Silje og marens "betta-tråd" (side 4)

Ja, det hadde vært gøy om dere også hadde prøvd dere!

Jeg trenger tips til hvilke planter jeg kan bruke. Noen som ikke vokser seg for høy og trenger lite lys. Er det noen andre enn anubias som egner seg?

Håper å finne noen private og kanskje få litt mer for pengene enn om jeg handler alt i butikken
kan prøve å sende noen flyteplanter til deg.
Bare gi meg adressen din.

Espen
Channoides er høyt opp på min ønskeliste også
De skal prøve å inn noen forskjellige betta arter til meg.
Så får jeg velge hvilken jeg vil ha. Konge!!!

Kjøpte stripet gress/siv for å ha i vasen i dag. Halv pris på planter så 30 kr ble det. Skal bli ca 35 cm langt

Spennende! Skal du ha flere forskjellige altså?

Jeg har bestilt noen planter av Siljan i dag. Tenkte det var greit å liksågodt gå til han, for er det noen som kan planter, må det være Siljan!

Han skal sende meg javabregne, smalbaldet og en bunt cacomba. Disse trenger ikke veldig mye lys og skal forhåpentligvis klare seg i karet
Da er det på tide å sette opp karet til paret med B. Channoides kommer kanskje over helga nå. Tenker å kick-starte svampfilteret og bruke det.
Espen var veldig snill og tipset meg om en annonse på NA hvor det var ei dame fra Klæbu (ligger v trondheim) som skulle kvitte seg med noen planter og jeg ser for meg at disse vil passe veldig bra!

Jeg har ikke satt opp karet tidligere pga at jeg mangler bord, men nå må jeg trå til nødløsninger siden det nærmer seg.

Ellers så står det mellom B.mahachai eller B.Simplex i det andre betta-karet jeg skal ha.
Mahachai er jo redebygger, mens simplex er munnruger, så de er jo litt forskjellige. Vanskelig valg dette!
Luksusproblem egentlig
I morgen skal jeg sette opp 5-kanten. Jeg tenker å bruke einerkvister oppi og plantene Horn blad, Cacomba aquatica og javabregne.

Skal Channoides ha torv i vannet?
Dette er en fin side om bettaer, og om channoides står det:

Not critical, channoides is very tolerant of water chemistry and thrives in almost any type of water as long as it is clean and well filtered however soft acidic water is best. They should be kept at cool to mid 70s F. It has also been noted that iron should be added to the water.
Tenkte på [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1260&HKatID=]denne[/URL] fra Hobby etter tips fra Humunuku. Hvor mange pakker bør jeg kjøpe, tar det lang tid å bruke det opp?

Tenkte litt på sortvann også? Er det en spesiell type jeg bør kjøpe der? Channoiden vil ha det elle?
Det holder med ett lite glass ferrogan i laaange tider.
B. channoides
Ok

Siste nytt på betta-fronten er at jeg har så smått satt opp akvariet til B. Channoides. Det ble et veldig kjedelig og enkelt kar. Har ikke noen planter og røtter må kokes før de ev skal inn her. Tenker å prøve med på einebærgreiner som jeg får i morgen på klubbmøte i TAK.

Karet er fåreløbig innredet med ei lita rot, catappablader og ei kokkosnøtt.

Luftfilteret har jeg kickstartet, så jeg håper det holder.

Fisken kommer forhåpentligvis i morgen eller overmorgen, men siden jeg ikke er helt sikker på tidspunkt har jeg måttet sette opp karet så best jeg har kunnet for å kunne kaste fisken oppi når de kommer!

Jeg har en aldri så liten krise i microorm-driften. De formerer seg for lite, så jeg er snart tom for microorm:O
Nå som jeg har en del fisker som skal ha det så går de ben å gå på. Tenker å gi Channoidene det også, men håper de tar en del alternativer også frem til at jeg lærer meg artemiaklekking:p

Kom gjerne med innspill til hvordan jeg skal ha karet. Siljan sendte plantene tidlig i dag, så jeg håper de kommer når som helst!

Gjett hvor mange plantetyper jeg har!
4 i karret på bildene
245589220158 tilsammen ??
2 typer:p Flyteplante og det jeg tror kan være hornblad. Kjempespennende *gjesp*
aaaargh jeg visste at jeg kom til å angre på at jeg ikke kjøpte det karet på auksjonen! Det ser kjempelovende ut Maren.

Eineren ligger pakket i bilen. var en god del tynne greiner som jeg tror blir flotte i et så lite kar.

Strø på et godt lag med gjær og litt sukker på toppen av microormen og sett den godt og varmt, så skal du se et mirakel ganske kjapt!
Ellers kan du sende meg en sms så tar jeg med en ny startkultur på møte i morgen.

Er premien i plantegjettekonkurransen pistia?, i så fall tipper jeg 16 inkludert de nye fra Siljan. Jeg trodde du mente totalt, men det hadde vært kult å visst Maren er det 16?

Ola

Det ser fint ud Maren, og jeg er sikker på at de fleste betta´er ville være tilfredse med den bolig.

Hornblad er et fint valg til flydeplante. En af denne plantes store fordele (den har mange andre også) er at den er utroligt hurtigvoksende. Det er specielt en fordel i et lowtech akvarium, da den er fin til at omsætte en del af de uønskede bestanddele i akvarievandet.

Husker du at forny din microormekultur? En sådan har ikke ubegrænset levetid, men det ved du sikkert? Måske kan du blive nødt til at starte endnu en kultur.....ja, det har det med at gribe om sig !
Har du brukt slik luftfilter før?
Kjøpte to av en her på forumet, men har ikke satt de opp enda. Lurer på å sette et i cory oppdrettskaret. Har bare luftestein, algekuler og flyteplanter der nå. Jeg skifter 70-80% av vannet hver eller hver andre dag. Lurer på å flytte de største opp i kar med planter og sand.

Spennende med ny fisk da.
Husk masse bilder og film..
Nå kan du bare angre ja, Ola! Hadde vært fint med en ekstra kultur ja! Jeg høster andemat hver kveld nå, så jeg tar med det på møtet i tillegg til pistia

#75
Jeg fornyer micoormkuluturen ca hver 2./3. uke, når jeg ser den er dårlig. men den er liksom så liten... Får prøve med litt mer fukt, gjær og sukker og se om de jeg har nå blir større

Jeg har vært en del og sett på Akvariefisk.dk, et veldig bra forum! Svært vennligsinnede medlemmer og ikke så mye krangling som her! Best av alt, mye mer om Labyrintfisker som ikke omtales i forum her!

Leste at et medlem hadde B.Channoides og B. Simplex sammen i 25L (veldig fint akvarium forresten!), tror du det går det greit på sikt?
Da kan det ev gå greit å ha ev yngel/ungfisk av de i samme kar?



Black_Flys
Har du brukt slik luftfilter før? Kjøpte to av en her på forumet, men har ikke satt de opp enda. Lurer på å sette et i cory oppdrettskaret. Har bare luftestein, algekuler og flyteplanter der nå. Jeg skifter 70-80% av vannet hver eller hver andre dag. Lurer på å flytte de største opp i kar med planter og sand. Spennende med ny fisk da. :) Husk masse bilder og film.. ;)

Synes du skal sette det opp ja, har selv brukt det på Pygmeguramiyngel tidligere, men hvilket filter er det?
Bare husk dette med bakterier på bunnen når det gjelder coryene, da hjelper ikke bare "vanlige" vannbytter!?!

Film og bilder kommer selvfølgelig! Hvordan går det med dine betta-prosjekt?
flyvefisk
Det ser fint ud Maren, og jeg er sikker på at de fleste betta´er ville være tilfredse med den bolig. Hornblad er et fint valg til flydeplante. En af denne plantes store fordele (den har mange andre også) er at den er utroligt hurtigvoksende. Det er specielt en fordel i et lowtech akvarium, da den er fin til at omsætte en del af de uønskede bestanddele i akvarievandet.

Bør jeg tilsette gjødning? Har ikke rukket å tenke på at det kanskje bør gjøres etter hvert.
Vi har fortsatt ikke fått svar på det viktigste, hvor mange planter har du egentlig? og enda viktigere enn det vant jeg?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap