Torvplater vs tropica plantesubstrat

Jeg skal snart bytte fra en 160 liter akvastabil til en 180 liter. Har kjøpt ciklidesand fra akvastabil og lurer litt på hva som er best å ha under. Nå har jeg den fineste blåsesanden fra biltema med torvplater under. Det har fungert helt greit, men har en ancistrus som liker å grave en del, så det har til tider vært mye grums i vannet fra torvplatene.
Har skjønt at plantesubstratet fra tropica blir til gjørme, og vil grise en del om det blir forstyrret. Noen som har erfaringer med den, om den blir lett virvlet opp? Det blir jo ganske finkornet sand oppå.
Hva med å prøve Coop kattesand i de brune posene? Billig og drøyt i bruk.
Trur det var tropica eg brukte i ein 120l før(Litt usikker)
Det fungerte helt utmerket for plante vekst, men de gangene eg rykket ut en plant eller lignendes ble hele vannet brunt i noen timer/dager alt etter hvor mye eg rotet i bunnen.
Luna
den fineste blåsesanden fra biltema

Akvariesanden du mener? eller blåsesand? Kan være giftig, sistnevnte.

Bruker plantesubstratet du nevner og den grove typen Biltema akvariesand. Har corydoras som roter i sanden hele tiden uten problemer, men har et tykt lag med sand oppå.

Espen
Jeg bruker både torvplater og plantesubstrat under sanda. Jeg hadde gravende ancistrus et par år men hadde ikke problemer med at substratet kom opp i vannet. Du må passe på å ha tykt nok lag med sand oppå substratet. Jeg bruker i alle fall 5cm med sand.
Jan Ove
Hva med å prøve Coop kattesand i de brune posene? Billig og drøyt i bruk.

Nå ble jeg nyskjerrig. Hva inneholder denne kattesanda? Blir ikke sånn sand tilsatt parfyme?

Edit, jeg ser du har en tråd angående denne sanda, da finner jeg nok ut alt jeg trenger å vite der
Black_Flys
[QUOTE=Luna] den fineste blåsesanden fra biltema

Akvariesanden du mener? eller blåsesand? Kan være giftig, sistnevnte.

Bruker plantesubstratet du nevner og den grove typen Biltema akvariesand. Har corydoras som roter i sanden hele tiden uten problemer, men har et tykt lag med sand oppå.

Espen

Er blåsesanden ja. Har ikke hatt noe problem med fiskedød, men bytter den ut nå med ciklidesanden for å være sikker. Høres ut som om det burde gå greit med tropica sin under, så lenge jeg ikke flytter planter alt for ofte.
Lisbeth
Jeg bruker både torvplater og plantesubstrat under sanda. Jeg hadde gravende ancistrus et par år men hadde ikke problemer med at substratet kom opp i vannet. Du må passe på å ha tykt nok lag med sand oppå substratet. Jeg bruker i alle fall 5cm med sand.

Hvordan gjør du det da? Har du torvplatene nederst og substratet over?
Tenkte jo det var greit å fortsette å bruke torvplatene også siden jeg allerede har dem!
Luna
Hvordan gjør du det da? Har du torvplatene nederst og substratet over? Tenkte jo det var greit å fortsette å bruke torvplatene også siden jeg allerede har dem!

Jeg plasserer torvplater litt hist og pist, der jeg regner med å ha planter også strør jeg bare plantesubstratet mellom platene. Det har nok ingen ting å si om plantesubstratet havner oppå, mellom eller under. Planterøttene finner nok fram
Tilfeldig bekjentskap
© Bernd Jung
Reklame for plussmedlemskap