. Og dermed kan jeg.. Bestille AKKURAT det jeg vil av fisk. :P

Jeg kan jo si det først som sist at jeg har totalt dilla på snegler og andre bunnfisker.

Mine akvarier:

64 liter:
Eplesnegler i diverse farger
Corydoras panda
Sandsnegler
Sulawesisnegler
Kjempeeplesnegler
Kuhliål
Red crystal reker
Orange dvergreker

64 liter:
Eplesnegler
Marisasnegler
Sebrasnegler
Sandsnegler
Corydoras Paleatus
Yunnanilus cruciatus
Antennesnegler

65 liter:
Endlers Guppy som yngler heeele tiden
Ancistrius
Eplesnegler
Sandsnegler

40 liter:
En blå kampfiskhann

40 liter:
Fremtidig rekekar

120 liter:
Tetraodon nigroviridis

120 liter:
Sverddrager
Korallplaty
Guppy
Tigerbarber
Kyssegurami
Perlegurami
Humlemalle
Pleco
Corydoras Leopardus
Polkadottbotia
Sewellia Linneolata

Til neste uke kommer det noen nye snegleinnbyggere, også skal jeg innrede det nye rekekaret mitt.

Her er noen bilder:

1. Her er to suller
2. En kulefisk
3. Endlers guppy karet mitt
Og de to sneglekarene mine.
Og der skulle det altså ligge bilder...
Har sittet å studert sullene mine i kveld, og den ene er litt spesiell. Den har brunorange hode med knallorange følehorn. Må få prøvd å tatt noen bilder av den senere. Akkurat nå er det litt tåkete oppi der for jeg har akkurat slamsugd.

Dere andre som har sneglekar, hvor ofte slamsuger dere?


Det kommende rekekaret blir nok ikke rekekar likevel tror jeg. Jeg må ha et sneglekar til isteden jeg. :P
Gratulerer med egen tråd!:d
Hei! Så spennende karr du har!

Artig at vi har 2 felles interesser; fisk og Hund (Cavalier om ikke alt for lenge håper jeg!)!

Skal bli spennende å følge denne tråden! Den er herved lagt under mine abonement! Jeg kan ikke mye om snegler, men trenger virkelig å lære. Jeg har kun 1 nydelig lilla-stripete eplesnegle(og en del pestsnegler:S).
Maxima
Har sittet å studert sullene mine i kveld, og den ene er litt spesiell. Den har brunorange hode med knallorange følehorn. Må få prøvd å tatt noen bilder av den senere. Akkurat nå er det litt tåkete oppi der for jeg har akkurat slamsugd. :) Dere andre som har sneglekar, hvor ofte slamsuger dere? Det kommende rekekaret blir nok ikke rekekar likevel tror jeg. Jeg må ha et sneglekar til isteden jeg. :P

Velkommen til sneglegalskapen...
Har jeg masse småttiser slamsuger jeg ikke før de er så store at jeg kan se de. Jeg har et dørslag som jeg legger oppi bøtta og når jeg slamsuger så tar jeg bare det som ligger på toppen og hvis det blir med noen snegler så havner de i dørslaget og ikke i bøtta så er det bare å ta de opp og putte de i karet igjen.
Jeg har corydoras i de fleste av karene og de roter såpass rundt at det er nesten ingenting å slamsuge. Det er bare i de karene jeg ser det ligger avfall at jeg tar det vekk ved vannbytter.
Jeg har også Cory i alle karene mine. :P

Jeg fikk et tips om å slamsuge to ganger i uka for å trigge egglegging til eplene, har du hørt det før?
Maxima
Jeg har også Cory i alle karene mine. :P Jeg fikk et tips om å slamsuge to ganger i uka for å trigge egglegging til eplene, har du hørt det før?

Nei det har jeg aldri hørt før ..Jeg mener de bør ha mest mulig fred og ro i karet. )
Okei, men da skal jeg slutte å slamsuge så mye, det er jo igrunn ikke skittent der uansett med så mye cory og snegler. :P
Maxima
Okei, men da skal jeg slutte å slamsuge så mye, det er jo igrunn ikke skittent der uansett med så mye cory og snegler. :P

Vet du hva siden jeg startet opp 180 litern på stua for snart 4 år så har jeg slamsugd to ganger. Jeg har jo fin sand så jeg sitter og ser inni det karet og ser jo ikke noe dritt i det hele tatt. Men tenkte at i og med at alle andre driver og slamsuger så må vel jeg også gjøre det. Vannet ble uklart og grumsete etterpå men ble for klart igjen og det eneste slammet som var sugd opp var sand. Jeg suger opp endel sandsnegler innimellom så det er vel nok det tenker jeg. Da får jeg jo med litt rusk og rask da også. I de små kara jeg har som er 30 liter så tar jeg å bruker en liten slange og holder bare slangen 2 cm over sanda så får jeg med litt av dritten der. Nå h¨åper jeg rekene skal ta noe av dritten også. )
Slamsugd 2 ganger på fire år? Har du noen snegler som spiser fiskeavføring da?

Etter 3-4 dager hos meg er ca 1/4 av bunnen i 170 literen dekket av ett lag fiskebæsj......


-Tim
Tim
Slamsugd 2 ganger på fire år? Har du noen snegler som spiser fiskeavføring da? Etter 3-4 dager hos meg er ca 1/4 av bunnen i 170 literen dekket av ett lag fiskebæsj...... -Tim

Ja antagelig har jeg det for det finnes ingenting å slamsuge ihvertfall. Sandsneglene rydder vel også opp litt tenker jeg. )
Her blir det med t-skje, men lever Coryene kun av snegle-"bæsj" eller er det omvendt (kanskje begge deler?)? Går litt i surr her....

edit: leste innlegg over og ser det er sneglene som spiser "cory-avfall"
Tror nesten jeg skulle ha hatt flere snegler!
Jeg har heller ikke noe avføring i det karet jeg har masse snegler i. Så tror sneglene spiser dette opp.
MarenB
Her blir det med t-skje, men lever Coryene kun av snegle-"bæsj" eller er det omvendt (kanskje begge deler?)? Går litt i surr her.... edit: leste innlegg over og ser det er sneglene som spiser "cory-avfall":) Tror nesten jeg skulle ha hatt flere snegler!:D

Coryene spiser ikke bæsj men de filtrere jo sanda gjennom gjellene sine og da sprer de liksom alt utover så det ikke blir så synlig. Sneglene spiser sikkert corybæsj for hos meg er det lite dritt på sanda der jeg har coryer. De på en måte hårver det ned i sanda....sneglene bæsjer mye de også men det tror jeg sandsneglene tar mye av pluss at i malawikaret så spiser golden sneglebæsj.
Heidi Ingdal
Coryene spiser ikke bæsj men de filtrere jo sanda gjennom gjellene sine og da sprer de liksom alt utover så det ikke blir så synlig. Sneglene spiser sikkert corybæsj for hos meg er det lite dritt på sanda der jeg har coryer. De på en måte hårver det ned i sanda....sneglene bæsjer mye de også men det tror jeg sandsneglene tar mye av pluss at i malawikaret så spiser golden sneglebæsj.

Da har du jo faktisk klart å lage ditt lille økosystem som fungerer godt uten at du trenger å gjøre noe som helst! Det er ganske så imponerende!
Eg har et kar på 70 liter som eg aldri har slamsugd. Det har gått i noen år nå med Biltemasand som substrat. Sanda er fremdeles lys og fin

I karet har eg 10 O. cocama, 1 L144-yngel, masse kirsebærreker og en god del damsnegler. Sneglene har eg satt inn i år.

Personlig holder eg rekene som de beste renholderne
Jeg har brukt veldig mye reker, men "ordentlige" snegler, dvs ikke pestsnegler, har jeg ingen erfaring med. Skal bli spennende å følge med her og kanskje bli inspisrert til å prøve noe nytt!
Der det er mest bæsj er i 30 literne men har skaffet noen reker oppi der så skal bli spennende å se om det blir renere etter å ha fått de i hus. De har ihvertfall greid å gjøre mosen grønn igjen...
Æsj, noe har skjedd iløpet av natta. Kulefiskene mine er døde... Testet vannet og alt så greit ut også... Det var vel ikke meningen at jeg skulle ha de da!

Nå driver jeg å tapper ut vannet, også skal sneglene mine få flytte i det karet isteden. Sneglene fra begge 60 litrene, så skal jeg finne på noe annet lurt med 60 litrene.
Forslag? Mulig noen nye snegler får flytte inn i den ene da. For jeg har bestilt ganske mange. Både gjennom jobben og av Heidi. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap