Tetra nitrittest - forstår ikke bruksanvisningen, trenger hjelp!

Inaktiv bruker
idag gikk jeg til innkjøp av en pakke med tetra nitritt dråpetest. testen er nok til 45 tester, men så er problemet at jeg ikke skjønner bruksanvisningen. hvis noen andre har den samme nitrittesten så vær så snill og veiled meg, .
Skyll målebegeret i akvarievannet du skal teste.
Ha i 5 ml akvarievann.

7 dråper av testflaske nr 1.
Rist forsiktig på målebegeret. Vent 10 sekunder.

Ha i 7 dråper av testflaske nr 2.
Rist forsiktig på målebegeret.
Vent mellom 2- 5 min før du leser av testen ved å sammenligne fargen mot fargekartet som følger med.

Med "rist" mener jeg at du blander væskene i en rolig sirkelbevegelse.
du har i ca 5 ml vann. har i 7 dråper av vær av flaskene rister prøve glasset og venter noen minutter. så ser du hvilken farge vannet får. og samenligner det med farge kartet. målet er og ha minst mulig nitrit. 0. har du nitrit i vannet så skifter du vann 50 %1 dag så kan du ta 30% de neste 2 dagen til du har 0 i nitrit.
nå har jo ikke jeg tetra sin test, men det følger vel med 2 dråpeflasker.

først fyller du 5 ml i det testerøret, tar dråpeflaske 1 oppi, 5 dråper(ikke sikker, er det på sera sin.) rister. åpner opp drøpper 5 dråper av dråpeflaske 2 og rister. ser hvilken farge du har.
Inaktiv bruker
hvilken verdi skal testen ha om akvariet er klart for fisk? altså om akvariet ikke har nitritt? og er det noen spesiell måte målebegeret bør stå etter at jeg har rista? også skjønte jeg ikke helt hvordan jeg skal riste.
Slike haigap funker ikke her i forumet

Ja, det laveste på tetra sin nitritt test er "mindre enn 0,3". Du har ikke annet valg enn å ta en skikkelig knallgul farge for 0 i nitritt. Det minste oransje hint du får på fargen, så har du nitritt i karet og bør bytte vann. Er testen skikkelig oransje eller rød, så sier resultatet seg selv
Inaktiv bruker
men skjønte ikke hvordan glasset skal ristes, og hvordan skal glasset stå etter ristinga? loddrett, vannrett?
Plussmedlem
Her har du forklaring med fugler og frukter om hvilken farge som er hva når du har "mindre enn 0,3"

Plussmedlem
gutt16
men skjønte ikke hvordan glasset skal ristes, og hvordan skal glasset stå etter ristinga? loddrett, vannrett?


Det følger med lokk på testsettet, gjør det ikke?
Sett på lokket og rist noen ganger. Enkelt og greit.

Glasset setter du loddrett på skalaen.
Inaktiv bruker
okei nå er jeg sjokkert rett og slett! begerglasset er nesten helt gult, og jeg har mata filteret med flakfor i 20 dager nå.. meninga skulle vel vært at nitritten skulle vært her nå? jeg innkjører akvariet.
Med nesten helt gult mener du oransje eller gult med oransje i? Isåfall regner jeg med at nitritten er på vei nedover siden du er 20 dager i syklusen. Bare fortsett som du gjør, så blir karet klart så snart gulfargen er lysegul, nesten som skallet på en sitron.
Inaktiv bruker
jeg synes at gulfargen virka litt grønngul, men er det ikke vanlig at et kar tar 35 dager å innkjøre? jeg har mata med flakfor cirka hver eneste dag.
Hmm.. Virker som at karet er innkjørt da, men jeg vil ikke garantere noe. Har du fått målt noe nitritt i ukene før, for den burde jo vært/ha vært der nå?
Inaktiv bruker
nei jeg har ikke klart å få tak i nitrittesten før idag men karet har vært under innkjøring siden 13 september.. jeg har brukt en ren sprøyte til å sprøyte inn en mengde flakfor hver kveld, altså en gang til dagen.. mengden har vært den samme mengden som jeg skal fore fiskene med likevel skal jeg faktisk la karet stå uten fisk til 23 oktober, for det blir på en fredag og passer meg fint er det nok å innkjøre karet fra 13 september til 23 oktober? jeg vil gjerne ha svar på dette med at nitritten mangler også
MC Darup
Skyll målebegeret i akvarievannet du skal teste. Ha i 5 ml akvarievann. 7 dråper av testflaske nr 1. Rist forsiktig på målebegeret. Vent 10 sekunder. Ha i 7 dråper av testflaske nr 2. Rist forsiktig på målebegeret. Vent mellom 2- 5 min før du leser av testen ved å sammenligne fargen mot fargekartet som følger med.


Infoen frå MC Darup er rett. Eg har same test, og det skal vera 7+7 dråpar med risting i mellom og deretter vente nokre minutt før avlesing.
(Rettleiinga mi er på tysk, nederlandsk, fransk og italiensk. Sikkert same hos deg, sidan du strevar med å forstå innhaldet...? )

Eg er veldig nybegynnar, så skal ikkje garantere noko, men det kan vel hende at nitritten allereie er vekk, da? Målingane mine undervegs i innkjøringa viste den første nitritten etter 7-8 dagar, han var på topp etter 13 og borte etter 17.

Men her er det vel også store individuelle variasjonar, etter det eg trur eg har forstått. Og for øvrig var eg dårleg til å fôre i innkjøringa, visste ikkje at eg skulle det da eg starta opp... Var truleg råtnande blad og røter som fekk prosessen i gong hos meg.

Sikkert berre bra å vente litt lenger om du vil, slik at bakteriane etablerer seg skikkeleg
Plussmedlem
erlend e
(Rettleiinga mi er på tysk, nederlandsk, fransk og italiensk. Sikkert same hos deg, sidan du strevar med å forstå innhaldet...? :) )


Det finnes en norsk forklaring til Tetra sine tester her på AF.

Tetra har bruksanvisninger på sin hjemmeside.
Inaktiv bruker
når bør jeg teste vannet igjen? jeg fikk en grønngul farge på testen, denne skulle vel vært rød? for akvariet har vært under innkjøring siden 13 september, og skal forbli uten fisk til 23 oktober, jeg har mata flakfor direkte inni filteret siden jeg starta, med en ren sprøyte.. jeg sprøyter mengden fiskemat jeg skal bruke etter innkjøringen.. maten blir sprøyta direkte inni filteret, likvel har jeg ikke fått utslag på nitritt hva kan være grunnen?
jeg har mata filteret ca hver kveld.
gutt16
når bør jeg teste vannet igjen? jeg fikk en grønngul farge på testen, denne skulle vel vært rød? for akvariet har vært under innkjøring siden 13 september, og skal forbli uten fisk til 23 oktober, jeg har mata flakfor direkte inni filteret siden jeg starta, med en ren sprøyte.. jeg sprøyter mengden fiskemat jeg skal bruke etter innkjøringen.. maten blir sprøyta direkte inni filteret, likvel har jeg ikke fått utslag på nitritt:( hva kan være grunnen? jeg har mata filteret ca hver kveld.


Eg reknar meg fram til at karet ditt har vore under innkjøring i 20 dagar. Som sagt var nitritten min var borte etter 17, så kanskje det er grunnen? Men du kan jo følgje med litt framover.

(Kanskje ein ekstra sjekk er å måle nitrat? Dersom bakteriane som omdannar nitritt til nitrat er på plass, burde vel nitratnivået stige etter kvart.)
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap