Lite spørsmål om dråpetester

Hei!

Jeg bruker JBLs dråpetester, og har et lite spørsmål. Sikkert dumt, men her kommer det:

I bruksanvisningen står det at man skal skylle testglassene i vannet man skal teste. Det er jo greit. Men det blir alltid igjen noen dråper i glasset, så når jeg etterpå tar oppi 5 ml akvarievann med sprøyte, vil det jo i realiteten være mer enn 5 ml vann i glasset. Har dette noe å si, eller har det ingen betydning?
Har lagt merke til det på de testene der testsylinderen har 5 ml-merke. Tar man 5 ml i sprøyte etter å ha skylt testsylinderen blir det alltid litt over merket (men det kan man da selvsagt regulere). Problemstillingen dukker opp når man bruker testene med glassflasker uten 5 ml-merke.

Grunnen til at jeg lurer er at 5 ml i utgangspunktet er en liten mengde vann, så kanskje har det noe å si dersom det blir 5,1 ml eller 5,2 ml. Hva tror folket?
Rister du ut skyllevannet med prøveglasset oppned, så har det i praksis ingen betydning om en enkelt dråpe sitter igjen

Og for å være ærlig, så skyller jeg aldri prøveglasset i akvarievannet. Det jeg gjør, er at når jeg er ferdig med å teste, så går jeg ut på badet med prøven. Der tømmes den ut, og så skyller jeg prøveglasset nøye og lenge i rent kranvann. Rister ut vannet, og legger det rene glasset tilbake i esken.

Når det er tid for måling, vet jeg at jeg stiller med et helt rent prøveglass, så jeg ser overhodet ingen hensikt med å drive med skylling i akvarievann. Det må være ment for folk som ikke gidder å skylle glasset rent med rent vann etter bruk Hehe
Ok, det var jo en grei løsning det da, tenkte ikke på det en gang. Jeg får jobbe meg opp energi til å gjøre det hver gang da....
Jeg pleier å både skylle med rent vann + skylle testglasset i vannet jeg skal teste.
Det er viktig å skylle godt ut av testglassene rett etter bruk, ellers blir de ikke reine nok. Men for et mest mulig nøyaktig resultat er det best å skylle ut av testglassset med akvarievann før testen også. Det er best å benytte prøveglass med målemerke på. Det blir aldri så nøyaktig med sprøyte uansett. Jeg bruker sprøyte får å få mer nøyaktif fylling til streken i prøveglassene.
Ok, jeg er litt pirkete, har kjemiutdanning :-/
Nå må vi ikke glemme at testsettene er utviklet for å være nøyaktige nok for amatører, som vi akvarister jo er. Settene med dråpetester til akvariebruk kan selvsagt ikke konkurrere med profesjonelt måleutstyr som brukes til måling i laboratorier. Vi sammenligner jo tross alt måleresultatet med et fargetrykk på en papplate ved hjelp av øyet.

Jeg gjør akkurat som Mona, og sørger for at glassene er helt rene før de legges bort etter hver bruk. Ellers følger jeg bruksanvisningen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap