Ris, ros & forslag...

Hei til alle...
Jeg har nettopp vert å henta meg et brukt Atman RS 120A som er 340L etter invendige mål av meg selv, 20L mindre en forige eier sa... Der følgte med orginal pumpe og en filter kasse som er like bredt som akvariet å ca 15cm bred... Jeg fikk også med Eheim Pro II 2028 utvendig filter, Tunze invendig sirkulasjons pumpe & diverse dekorasjon... Har vaska over akvariummet, men må jeg gjøre noe med filteret? Jeg finner ikke mye info om dette akvariet, men det virker som et helt kurant akvarium får min del... Der er 3 lysrør som har egen av/på bryter... Det første akvariet mitt var et juwel med med møbel på rundt 60 liter tenker jeg, så dette er et stort hopp får min del... Jeg er usikker på hva jeg bør ha i akvariet i og med at jeg er på sjøen annen hver mnd, å dama vil ha minst mulig med det å gjøre da vi nettopp har fått ei lita tutte i hus... Hu har gått med på å skifte vann å mate di men det er det... En bekjent av meg (akvafil) har et nydelig Malawi akvarium som jeg falt for, er dette noe jeg kan satse på? Jeg tar i mot alt av forslag og tips med åpne armer...

Mvh Tony.
Gratulerer med nytt akvarium
Alltid moro med nye akvarium.

Anbefaler deg å lese akvarieskolen.
Greit å friske opp kunskapene litt

Og kansje kjöpe nye svaper til filteret.

Akvarieskolen




Tobias
Takk for det, ja er kjempe gøy... Jeg har gått får Malawi kar, å har brukt di siste 2 dagene på å samle info og div om fiskene og habitatet... Er mye å lese vist man bare orker...

Har nå begynt å lage til oppsett i akvariet mitt... Heldigvis bor jeg nært fjøra, å steiner er ikke mangelvare... Det jeg har liggende til karret mitt pr i dag er:

Eheim Pro II 2028 filter. (skiftet vatt filteret på toppen, å bytta ut svamp filteret)
Tunse inv. sirkulasjons pumpe.
Biltema sand av grov type.
Fjøre steiner.
Luft pumpe type billig å grei.
Varme kolbe ser jeg ikke navnet på.
Juwel bakgrunn (stein vegg)

Er dette rette tråden å fortsett med frosjektet mitt? hehe er ny her så...
Jeg legger ut noen bilder fra prosessen vertfall =)

Mvh Tony

Hei du, å gratulerer med nytt akvarium

Du kan jo starte din egen personlige tråd. Blir nesten som en dagbok, å du har det meste samlet på ett sted. Så kan vi andre lese å kose oss over fremgangen din
For ikke å glemme å legge igjen tips og sånt..

Er nå rundt 6 år siden jeg hadde malawi, men er utrolig morsomme å fine fisker. For tiden holder jeg på å bygge opp 2 biotoper, Asia og Sør-Amerika. Spennende arbeid

Kos deg med akvariet, å lykke til videre..
Grattis med akvarie
Om du har henta sten fra fjære og ikke kokt og skylla meget godt er det fare for salt i vannet ditt, så om dere har ei elv/bekk med stener vil jeg heller annbefale det, bør også kokes.

Mvh Per
Hei igjen =)

Takk takk får svar og tips Jeg skal prøve å få laga meg til en personlig tråd i kveld...

Jeg har skylt å skrubba steinene, kokt di, tørka di, skylt av i fersk vann igjen =) så håper dette blir bra... vist det blir litt får høye verdier, kan jeg alltids bytte vann igjen... hadde ikke planer å ha oppi fisk før jeg fikk vannet stabilt... noen forslag der?

mvh Tony
Kickstart med guffe fra en annen pumpe, ellers vanlig innkjøring. Men dette vet Akvafil alt om
okok... akvafil bor i lillestrøm, så noen guffe der i fra blir det ikke... så vanlig inkjøring er vel tingen... noen forslag på fremgang? vil gjøre minst mulig feil hehe... hvlike fisker er bra å få i gang systemet med?

mvh Tony
Sä du hadde noen steiner som glinset.
Er ikke dette farlig?
Mener å ha lest det,men nå kan ikke jeg noe om stein i akvariet.
De må noen andre svare på.
Skrev dette for at andre skulle legge merke til dette.
Og sånn at du ikke forgifter noen fisk




Tobias
Takk for tipset, skal sjekke det opp før jeg putter noe fisk i karret...

Mvh Tony
fikk sjekka opp dette med stein som glinser å dette er hva jeg har funnet...

Steinene bør heller ikke være skarpe, for da kan fisken skade seg. Og glinser steinen, kan den avgi metaller som kan være skadelig for fisken. Et godt tips er å gå i fjæra og finne stein der, eller i elver. Kanskje finner du sneglehus eller skjell som er fine også. Bare husk at sneglehus og skjell vil avgi kalk - og jo surere vann du har i akvariet, jo mer vil de forvitre, og kanskje lage ubalanse i pH-en din. Har du pH på 7 og over, er skjell og sneglehus stort sett ok, så lenge de er rene - og tomme.

Nå har jeg brukt speilrefleks kamra får å skille ut di som glinsett å fått di ut av karret... takker får gode tips... bare å rette på meg om dere ser noe...

Mvh Tony
Bare hyggelig.
Må jo ikke forgifte våre fiske venner
Nei det vil ikke vi... Jeg holder på å lage til en personlig akvarie tråd nå, så skal legge ut fremganger der etter hvert... Dette er gøy...

Mvh Tony
Du må siifra (vanskelig ord) når du har en egen personlig akvarietråd da
den er oppe å går nå, Tony`s Akvarier...

Mvh Tony
Tilfeldig bekjentskap
© Anne Marie Bryn-Jensen
Reklame for plussmedlemskap