Plantene dør!

Hei! Jeg har et 400 liters akvarium,jeg har til dags dato ikke fått plantene mine til å leve i det enda.Alle verdiene på vannet er ok,skiftet alle 4 lysrørene får 1 mnd side.2 av lysrørene er Sylvania T8 rør på 18 w stk.Og de 2 andre er Sylvania Grolux på 18 w stk.Jeg bruker og Tetra plant crypto tabletter siden av plantene.Jeg har 4 ancitrsus i akvariumet,3 av dem kom får ca 1mnd siden.Er nesten 100 % sikker på at det ikke er dem som ødelegger plantene,da di får foret sitt.Høyden fra lyset til bunnen er ca 50 cm.Har det noe og si?Håper noen kan hjelpe meg med noe tips så jeg kanskje kan få dem til å leve.
Er ikke ekspert på dette feltet, men 4*18w t8 i et 400l kan sikkert være for lite til litt lyskrevende planter. Mange trenger også co2 tilsetting for å trives. Du bør kanskje skrive litt om hvilke planter du har, og forklare hva som skjer med de når de dør evt bilder.

Men jeg ville ikke utelukka ancistrusene.. De er kjent for planteødeleggelse hos mange folk

På 400L var da det veldig lite lys?! På min 450L bruker jeg 4x36w. og det er vel bare akkurat for å holde de ikke mest lyskrevende plantene. Nå har ikke jeg peil på antall w pr liter man bør ha, men det du har kan ikke være nok.

Men 18w er jo også veldig korte rør, hvordan får du belyst hele lengden på karet?
Reflektor på lysrørene 'dobler' effekten av lyset så det er noe jeg ville vurdert. Billig investering.

Ellers ville jeg sjekket vannet for nitrat. Er den 10 mg/l eller lavere så blir det straks mye vanskeligere å få til plantevekst. Dette er ett seriøst problem om du har lite fisk og er flink med å ikke overfore fiskene. Er den lav kan du kjøpe Tropica Aquacare+, som er den grønne varianten for å få opp nitratinnholdet. Eller du kan prøve PMDD som du kan finne ut mer om i akvarieordlista eller google. Målet for nitrat er 20-30 mg/l

Til slutt så ville jeg sjekket at du hadde 'lette' planter i karet. Ingen vits i å sette inn planter som selv de aller flinkesete har problemer med å få til.
Hei,lysrørene er 60 cm lange.Så lyset i akvariumet er bra synes jeg.Men da må jeg sjekke opp å kjøpe nye kanskje.Er det noen som har peiling på nettsider jeg får kjøpt lysrør.Hørte at de er mye billigere på nett.Plantene blir gjennomsiktig på en måte,de blir ikke så mye brun.De 2 siste plantene jeg kjøpte ble sånn oner natta.Kommer ikke på navnet på disse.Men det kan jeg sjekke.Takker så langt får Info.Kommer med bilder av akvariumet litt senere ikveld.
Hadde samme problem som deg for en stund sia.
Plantene ble lysegrønne og hullete.

Prøvde med all slags plantenæring, men til ingen nytte.

Men så så jeg en video på nett om at man burde klippe røttene nesten helt bort før man satt dem ned i karet. ca 1-2 cm lang skal røttene være når de settes ned i grus/sand.
Satte også slike leirekuler ned ved siden av plantene, og etter bare noen uker hadde jeg masse planter!!!
(Gå inn på profilen min for å se resultatet..)
Syns det der kunne se ut som innhogg av ancistrus jeg da

Men hvor langt er karet ditt? Mitt på 450L er 1,5m langt. Ditt må jo være noe lignende og da er ikke 60 cm langt nok for å gi godt lys over hele karet. Mine rør er 120 cm lange..

Jeg holder en knapp på for lite lys og ancistrus. Forresten hvor mange timer belysning har du på?
Plussmedlem
Ser ut som du har sverdplanter i karet og hvis jeg ikke husker feil så trenger disse gjødning i substratet. Men jeg slenger meg på Lisbeth og sier at dette ser mer ut som ancistrushuller.
Hadde en sverdplante som så ut slik som dine, før jeg klippet røttene. Nå er den helt frisk, og er flyttet ut av karet, fordi den ble altfor stor

Har 2 lifeglow2 på 30W i 180liters karet, men de hadde jeg også da jeg hadde problemer med plantene.
Men du burde kanskje skaffe deg høyrer watt forde... Syntes 18 var veldig lite.
Har 18W i 70literen, og dær vokser det nesten ingenting, unntatt javabregner...
Takker for all info,jeg har 2 stk 60 cm rør liggende etter hverandre.Så det dekker 1.20 m.Karet er 1.50 langt.Første jeg prøver nå ikveld er å ta røttene da det er billigst.Hva med de ødelagte bladene.Bør di være der?
Ta bort alt som er råttent/ødelagt, hvis du da ikke må ta bort alle bladene...
Burde ha noen blader for å lage fotosyntese.
Lyset slår seg på kl 15.00 og slukker kl 1.00
Bjørn Tore Nygård
Takker for all info,jeg har 2 stk 60 cm rør liggende etter hverandre.Så det dekker 1.20 m.Karet er 1.50 langt.Første jeg prøver nå ikveld er å ta røttene da det er billigst.Hva med de ødelagte bladene.Bør di være der?

Det blir for lite lys, jeg må bare gjenta det igjen

Jeg har 4 lysrør på 120 cm hver liggende sånn at de dekker hele lengden og bredden og såppass mener jeg du bør ha for å få noe særlig dreis på plantene.

Det lyset du gir plantene dine ser sikkert lyst og fint ut for deg, men planter krever kraftigigere belysning

Lyset på i 10 timer er bra da
er det noen av dere som vet av en nettside som selger lysrør for akvarium?
webzoo.net
tropefisk.no
aquamanias.no
Jeg har aldri bestilt lysrør via nettbutikk, men jeg ville sjekket om de har et pristillegg for å sende. Ikke lett å pakke lysrør for å sendes trygt i posten... så jeg tror de fleste har et tillegg på å sende lysrør?
Da har jeg montert 2 stk T8 lys på 1.20 m og 36 watt.Har nå totalt 144 watt.Håper det blir bedre nå,har også bestilt reflektorer
som gjør at det blir 72 watt ekstra.Skal gi dere beskjed om hvordan tilstanden blir senere.Takker for all info igjen.
Da ser det ut som at jeg har funnet årsaken til at plantene mine dør,jeg satt opp lenge en natt å fulgt me på hva som skjedde på nattens tider.Den ene av de 4 ansitrusene var ganske så gla i planter.Så det er vel det som er hovedårsaken til at de døde får meg.Jeg har nå tatt den fisken i et annet akvarium,så nå har det gått 3 dager og det ser ut som at blomstene er urørt enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap