Anskaffelse av utv. filter

Hei hei!
Har hatt akvariet vårt nå i litt over en uke, og hittil går alt bra.
Det jeg merker er at fluval 4+ er et for lite filter til akvariet vårt (det er på ca 200liter), og jeg har lest litt rundt på forumet ang. utvendige filter, så nå vurderer vi å gå til anskaffelse av utvendig filter for fiskenes del.
Vannet er relativt klart, men utifra det jeg har lest her, så er ikke fluval 4+ et filter for dette akvariet.

Det som er spørsmålet mitt, er hvilke filter kan dere anbefalle?
vi har jo idag et akvarie på 200l, og kommer kanskje senere til å anskaffe et større akvarie (kanskje opp til 400l, kanskje mer, vi vet ikke enda .
etter det jeg har lest kan man ikke helt stole på produsentenes anbefallinger på størrelsen.

Jeg har sett litt på eheim 2073, eheim 2227 (litt over prisklassen vår), tetra ex 1200, fluval 305 (kanskje 405).
Jeg har ikke så veldig lyst til å gå over 2000kr, da samboeren min sikkert klikker i vinkel.

Har også et annet spørsmål i samme slengen, som jeg la merke til ista...
Hva er en effektiv måte å bli kvitt "bunnslam" (avføring, mat som fiskene ikke spiser opp) på? bør jeg bruke en slamsuger på dette?

takk for svar som kommer
mvh
Filip
Hmm
Har selv en AM-TOP 3339 som jeg kjøpte for gått over 1 år siden nå å det har gått knirkefritt til nå..
Jeg bruker Eheim 2075 og er godt fornøyd med det.


-Tim
Utvendigfilter
Hei..Her i Sarpsborg selger de Fluval fx5 for 1990..er vel et filter du kan la gå i 1-2år før du bør gjøre noe med den..tror den går opptil 1500liters akvarie...
http://www.malle-spesialisten.com/

Mvh Frank
Jeg kjører Fluval 305 på 200L min... Ser nå at inntaket skulle vært plassert på en annan måte, men bortsett fra det er jeg fornøyd
Var mye lettere å ha utvendig filter istede for innvendig. Så ser det bedre ut også...synes jeg da

Siden jeg ikke tenkte helt logisk da jeg satte det opp, så må jeg neddi å rydde litt iblandt. skitt og slikt samler seg på en side. Jeg bruker heverten da å tar det værste.. Er vel den letteste måten.
fx5 for 1990??? det hørtes jo usedvanelig billig ut! ser på webzoo at det koster 3400kr...

Har sett enda litt mer rundt, og lurer på om jeg ikke går for en fluval 305...hvordan er denne mtp. rens?

evt. om jeg ikke må få noen som skal til sarpsborg til å kjøpe med en fx5 til oss.
Plussmedlem
www.malle-spesialisten.com

Ta en titt her hvis det er aktuellt å handle i Sarp
Plussmedlem
Hmm, så ikke at de hadde FX5 inne nå gitt.. Mulig de har solgt tomt?
Jeg har hatt fluval 205 og 305 i et lite år og har enda ikke hatt noen problemer med de Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg synes fluval-filtrene er undervurdert og at det er litt standard at alle som regel kommer med anbefalinger av kun Eheim... Mulig Eheim er mye bedre, men fluval har vært helt supert for meg i alle fall! Ser det er ganske mange som fortsatt har den "gamle" serien som er f.eks. 304 og ikke 5 enda.
Slo litt på stortromma idag...
så det blir en eheim 2076 fra aquaristikshop, samt endel annet stæsj til akvariet. og noe mat til fiskene...

Så nettopp at det bare var 30 euro i prisforskjell på 2076 og 2078...vil det være overkill å ha 2078 som takler 700l akvarie i mitt 200l? har jo planer om å anskaffe et større akvariet til gangen etterhver...
Benedicte Haraldsdatter Ursin
Har hatt akvariet vårt nå i litt over en uke

Har du fisk i akvariet?
overkill å overkill, det sies at du skal ta den anbefalte liter størrelsen delt på 2, dvs 350liter, å da er du ikke så langt fra 200litern din.

ja litt tungvidt forklart, men ja. KJØR PÅ
Tobbi
[QUOTE=Benedicte Haraldsdatter Ursin]Har hatt akvariet vårt nå i litt over en uke

Har du fisk i akvariet?

Ja, jeg har fisk i akvariet...men ta det med ro tok det over etter et vennepar som ikke kunne ha det pga. plassmangel, så det er innkjørt...bruker enda de gamle svampene som de hadde i filteret, så bakteriene får godgjøre seg til 2078'n kommer, så blir jeg vel å fjerne fluvalen etter noen uker, evt. legge den ned.

nå gleder jeg meg bare til alt blir sendt, så jeg kan koble 2078'n på
Hvor lenge var pumpen ute av bruk etter du overtok det?
hvis du tenker på den pumpa jeg fikk med, så antar jeg ca 1 time...har jo enda ikke fått den nye.
Du kommer helt sikkert til å bli godt fornøyd med valget - Eheim pumper er litt dyrere men de er verdt prisen...
Aquaristikshop er et flott firma og handle med - har selv mottatt mange sendinger fra de, har kun opplevd to reklamasjoner - noe de selvsagt ordnet umiddelbart. Du kan oppleve at det tar noe tid ved første sending pga fortolling, sjekk av kredittkort etc men så er det "fullt kjør...".

Er du ute etter Fluval FX5 er dette sannsynligvis billigst pt; http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/showProduct.asp?pid=40803 ca NOK 1350 + frakt og mva.

Lykke til med flott pumpe og godt valg av leverandør.

Da fikk vi 2078'n idag...var snar med å koble alt på for å se hvordan det fungerer. og jeg må si at jeg er ganske imponert over eheim.
filteret er nesten lydløst, det avgir en liten "humming sound". Men ikke nok til at det legges merke til (vi har akvariet i stua).
foreløpig er jeg knallfornøyd med filteret, men vi får se hvordan det fungerer i lengden

det var ganske enkelt å koble det opp også.
endte opp med å betale 3700kr for 2078'n med alt av filtermedie jeg trengte (biomech,mechpro ogs substrat pro), litt over 1 kg med forskjellig fôr fra hakari og et dråpesett.

vet ikke enda om jeg skal ta ut fluvalen om 4-5 uker, da vi har sett på et 720l akvarium på finnsnes zoo til 10200kr med armatur og reflektor til 4 lysrør. har sett litt på webzoo sitt "tilbud" også, og det ligger noelunde likt mtp. pris.
så vi får se hva det ender opp med, men vi skal ha et 720 liters etterhvert, har vi funnet ut


Tilfeldig bekjentskap
© Marita Ekdahl
Reklame for plussmedlemskap