Det kommer litt an på hva slags kulefisk det er. De fleste kulefisker skal ha snegler i kosten (dette med unntak av fiskespisere. Det er ikke alltid de tar snegler). Kulefisk har tenner som vokser, og disse tennene slipes ned når kulefiskene spiser snegler. Hvis tennene blir for lange, kan det ende med at fisken ikke greier å ta til seg mat lenger.
Utover snegler så kan man gi kulefisker det meste av sjømat (akkar, blåskjell, reker, krabbe), meitemark (hvis de ikke kommer fra et sted der det har blitt sprøytet insektsmiddel) og røde mygglarver. Det viktige er at frossenmat tines før den gis til kulefisken. Kulefisk skal ikke ha mat som ikke er tint. Frysetørret mat må bløtlegges før den gis til fisken, da frysetørret mat inneholder mye luft, og lufta kan bli sittende fast i magen til kula.
Hvis du leser engelsk greit, er det en fin artikkel om fôring av kulefisk
her.
Kulefisk kan blåse seg opp, men det er ganske stressende for dem. Derfor skal man aldri forsøke å få kula til å blåse seg opp. Det hender de gjør det av seg selv, som om de bare trener på det, men det skjer ikke ofte. Jeg har holdt kulefisk i 4 år nå, og jeg har sett en av kulefiskene mine blåse seg opp kun en eneste gang. Ferskvannskulefisker blåser seg sjeldnere opp enn saltvannskuler. Alle kulefisker har pigger, men det er ikke alle man kan se det på. På svært mange arter ser man ikke piggene før de blåser seg opp, og da ser det ofte kun ut som om fisken ikke har barbert seg på et par dager.