Vann i oslo ph8

Hei!

Det er sikkert mange andre her som holder til i Oslo. Hva gjør dere for å senke PH'en til ett levelig nivå?

Jeg har snegler, reker og levendefødere, og noen tetraer. Jeg kan forøvrig se at tetraene ikke trives helt, og mistenker det til å være PH'en.

Har også målt PH'en til tilnærmet 8, og vannverket i Oslo sier at dette er verdien ut fra krana.

Har bestillt noen Catappblader, og har en enslig liten rot på mine 160L, men er redd dette ikke er nok. Kunne vel tenkt meg en PH ned mot 7...

Er det sånn at jeg må bruke Eikebarkekstrakt hver gang jeg skifter vann?
Du kan legge torv i filteret.
Hmmm. Ja, tanken har streifet meg etter å lest tråd opp og tråd ned for å finne ut hva jeg skal gjøre.
Er dette løsningen for oss Oslofolk....

hvor mye må jeg ha, og hvor skaffer jeg denne torva? Noe jeg burde vite, eller bare legger jeg det løst i øverste skuff?
For å ha kontroll bruker jeg eikebarkekstrakt hver gang jeg bytter vann. Blander det i bøtta før jeg fyller over i akvariet. Det er riktig at ph ligger på 8 i Oslo og i mine kar kan jeg overhodet ikke bruke det siden jeg driver med fisk som vil ha så lav som 6 eller lavere.

Jeg bruker også cattapablader, men for å få senket ph skal du bruke mange..
Jeg bruker disse bladene for de andre bra stoffene de skiller, for å få litt brunt vann og for fiskene så de kan rote i og gjemme seg under. Snegler og reker spiser gjerne på bladene også. Så ikke slutt med bladene selv om du begynner med eikebarkekstrakt
Du kan kjøpe torvgranulat, enten putte det i en egen skuff(helst skuffen midt i filteret, ikke øverst eller nederst) eller legge granulatet i en strømpe i filteret. Du kan også kjøpe torvplater for enten å legge under sanden i karet eller i filteret.
Mengden må du nesten føle deg frem på, kommer ann på hvor lav Ph du vil ha?
Begge deler får du hos webzoo.no eller hos hvilken som helst akvariebutikk.
Christian Mørk
Du kan kjøpe torvgranulat, enten putte det i en egen skuff(helst skuffen midt i filteret, ikke øverst eller nederst) eller legge granulatet i en strømpe i filteret. Du kan også kjøpe torvplater for enten å legge under sanden i karet eller i filteret. Mengden må du nesten føle deg frem på, kommer ann på hvor lav Ph du vil ha? Begge deler får du hos webzoo.no eller hos hvilken som helst akvariebutikk.

Har du testet ut denne metoden selv? Jeg bruker feks torv under sanda, men det vil jo ikke regulere vannet med en gang du heller oppi vann med en ph på 8?! Greit å bruke for å holde ph stabilt lav, men hvis man ikke justerer vannet før man heller det i karet vil det jo bli en jojoeffekt uten like? Eller?

Jeg mener det tryggeste er å bruke eikebarkekstrak...
Nå ble det litt torvgranulat i filteret nå i første omgang. Har bare to skuffer, så det ble sammen med ehfisubstrat(trur jeg det var) som er i øverste skuff. Vasket det litt først så akvariet ikke ble superbrunt.
Kjøpte en rot til også, så nå skal det forhåpentligvis begynne å krype litt nedover med Ph'en, og forhåpentligvis skape litt mer trivsel for de stakkars blanktrutede rødmunnstetraene mine. Har også tilført litt for å hardne vannet såvidt, og kommer tli å øke litt mer på etterhvert. Ser at vannet er litt bløtt for levendeføderene.

Med vannskift som ikke er for store, så ser jeg ikke behovet for ekstrakt, for det vil vel ikke svinge så mye? Skifter vel 3 bøtter i slengen, og det er knapt 20%... 20% av vannet med 1 i PH mer skaper vel ikke store nok svingninger til at fisken går bananas.

Og takk for hjelpen! Forum er genialt !

T
Mye hysteri rundt dette med ph-svingninger, fisken tåler litt svingning, bare tenk i naturen, ved flom f.eks hvilke svingninger man har da. Ved bytte av 20% vil svingningen være minimal og har ingenting å si for fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Gerd Anita Aabakken
Reklame for plussmedlemskap