Cory og tetra spm.
Hei, egentlig to spm. her! jeg har tenkt å sette opp et sør amerika kar på 240L snart og har lyst på corydoras. Er det slik at forskjellige cory stimer sammen vilt? Og isåfall hvilke cory kan passe sammen? Har også lyst på en litt stor tetra stim og har sett litt på kobber tetra, men ser at den kan være litt bøllete. Har også tenkt meg regnbuechiklider, så kan noen anbefale en fin og rolig tetra art som går i PH 7 og GH rindt 8?
Postet 01.10.09 kl 13:39
Alle fiskene du nevner kommer fra Sør-Amerika og vil gjerne ha bløtt vann, altså vann med så lav gh som mulig. Men du oppgir at du har 8 i gh, og det er litt uvanlig høyt til å være norsk kranvann.
Jeg antar at du da tilsetter noe gh+ pulver i vannet, siden du har såpass høy gh? Kranvannet i Oslo burde ligge på mellom 1 og 2, noe som er perfekt for sør-amerikanske fisk.
Hvis du tilsetter noe, så dropp det. Det er totalt unødvendig. Kranvannets gh på ca 2 er nok.
Nei, Corydoras "stimer ikke vilt" Men Corydoras kan fint gå sammen med arter av andre Corydoras enn dem selv, i den forstand at de krangler ikke.
Men aller helst vil de ha selskap av sine egne artsfrender. Corydoras av èn art bør alltid holdes i grupper på minst 5-6 stk, helst dobbelt så mange. Har man i tillegg sand som bunnlag (ikke grus) så har man en glad gjeng Coryer
Jeg ser egentlig ingen grunn til at du skulle slenge litt av hvert oppi der når det gjelder Corydoras, prøv heller å holde deg til en art og heller øk antallet på den arten. Maks to arter. Det ER en liten, men reell risiko for kryssninger av artene innen Corydoras dersom man holder flere arter i et kar. Så hvorfor gjøre det hvis man ikke MÅ?
Etter min mening er det også mye finere å se på en solid stim av èn art, enn en salig røre av litt av hvert. Blir litt kaos å se på sånt.
Et forslag til en annen tetra-art du kan kikke mer på, en som er utpreget fredelig og overhodet ikke bøllete, er Nannostomus marginatus. De er kjempefine. Koster vel et par-tre tiere pr stk tror jeg. Fredelige.
Hva med en stor gjeng av den klassiske skjønnheten Corydoras adolfoi ?
Det er en av mine yndlings-Corydoras Og de er utrolig flotte å se på i store flokker! Anbefales
Jeg antar at du da tilsetter noe gh+ pulver i vannet, siden du har såpass høy gh? Kranvannet i Oslo burde ligge på mellom 1 og 2, noe som er perfekt for sør-amerikanske fisk.
Hvis du tilsetter noe, så dropp det. Det er totalt unødvendig. Kranvannets gh på ca 2 er nok.
Nei, Corydoras "stimer ikke vilt" Men Corydoras kan fint gå sammen med arter av andre Corydoras enn dem selv, i den forstand at de krangler ikke.
Men aller helst vil de ha selskap av sine egne artsfrender. Corydoras av èn art bør alltid holdes i grupper på minst 5-6 stk, helst dobbelt så mange. Har man i tillegg sand som bunnlag (ikke grus) så har man en glad gjeng Coryer
Jeg ser egentlig ingen grunn til at du skulle slenge litt av hvert oppi der når det gjelder Corydoras, prøv heller å holde deg til en art og heller øk antallet på den arten. Maks to arter. Det ER en liten, men reell risiko for kryssninger av artene innen Corydoras dersom man holder flere arter i et kar. Så hvorfor gjøre det hvis man ikke MÅ?
Etter min mening er det også mye finere å se på en solid stim av èn art, enn en salig røre av litt av hvert. Blir litt kaos å se på sånt.
Et forslag til en annen tetra-art du kan kikke mer på, en som er utpreget fredelig og overhodet ikke bøllete, er Nannostomus marginatus. De er kjempefine. Koster vel et par-tre tiere pr stk tror jeg. Fredelige.
Hva med en stor gjeng av den klassiske skjønnheten Corydoras adolfoi ?
Det er en av mine yndlings-Corydoras Og de er utrolig flotte å se på i store flokker! Anbefales
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/11069_091001143545_1.jpg)
Postet 01.10.09 kl 14:35
Endret: 01.10.09 kl 14:39
Takk for supert svar! Er nok enig at det er penest med bare en art og adolfi var jo kjempe flotte og de smykke tetraene var jo helt nydelige! Når det gjelder Gh så har jeg sett på verdiene fra fiskeprofilene av de fiskene jeg ønsker meg funnet en Gh verdi de alle tåler. Men du mener gh på 2 passer denne gjengen?
Postet 01.10.09 kl 14:57
Jeg har ikke klikket meg inn på fiskeprofilene på listen din, men etter en rask kikk så kan jeg ikke se noen problemer med en GH på 2 med disse fiskene.
Regner med at du ikke skal ha de alle sammen i 240 liter
Eplesneglen din hadde sikkert hatt godt av en høyere GH, men vi lar vel ikke snegler styre valg av fisk, gjør vi vel...
Regner med at du ikke skal ha de alle sammen i 240 liter
Eplesneglen din hadde sikkert hatt godt av en høyere GH, men vi lar vel ikke snegler styre valg av fisk, gjør vi vel...
Postet 01.10.09 kl 15:19
Postet 01.10.09 kl 21:27
Postet 01.10.09 kl 23:17
Postet 02.10.09 kl 10:35
Postet 02.10.09 kl 11:06
Endret: 02.10.09 kl 11:06
Marmorert øksefisk, otto og grenmalle kan godt ha en GH tilnærmet null. De aller fleste fisk fra Sør-Amerika vil ha så lav GH som mulig, siden GH er knapt målbar i elvene der nede. Det er fiskebasen på AF som ikke er helt oppdatert. Det er medlemmene selv som legger inn opplysninger, og på mange arter ligger det bare inne en standardverdi som må tas med en klype salt.
Med de fiskene du nevner der, ville jeg ikke ha tenkt på å øke GH en gang Det eneste er eplesneglen din, som vil få dårlig skall etterhvert, men det kan du prøve å motvirke ved å gi eplesneglen mat som f.eks spinat.
Med de fiskene du nevner der, ville jeg ikke ha tenkt på å øke GH en gang Det eneste er eplesneglen din, som vil få dårlig skall etterhvert, men det kan du prøve å motvirke ved å gi eplesneglen mat som f.eks spinat.
Postet 02.10.09 kl 11:08
Postet 02.10.09 kl 12:18
Endret: 02.10.09 kl 12:22
Postet 02.10.09 kl 14:10
Har blant annet tenkt meg betta imbellis
, SAE og neongoby som alle står på Gh 5 og opp til 20. Tenkte å derfor å legge Gh på ca 6, men lurer på om det er nødvendig?
, SAE og neongoby som alle står på Gh 5 og opp til 20. Tenkte å derfor å legge Gh på ca 6, men lurer på om det er nødvendig?
Postet 03.10.09 kl 17:34
SAE er ikke så veldig nøye på det. Skulle tro de var fra Tynset - "Kjem 'n fra Tynset trivs 'n overalt."
Betta imbellis finnes i forskjellig vann.
Goby'en din vil jeg ikke uttale meg om.
Betta imbellis finnes i forskjellig vann.
Goby'en din vil jeg ikke uttale meg om.
Postet 03.10.09 kl 18:46