Hva er dette for en plante?

Hei jeg prøver å få en oversikt over hva jeg har av planter i akvariene mine men det var ikke så lett som jeg trodde.
Denne planten tror jeg selv er en type Anubias men jeg veit jo ikke for da hadde jeg jo ikke skrevet dette innlegget Men er det noen der ute som kan fortelle meg hva dette er for plante så hadde jeg blitt glad. Å det kommer nok flere bilder av andre planter jeg lurer på også
Du har helt rett i at det er en anubias, og jeg tipper at det er Anubias barteri "nana"
Jeg også hadde en mistanke om det, men det som jeg ikke får til å stemme med det er at denne planten er egentlig kjempe stor den er sikkert 30-40cm bred men den tok jeg ikke bilde av for den er FULL av alger
Er det bladene som er så store, eller hele planten til sammen? Anubias kan vokse ganske vidt, ja nesten ubegrenset under gode forhold, bare man gir den lang nok tid

Dette bildet viser Anubias barteri var "nana" i en 480-liter.
[External Image]
Bladene har samme størrelse som på bilde.. men selve planten er STOR. Er dette en plante som ikke skal plantes i bunnsubstratet?
Anubias trives best med å ikke ha rhizomet ("rota") begravet - så hvis man vil ha den på bunnen kan det være en fordel å binde den fast på en liten stein som kan stå på bunnen. (Pass på at det bindes på en sånn måte at fisker ikke kan sette seg fast i overskuddstråd osv)

Men legg merke til "trives best" - ikke at det er helt absolutt. Du kan kanskje sette den i grus også - i såfall er det viktig at den ikke settes for dypt - jo mer av rota som er over grusen, jo bedre.
Liz H
Dette bildet viser Anubias barteri var "nana" i en 480-liter. [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/thumbs500/11060_080208015640.jpg[/IMG]


Det der må være de flotteste anubiasene jeg har sett! Så tette og frodige! Har du et nærbilde å vise?

Etter endret: Forresten helt sprøtt å se på det bildet. Jeg klarer ikke innbille meg at det er en 480L. Hehe, jeg ser for meg små praktbotia i et lite kar. Hvor store er praktbotiane?
Nærbilder av anubiasen i det karet der er vel ikke det jeg har mest av - men fant i alle fall noe jeg kunne vise fram: [External Image]

Praktbotiane på bildet der er 12-15 cm vil jeg tro. Veit at han som eier karet også har noen praktbotiar som er atskillig større enn dét.
Tilfeldig bekjentskap
© JoBo
Reklame for plussmedlemskap