Bråkete pumpe!!!!

jeg spurte i ein tråd her inne om noen kunne anbefale meg eit filter som ikkje bråkte da jeg skulle ha det på soverommet mitt og ikkje tok så mykje plass, det skulle vere i eit 22-liters akavrium, eg vart anbefalt hang-on filteret aquaclear 20. eg gjekk til innkjøp av filteret på nettbutikk og fant til min frustrasjon i kveld når akavriet var åppe og eg hadde plassert filteret at det bråkte! den lille sildrelyden va vatnet var heilt greit, berre behageleg, men at pumpa, motoren skulle bråke så innmari, DET var skuffende. eg kan stå utenfor rommet med lukket dør og fortsatt høre det. det blir ikkje mye soving på meg i kommende tid

dette skulle jo vere helt stillegående, er det ein teknisk feil, nokke eg kan ha gjort galt, eller berre veldig feil informormasjon ifrå her inne?
Hvilken lyd lager den? Prøv å få den ut fra glasset.
Lyden blir jo litt vanskelig å forklare da;P men: Brrrrrrrr drrrrrrrrr

den er sett med ein plastdings ifra glasset så det er nok ikkej problemet, har sett øret mitt helt inntil og det kommer fra pumpa.

har du slikt, filter, er det noen som har og deres bråker også?
Heisann,nei jeg har ikke en sånn pumpe. Men ta å se om den er tett allrede? mulig plastikk pinnen heller ikke sitter som den skal (brekkt)? Prøv også å legg noe i mellom kar kanten å pumpen.
hva mener du med plastik pinnen, og hvordan er den tett (det var ein grunn til at jeg posta i 'nybegynner':P)
Du må dele pumpen.Det er mye mulig at du har en plastikk pinne som støtter opp motoren (rotoren). Den pleier å sitte i mellom rotoren. Den kan være knekt Mulig du må ta av en plastikk propp eller deksel for å se den? Mulig vann innsuge til pumpen er tett. da kan det komme slik lyd. Del pumpen så ser du om det er riktig satt sammen.Kan også være at rotoren slår inni veggen.
skal gå å prøve å dele den nå, og se om det er noe, rart trur jeg skjønner hav du mener, den magnet propellen det er rotoren?

uansett så fant jeg en tråd her, og slik jeg forstod det så hadde flere samme problem som meg men lyden gikk bort etter ca. to dager da var det kommet ein slimhinne leler noe rundt dei bevegande delene, les sjølv om du gidder.

her er link
Ja det er den,Har lest linken å synes det hørtes rart ut. Men kan godt være at det stemmer.
Kan det ikke være innestengt luft som gjør at det bråker? Når jeg starter mine filtre bråker de gjerne i starten, iallefall det utvendige, men etter en stund går det over av seg selv. Kan hjelpe å riste litt i filteret under vann.
det hørest egentlig veldig ut som det er innestengt luft ja, det høres ut som om det er noe som blir slått vegg i mellom der inne, det er merkelig har stara den på nytt og vaska alle pumpeinvollene tre ganger, fylt akavriet med vann til randen men ser ikkje ut til å hjelpe, hadde eit øyeblikk da den var helt stille, det var i begynnelsen og da hørte jeg den mer mekaniske lyden som man vanligvis hørre fra ein pumpe og den var veldig lav, til å leve med mog det er sikkert slik den skal vere men så skulle all lufta ut når vanne kom ned og slikt og når lufta var borte så kom denne lyde igjen, ha lest ein artikkel på nettakvariet og tror det må vere innsetengt luft ja, rotoren og den pinnen den sitt på er helt fin, dette er merkelige greier

men får ligge med ørepropper dei neste nettene da og får se om det skjer noe.

men kom gjerne med flre forslag om ting jeg kan gjøre og takk for alle jeg har fott hittil
Dette høres merkelig ut. Husker jeg anbefalte deg den pumpa. Min er helt stillegående. Men jeg husker at den kunne lage litt lyd hvis den knotten du justerer styrken med ble liggende inntil plasten. Altså hvis lokket ikke lå helt riktig på.

Jeg vet ikke om det går an å smøre litt vaselin på rotoren hvis det er den som bråker?
da skjønner jeg ingenting, viss det er vaneleg at dei ska vere stillegånde, må min vere fil på noen måte da? sov med ørepropper i natt jeg:/ ikkje gøy! har nettop prøvd og kobe fra pumpa og kjøre den i vatn, under vatn alene, uten røret,e eller filtere som tilfører så mye luft og da er den helt stille. kan jeg ha sett filteret opp feil? noe galt med den? hjelp!!!

men viss det da er en feil på pumpa da får jeg levere den tilbake til tropefisk?

og lisbeth, det er nok rotoren, eller noe med maskineriet for det er den jeg hører når jeg legg hodet inntil pumpa
Jeg ville sendt en mail til tropefisk og forklart at du kjøpte denne pumpa nettopp fordi den skulle være stillegående. Min erfaring med tropefisk er meget god service, så vil tro de er villig til å ta den tilbake og sende deg en ny
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap