Rart med plantene?

Hei, jeg merket igår at det var noe rart med plantene i akvariet mitt som jeg ikk har hatt før.
den ene type planten begynner bladene på å ikke visne opp men ser ut som dem blir spist opp eller det blir hull i dem ikke noe svarte huller eller noe men dem blir svakere og svakere.

Jeg har kjøpt plante næring i kapsler som skulle være brae og jeg har stukket dem nede ved røttene, når jeg gjorde det så har dem vært bra i værtfall 1 månede men nå så begynner detta.

noen som vet hvorfor?

og ene bladet på den ene løk planta mi begynner å bli litt lyse brun på hele den også.

Trenger hjelp her vær så snill.

Verdiene mine er:

nitritt 0,0mg/l
Ph: 7,2
Hardhet: 13

Jeg skifter ca 10-13liter vann vær uke i et 60liters kar.

det er 3 guppyer og mater dem 2 ganger om dagen.

tror jeg har fått ned al info nå.

lastet ned noen bilder her av de plantene, men bildene er dem friske
Du må jo vise oss bilde av de dårlige plantene hvis vi skal se hva som kan feile dem. Hjelper veldig lite å vise oss de friske

Men er det kun guppy du har i karet, ingen algespisere?
Hvor lenge har karet gått? Veldig ofte kan nyplanta planter virke pjusk i en overgangsperiode før de begynner å vokse igjen.
Ja ok her er ett bilde av planten som er syk.

Og ja jeg har 1 algespiser også i karet en anticristu og 3 guppyer, og en del pest snegler 15-20stk.
jeg kunne kanskje satt pengene mine på at det er ancistrusen som har forsynt seg av bladene. ikke verre gi dem noen grønnsaker eller noe.
Det er nok ancistrusen ja. Gi den grønnsaker som nevnt over, det kan hjelpe. De bør få grønnsaker som tilskudd uansett om de spiser planter eller ikke
Ahh takk skal dere ha begynte å lure nå=)

Men åssen grønnsaker kan jeg gi dem??

Funker det med frosne eller ferske?

Steffy90
Ahh takk skal dere ha begynte å lure nå=) Men åssen grønnsaker kan jeg gi dem?? Funker det med frosne eller ferske?


Frosne grønne erter som tines opp først. Fjern skallet, så synker de fint.

Agurkskiver. Spidd en agurkskive på en teskje av metall, så synker den med en gang.
Squash kan også prøves.

Det kan ta et forsøk eller to før ancistrusene skjønner at grønnsakene er mat, hvis de aldri har sett det eller smakt det før. Men ikke gi opp - de vil ta det og da spiser de uten stans i et døgn

PS!
Jeg tror kanskje det er noe annet som "feiler" planten din. Og hvis det jeg tror er rett, så er det en naturlig prosess planten må gjennom

Du viser bilder av en Echinodorus med overvannsblader, såvidt jeg kan se. De fleste plante-firmaene som leverer akvarieplanter dyrker veldig ofte akvarieplantene på sump. Dvs med bare rotballen under vann, resten over vann i fuktig luft. Dette for å unngå alger på plantene de skal selge.
Mange akvarieplanter har to typer blader som ofte har totalt forskjellig utseende: overvannsform og undervannsform.

Når planter dyrket på sump blir plantet under vann i et akvarium, må de gjennom en omstillingsprosess. De bruker først litt tid på å slå rot og omstille seg, så begynner de veksten. De feller så gradvis de gamle overvannsform-bladene sine, de visner et etter et, og planten skyter opp nye blader som erstatning for disse. De nye bladene som kommer, er ofte temmelig ulike de gamle, fordi de nå har undervannsformen.

Jeg tror nok planten din er i gang med en sånn omstillingsprosess, spesielt hvis du bare har hatt den noen uker.
Gul og rød paprika er en hit her i huset
Takker for alle svar.

Anticrist og en av guppyene elsker akurk som jeg la ut, mens de 2 andre bare er såvidt borti den.

Men nå som jeg legger ut agurk osv hvor lenge kan dem ligge i akvariet?

agurken som jeg la ut ble spist helt opp, men lurer på hvis det ikke blir spist opp.
skal jeg da ta det ut i slutten av dagen eller?
Det kan ligge et døgn, men så bør du ta ut restene.
Noen Ancistrus gnager ikke så mye på grønnsakene med en gang, men først når den begynner å mykne i vannet.
Spiser alle fisk grønnsaker?
jeghar platy og sverddrage og siamesisk algespisere. spiser disse grønnsaker? agurk?
Levendefødere liker vel litt grøntfor i kosten sin. Men hvorfor ikke bare prøve, liker de det ikke er det bare å ta ut agurken (men gi dem litt tid på å venne seg til sin nye mat før du evt gir opp)
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap