Haimalle, paroonhai og andre fisk som ikke passer i det vanlige akvarium (side 2)

julnil
jeg ble bare nysgjerrig på hva jeg hadde gått glipp av :)


http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=55129&sr=1&msr=1
Nåå, vi får prøve å ikke strø mer salt i såret.
Satt og undret på min enorme bunnfisk jeg hadde for noen år siden, som jeg ikke helt vet hva var for noe... Den var nesten 15cm lang og bodde i en 60l :p Var liten og nusselig når jeg fikk den, og plutselig var den stooooooor. Dyrebutikken tok den ikke imot igjen
Sparesset
Dyrebutikken tok den ikke imot igjen :(


Er desverre slik det er, derfor er det av og til litt "skummelt" med impulskjøp av fisk man egentlig ikke vet eller kan noe om bakrunnen til. :/
Jeg var jo skikkelig nuub på fisk på den tid, viste ikke en gang at nitrat osv fantes i vann. (ho ho)
Men jeg husker da at jeg ikke ble opplyst om at fisken kunne få slik monsterstørrelse! Og det er da lovstridig såvidt jeg husker, å overgi et dyr/fisk til andre uten å oppgi informasjon om hva som kreves for at dyret/fisken skal kunne leve opp og ha optimal trivsel.

Men jeg må også skylde på megselv, for jeg burde ha søkt opp fisker på nettet som passet mitt akvarium.
Sparesset
Jeg var jo skikkelig nuub på fisk på den tid, viste ikke en gang at nitrat osv fantes i vann. (ho ho)


Bare slapp av Sparesset, du er IKKE alene, husker tilbake til den gang jeg startet med akvarier, gjorde samme tabben, men dette gikk ut over de to guppyene jeg hadde dessverre, men man lærer jo av sine feil da. Det har nu værtfall jeg gjort! Fant ut at catfish spiste guppyer. Huff. :P

Å da jeg startet med akvarium så var det vell ikke så mye info på nettet, eller... Jeg kunne ikke noe med det da. Så, eneste måte jeg kunne finne informasjon av fiskene på den tiden var i bøker hos det lokale biblioteket.
Er jo dessverre sånn.. Når pappa kjøpte akvariet hadde vi ikke PC engang. O.o
Men jeg har nå lært! (:
Hehe forstår, men det er sant som du sier, dyrebutikkene burde gitt ut fakta og informasjon om fiskene de solgte. Selv da! Dakar guppyer... :/
jeg vil driste meg å påstå at en av artene jeg har pr dags dato, egentlig ikke hører hjemme i et vanlig akvarium: bikiren.

Den er i et 540-har nå, men vil ikke ha god svømmeplass når den er fullvoksen. Da må det skaffes et større kar.
Ja blir egentli disse bikirene så store da? Har egentlig aldri lest noe om dem.
Vel, hvilken type bikir (polypterus) er det da?
Ikke alle blir så store.
Men alle/de fleste er rovfisk som spiser annen fisk.
Bikir er faktisk en av de veldig få "monsterfisk" jeg har sansen for. Digger fjeset på dem. Men hvilken størelse når den minste av dem?
Ja synes også de er tøffe, men trur nesten at det eneste som JEG kan sammenligne med bikirene med er øreålene mine.

Selv om bikirene ser litt kortere og kraftigere ut enn øreøl. Men vet da ikke om handmating hadde egnet seg til bikir?

Øreål? Kan ikke du fortelle litt om de? (:
Mine er vell rundt 40cm lange, å fullvoksne. (3 og 4år ca.) En hanne og en hunne skal det være utifra faktaen. Ligner litt på slanger, hannen kan jeg handmate, men ikke hunnen. Disse går sammen m sverddrager, men mindre fisk KAN bli spist om de havner rett forran kjeften på disse.

Hannen er mose/oliven grønn og gul, hunnen er Brun og gul.

Har ikke noen gode bilder av mine enno, men i basen får du se flotte bilder.
De er mere lang og tynn enn bikirene, men begge artene ser ut til og ha samme type kropp, kansje i slekt???

(Bildene er av hannen og noen år gamle, tok dem da jeg fikk han og da var ikke kameraer på mobil så bra.)
Åja! Øreåler syns jeg er skikkelig fine!. Jeg hadde det for 20 år siden. Visste ingen ting om dem, de spiste det de fikk tak i og hoppet jo ut av karet som var rimelig godt tildekket. Hehe hadde en kompis på besøk som hadde perm fra militæret. Han satte seg på en stol foran akvariet og plutselig hørte vi de værste kvinnelige hyl jeg noen gang har hørt! Gutten hadde slangefobi og fikk øreålen rett i fanget! Ho ho! Med militæruniform og 1,98 høy så det helt fantastisk sykt ut med den reaksjonen han fikk. Hoppa rundt som gal :p
nåmmin :'> Spurte mannen i dyrebutikken for noen uker siden om øreål gikk sammen med andre fisker... "joda, men blir de for små kan de bli spist".
Sukk.. Jeg vil ha! x)
Lisbeth
Åja! Øreåler syns jeg er skikkelig fine!. Jeg hadde det for 20 år siden. Visste ingen ting om dem, de spiste det de fikk tak i og hoppet jo ut av karet som var rimelig godt tildekket. Hehe hadde en kompis på besøk som hadde perm fra militæret. Han satte seg på en stol foran akvariet og plutselig hørte vi de værste kvinnelige hyl jeg noen gang har hørt! Gutten hadde slangefobi og fikk øreålen rett i fanget! Ho ho! Med militæruniform og 1,98 høy så det helt fantastisk sykt ut med den reaksjonen han fikk. Hoppa rundt som gal :p


Haha! Takk for dagens høydepunk Lisbeth! ;D

Joda Sparesset, løp og kjøp om du har fisker disse kan gå sammen med, de er virkelig skjønne å blir fort tamme. Heldigvis blir ikke disse så store og det går FAKTISK ann og ha disse i akvarier.

Kan ikke akkurat si at dem er aggresive mot andre fisker, mine er da rolige og snille. Men ingen er da like. :P
Bikiren jeg har er praktbikir. Den blir oppmot 50 cm lang i akvarium.

Det som er med disse, er at de ikke blir lang og tynn (slangeaktig) som øreålene.

Om du ser en bikir, så kan du tenke deg at tykkelsen på kroppen vokser proporsjonalt med lengden.

Så en video på youtube der en skikkelig stor bikir var vist frem. Den var i et innlegg her også. Skal finne filmen...

Har også 5 øreåler i karret, men de synes jeg passer inn der til tross for lengden de kan få, da de ikke er like store i omfang.
Finner ikke den tråden....

Var en tråd som var opprettet for å vise et kar (fra utlandet) hvor de hadde mange skikkelig store fisk i et alt for lite kar.

Kanskje noen andre finner tråden?

Der iallefall var det et par bikirer som lå på bunnen, og de var svæææææææære..


Her har jeg funnet noen andre filmer som kan gi en idé om hvor store de blir:

http://www.youtube.com/watch?v=jGvYI3jFi5Y&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=7yk4dUW9ufM&feature=related

Her vil dere se at fisken blir større også i omfang. Tenk dere så disse som 50 cm lange...Jeg tror ikke mitt kar på 540 liter vil være nok den dagen den er fullvoksen, må antakelig ha et større kar..
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap