Import/oppdrett av fisk fra thailand

har tenkt og grublet lenge om jeg skal starte oppdrett av fisk i thailand... har stor tomt på flere mål, men fortiden er det 4 store utendørs 'bassenger' der.. pluss noe vann som er der fra før,med vann så mener jeg ikke insjø, men naturskap.. de 4 bassengene er vi laget selv... der går det litt forskellige fisker og reker... store maller og koi/karpe er det meste av der... men så sist at det har dukket opp ål og krabber i bassengene.. kan hende familien har sluppet dem ut.. men for det meste er det fisk som er blir avlet opp for matlaging...


spørsmålet er vel:
- er det lønnsomt??
- frakt??
- import??
- intresse av fisk fra thailand???
- avgifter...

noen idèr/tanker rundt dette??

Min første tanke er at det er ulovlig å ha andre arter enn gullfisk og koi utendørs i Norge.
TrondB
Min første tanke er at det er ulovlig å ha andre arter enn gullfisk og koi utendørs i Norge.


Det er jo snakk om thailand dette ..
Lisbeth
Hvilke fisk feks?


vet ikke helt... alltid mulighet å få tak i alle arten som lever vilt der nede.. de mest populære er vel betta og karper... siden de fleste ville mallene er ganske store i størrelsen
Trond Ferkingstad
[QUOTE=TrondB]Min første tanke er at det er ulovlig å ha andre arter enn gullfisk og koi utendørs i Norge.


Det er jo snakk om thailand dette ..

helt riktig.. dette er snakk om thailand..

tror jeg skal prøve å fange/avle og se om det blir mulighet for import...
men skal iallefall kjøpe litt eksotiske fisker og reker så jeg kan legge i bassengene så får vi se om de klarer å formere seg...

men hva slag arter er mest ettertraktet fra thailand??
Trond Ferkingstad
Det er jo snakk om thailand dette ..


Da er min andre tanke at det høres ut som en god ide.
I Thailand er det kun fantasien som setter grenser på hva du kan ha.
Hva med å eksportere til f.eks Japan istedet ?
Det er jo prisene mye høyere på både fisk og reker.
ja, det er Store muligheter der nede..
Japan, ja høres som en god idè det, men ja har ingen kunskap om japan og siden det du sier at det er bedre med japan enn i norge så er vel idèen brukt der og konkuransen er større.. men har ikke hørt om noen som importerer fra thailand til Norge, her er det lettere å skaffe kunder og kunskapen om norge er jo større og lite med konkurenter så mulighet er jo større for å lykkes..

kan se om jeg finner bilder av bassengene...
Eg tror det er marked for dette her men det er kjempestor konkurranse. Du kan satse på koi fisker,asiatisk arowana,gullfisker,sulawesi reker/krabber,flowerhorn...

Du bør besøke chatuchak helge markedet og se ka fisk de selger der og kjøpe billigt og selge til norge..
Beinhardt marked
flott initiativ, slike liker vi,..
selge fisk til Japan,. de spiser vel sånt ?? lol jeg bare spør, uansett stå på og ikke gi opp,. er dette noe du drømmer om og vil gjennomføre så gjør det,. vi lever jo kun engang og drømmene kan jo bli virkelighet,.
Se bare på Disney,. han ville jo bare bygge en fornøyelsespark I LA,.
nå er han den største i verden, ledende på parker,Film og franchise,.
WDW er jo 2 ganger så stort som Manhattan og man finner produktene hans overalt,.

så stå på,.
Hva med å sette deg inn i lover og regler ved forsendelser til Norge. Hvilke papirer og godkjenninger du trenger. Og ikke minst prisen.

Så kan du kontakte butikker og markeder i Thailand og legge fiskene deres tilsalgs. Da kan du sikkert skaffe fisk som er litt utenom de vanlige.
Du kan jo også prøve å skaffe fisk på forespørsel, hvis det er noen som vil ha noe spesielt.

Dette kan du selvfølgelig drive med i tillegg til oppdrett i dammene dine.
Det er ikke lov å importere fisk for oppdrett i Thailand så du må selvfølgelig satse på noe som finnes i Thailand.
Det finnes veldig mange oppdretttere i Thailand så det blir nok en hard konkurranse. Det er også ganske mye styr med å skaffe nødvendig papirer for export og de store oppdretterne vil nok ikke ha noen konkurrenter i nærheten så jeg ville prøve å finne et nytt marked. Hvis du bor i Thailand så veit du nok hvordan systemet fungerer der. Hvor er dette? Har selv bodd veldig lenge i Thailand og i sommer var jeg en runde for å lete etter oppdrettere av Garra Rufa, men den var ikke lov i Thailand. Det var derimot noen som hadde startet med den Thailandske varianten som de kaller garra rufa sp og den er meget lett og er vel den fisken som for tiden er mest etterspørsel etter. Fant også ett ørrett oppdrett i Loi som hadde stor suksess med å levere fisk til hotellene så det finnes muligheter for nye ideer, men for all del vær forsiktig med å konkurrere med Thaiene for da vil du få problemer.
Tommy Tran
Eg tror det er marked for dette her men det er kjempestor konkurranse. Du kan satse på koi fisker,asiatisk arowana,gullfisker,sulawesi reker/krabber,flowerhorn... Du bør besøke chatuchak helge markedet og se ka fisk de selger der og kjøpe billigt og selge til norge..


er på chatuchak hver gang jeg er der nede jeg... syns det er litt trist på dyrehjørnet der... spessielt hundene der... men er i akvariehjørnet også, men syns de ikke hadde så mye, gikk mest i koi og betta'er.. så er det jo 2 år siden jeg var der.. og det tar jo tid som de fleste som har vært det å gå gjennom alt og du tillegg skal ha annet der..

Chatuchak ANBEFALES til alle som skal til bangkok

glemte kanskje å nevne at jeg fant et sted for 6-7 år siden et fiske marked utenfor Korat i(nordøst) der hadde dem faktisk maller, der solgte dem store spise fisker til skillpadder,frosker,krabber,reker,koi,betta splendens og guppier... kjøpe da 2 små skillpadder syntes dem var så små og søte, og noen betta'er og masse guppier som jeg la i den første bassenget.. så ei betta sist jeg var der ingen tegn til skillpadden og guppiene... kan høre om markedet er der fortsatt... så andre kanskje har mulighet til å dra dit...


Makkrellen... takk for infoen.. det er egentlig det jeg er bekymret for konkuransen alltså... er thai selv så vet hva det innebærer... :P

men kan jo alltid se da.. er jo bare 26 år.. men jeg drar til thailand hvertår så kan jo bare dra litt rundt og undersøke mulighetene.. men å kjøpe fisker til bassenge kan jeg jo begynne å gjøre med en gang
noen som vet hva/hvilken fisker som er mest ettertraktet?? og hvor mye sånn ca. pris for å ta med det til norge?? aldri gjort det før, leste om vetrinær på flyplass og div.. tenkte å fange meg en vill betta splendes....
Det er ulovlig å ta med fisker hjem fra land utenom EØS, så det blir nok vanskelig men du kan prøve å smugle de hjem.
Fisker som er populær i Norge er forskjelligt altfra l-maller,reker,bettaer,cichlider etc. Det er vel opptil deg hva du vil selge eller ta med hjem.


Sjekk ut link.. om kampfisk oppdrett i Thailand:

http://www.aquanet.tv/Video/150
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap