Enda en nybegynner

Hallo.

Kjøpte meg et 60l kar (omtrent) og startet dette opp for en uke siden ca.
Fikk mast meg til litt filtergrums fra en nabo. Dette sto i ca en uke og godgjorde seg med pittelitt fiskefor som bakteriemat før jeg, i går, kjøpte meg noen fisker:
1 stk Ancistrus
11 stk neontetra. (En døde i natt, dessverre. Så ut som den var skadet i den ene finnen. Fant den i dag tidlig klistra inntil pumpeinntaket.)

Alle fiskene, spesielt ancistrus (Foreløpig heter han/hun Steinar, han liker å suge på steinene i akvariet) har funnet seg godt til rette. Steinar suste rundt i akvariet og smakte på alle fire veggene, alle steinene og steinhulene samt pumpa med en gang han ble sluppet nedi. Han har nå fått en agurkbit å stille suttebehovet sitt for en stund.
Neontetraene stimer godt rundt og liker å holde seg nede ved bunnen.

Jeg har ikke skaffet meg testutstyr enda så jeg tar ingen sjanser og planegger å skifte omtrent 40% vann hver til annenhver dag. Stoler ikke helt på at bakteriene har satt seg ordentlig enda.

Skiftet ca 50% vann i dag. Siden jeg ikke har slamsuger tok jeg neontetraene i et lite midlertidig kar (for ikke å stresse disse mer enn nødvendig) og rotet i vannet og bunnen slik at det fløt opp diverse bunngrums og saker. Mye av dette ble med på vannet jeg tok ut. Helte deretter oppi en god del vann slik at det fløt enda mer grums opp. Ny tømming. Fylte deretter opp karet og brukte håven for å fange opp rester av grums, i alle fall de større "bitene". Steinar hadde rukket å gjemt seg mens jeg jaktet på neontetraer så han fikk med seg hele showet, stakkar.

Nå er det atter ro i karet. Tetraene står litt sløvt og senker pulsen mens Steinar er i fullt arbeid med vinduspussing igjen (han er utrolig arbeidssom). Sikten blir gradvis klarere mens restene av grums sakte synker til bunnen.

Jeg har blandet inn noe fra en liten flaske som skal skille ut klor og uhumskheter fra vannet. I tillegg er det noe salt jeg også blander inn.

Jeg har noen spørsmål:

1. Gjør jeg ting foreløpig riktig?
2. Jeg har en pumpe som henter luft vie an slangestubb og tilfører bobler i vannet. Må denne stå med full guffe? Steinar klarer seg bra men de små neontetraene sliter skikkelig i "motvinden". Det ser ut til at de trives bedre om jeg begrenser strømmen litt. Svakere gjennomstrømning ser jeg for meg gir bakteriene bedre tid til å gjøre jobben sin?
3. Hvor lenge omtrent skal jeg vente før jeg tilfører et par fisker til? en måned? Skal selvfølgelig sjekke vannverdiene til da.
Gratulerer med akvarium.

1: Syns det ser veldig bra ut. Men du trenger ikke salt. Mange maller tåler salt dårlig, og saltet kan opphope seg i karet, sånn at du får for mye. Salt er best å unngå, bortsett fra når du skal behandle noen sykdommer.
Fiskene får i seg nok salt fra maten de spiser.

2:Trenger selfølgelig ikke ha pumpa på fullt. Bare juster sånn som du mener passer fiskene best Bare det blir bevegelse i overflaten, skal det gi nok sirkulasjon av oksygen ned i vannet.

3: Må vel egentlig se det ann selv.. er ganske varierende fra akvarium til akvarium.

Lykke til videre
En tabbe du gjør som du ikke bør gjøre er å flytte fisken. Det er ikke mindre stressende men tvers imot!

Ramser opp det jeg ser og hint, jeg

- 30% skulle holde hver dag. Gjerne litt mer om du mellomlagrer vann (over natten) slik at det ikke blir for store temperatursvinginger fordi dette er veldig stressende.
- Salt er ikke nødvendig i det hele tatt. Ancistrus og andre maller er veldig sårbare for salt!
- Du kan vente til du ser ting er ok eller til du vet vannverdiene er gode og stabile. Gjerne en uke eller mere.
- Ofte så er mere gjennomstrømning og slikt bare bra. Filterbakteriene har alltid god tid, men hvis det er slik at de sliter i motvinden så kan du jo sette ned strømmen så sette opp etterhvert som filteret tetter seg. Den slangestubben som tilfører luft er både bra, lurt og positivt. Jeg gjør det slik og.
Da dropper jeg saltet fra og med neste vannskift og lar tetraene overvære fremtidige seanser.
Jeg passer på at det vannet jeg tømmer i har samme temperatur som akvariet (24 grader).
Kjære vene, du stresser jo fisken din skikkelig når du gjør det på den måten..
Skaff deg en slamsuger før du gjør neste vannbytte så du slipper å drive på den måten. Skaff deg også vanntestere, i alle fall ph test og nitrittest. Er jo den eneste måten du kan skaffe deg kontroll over hvordan vannet i akvariet er.
Lisbeth
Kjære vene, du stresser jo fisken din skikkelig når du gjør det på den måten.. Skaff deg en slamsuger før du gjør neste vannbytte så du slipper å drive på den måten. Skaff deg også vanntestere, i alle fall ph test og nitrittest. Er jo den eneste måten du kan skaffe deg kontroll over hvordan vannet i akvariet er.

Vil nødig vente til neste helg for å kunne skifte vann. Det er ikke alle som bare kan jogge ned på dyrebutikken på hjørnet...
Det jeg lurer på er hvordan du kan finne så utrolig mye grums allerede nå, når du skriver at du kjøpte fisk i går og skiftet vann i dag? De har knapt rukket å slippe en skit, og likevel beskriver du akvariet som utrolig skittent?

Hva slags filterpumpe har du egentlig i dette 60 liters akvariet? Jeg synes det er utrolig merkelig at det skal være noe skitt der overhodet, når du nettopp har startet det opp og i tillegg bare har hatt fisk i et døgn.
mesteparten er fra planene jeg satte for ei uke siden. Noe kan være gammel bakteriemat fra innkjøringen.
Dessuten overvurderte jeg nok fiskenes appetitt i dag tidlig.
Jeg tenkte 10 fisker = en god klype mat. Det var ikke lurt... Vel har lært nå.

Dessuten kan det selvfølgelig vær fra sanda/grusen. Skylte den etter beste evne, men det ble kanskje ikke helt perfekt...

På pumpa står det Rena SuperClean 16. Den er på 5W. l/m står det ingenting om. var noe som fulgte med akvariet da jeg kjøpte det (pakketilbud)
Du bør absolutt ikke fylle i vann på 24 grader!
Når du skal gjøre reint på akvariet ditt så må du ta ut alle fiskene, slamsuge å fylle på med iskaldt vann.
Når du fyller på med varmt vann så får du med deg masse bakterier som er i det varme vannet.
Men når du fyller i kaldt vann, så må du gjerne ta oppi en varmekolbe ekstra for og få det fortere varmt, og ikke ta i fiskene før vannet er rundt 22-24 grader.
Du må bare forsette og bruke salt, det gjør jeg til mine fisker og det går helt fint. Men det står at du skal ha 1-3 tskjeer per 10liter, da kan du heller bare ta 1-2 tskjeer.
Du trenger heller ikke vente mer enn noen dager eller ei uke, før du kjøper deg nye fisk.

og GRATULERER MED AKVARIE
Tror filteret er for lite. Har du bilde av det, for jeg fant ikke informasjon om akkurat dette på nettet...
Hvis det går tett etter 1 uke, og du ikke har hatt fisker i karet, er det altfor lite.
Takk for det Anette

Jeg er ganske trygg på at vannet fra varmtvannsberederen vår er bra. Den er bare noen måneder gammel. Dessuten holder vannet i berederen vår minst 75-80 grader. Rørene derifra er også helt nye.
Likevel kunne det kanskje være en ide å bruke kaldt vann og blande nedi kokende vann...

Siden jeg planlegger å skifte vann hver eller i alle fall annenhver dag et par uker framover har jeg lite lyst til å gjøre dette mer vidløftig enn nødvendig
Anette Frestad
Du bør absolutt ikke fylle i vann på 24 grader! Når du skal gjøre reint på akvariet ditt så må du ta ut alle fiskene, slamsuge å fylle på med iskaldt vann. Når du fyller på med varmt vann så får du med deg masse bakterier som er i det varme vannet. Men når du fyller i kaldt vann, så må du gjerne ta oppi en varmekolbe ekstra for og få det fortere varmt


Akkurat det der er helt feil. Hvis han skal holde på slikt så drepes fiskene rimelig fort nettop fordi at han bytter vann hver dag for å forhindre nitritt o.l. Det han mente var å varme eller mellomlagre vann i bøtter eller lignende over natten og så fylle det i karet neste dag. Mindre temperatursvingninger - Mindre stress.
nutte
Takk for det Anette :) Jeg er ganske trygg på at vannet fra varmtvannsberederen vår er bra. Den er bare noen måneder gammel. Dessuten holder vannet i berederen vår minst 75-80 grader. Rørene derifra er også helt nye. Likevel kunne det kanskje være en ide å bruke kaldt vann og blande nedi kokende vann... Siden jeg planlegger å skifte vann hver eller i alle fall annenhver dag et par uker framover har jeg lite lyst til å gjøre dette mer vidløftig enn nødvendig :)


Du bør uansett bruke kun kaldt vann og varme det opp men varmekolbe
Også om du skifter vann hver eller annenhver dag, så blir fiskene stressa, og får ikke vent seg til vannet, det holder med og slamsuge ei gang i mnd, og skifte ut 20-30 liter ei gang i uka
Har leitet litt på nettet, og har funnet ut at nummrene på pumpen (16) betyr at den takler et kar på 16 liter. Så det er for lite.

Dessuten tar nesten alltid filtrene mindre enn det står på pakken, så man burde, hvis man kan, kjøpte pumper som er beregnet på et dobbelt så stort akvarium som man skal ha det i.

Kine Kristine
Tror filteret er for lite. Har du bilde av det, for jeg fant ikke informasjon om akkurat dette på nettet... Hvis det går tett etter 1 uke, og du ikke har hatt fisker i karet, er det altfor lite.


Ja, dette har jeg faktisk en liten mistanke om. Bilde har jeg ikke. Leste noe foruroligende her:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=39982&sr=1&msr=10

Ser ut til at jeg har lillebror-varianten av denne. Lesingen videre på nevnte tråd var foruroligende.

Spørsmålet som melder seg hos meg er:
I hvilken del av filteret sitter egentlig bakteriene?

Det nederste filteret har jeg en slags grov svamp, sikkert for å filtrere ut grovere partikler. Inni der er det en hardere, stjerneaktig sak. I etasjen over er det en semi-hard kloss. Når en klemmer på den høres det ut som det er halm inni. Denne skal byttes hver måned. Min konklusjon er at det er der karbonfilteret er. Men hvor er da bakteriene? I den lille stjerna?

Urk. Hvor mye koster det for ei pumpe som gjør jobben? Hvilken er å anbefale?
Kine Kristine
Har leitet litt på nettet, og har funnet ut at nummrene på pumpen (16) betyr at den takler et kar på 16 liter. Så det er for lite. Dessuten tar nesten alltid filtrene mindre enn det står på pakken, så man burde, hvis man kan, kjøpte pumper som er beregnet på et dobbelt så stort akvarium som man skal ha det i.


Oj... Min feil.. Det skal selvfølgelig være 60 Endrer det i innlegget slik at jeg ikke blir hudflettet...
Men poenget står fortsatt; Jeg bør altså ha en for 120 da?

*Edit* Nydelig... Jeg kan ikke endre egne innlegg fra forrige side...

Det er altså denne pumpa jeg har:
http://www.rena.net/Products/Product.aspx?ProductID=275
Bakteriene bosetter seg i hele pumpa.
Ja du burde kjøpe ei pumpe beregnet for et 120 liters akvarium eller mer.

Man trenger ikke karbonfilter, så dette kan man ta ut, og erstatte med vanlig filtersvamp. Da blir det mer plass til bakterier, og renser bedre.
Fisk skal ikke flyttes hit og dit når man steller i akvariet. Fisk er ikke som mus eller hamster som man må ta ut for å få vasket buret. Fisk skal kun flyttes når det er helt nødvendig ellers pådrar de seg sykdommer eller stresser seg i hjæl.
Anette Frestad
Du bør uansett bruke kun kaldt vann og varme det opp men varmekolbe ;) Også om du skifter vann hver eller annenhver dag, så blir fiskene stressa, og får ikke vent seg til vannet, det holder med og slamsuge ei gang i mnd, og skifte ut 20-30 liter ei gang i uka ;)


Vel... Greia med at han bytter vann ofte er fordi han tror filteret er dårlig eller bakteriekulturen helt bra og derfor er det helt nødvendig å bytte hver/annenhver dag.
Anette Frestad
Du bør absolutt ikke fylle i vann på 24 grader! Når du skal gjøre reint på akvariet ditt så må du ta ut alle fiskene, slamsuge å fylle på med iskaldt vann. Når du fyller på med varmt vann så får du med deg masse bakterier som er i det varme vannet. Men når du fyller i kaldt vann, så må du gjerne ta oppi en varmekolbe ekstra for og få det fortere varmt, og ikke ta i fiskene før vannet er rundt 22-24 grader. Du må bare forsette og bruke salt, det gjør jeg til mine fisker og det går helt fint. Men det står at du skal ha 1-3 tskjeer per 10liter, da kan du heller bare ta 1-2 tskjeer. Du trenger heller ikke vente mer enn noen dager eller ei uke, før du kjøper deg nye fisk. og GRATULERER MED AKVARIE :D


må bare kommentere, dette er vel totalt bakvendt?

man skal ikke ta ut fisk da dette stresser fisken veldig mye mer enn nødvendig og mye mer stressende enn å bare la den være i karet under grums. og man fyller vel aldri med iskaldt vann?? husk at plantene også lever og de kan faktisk dø å masse iskaldt vann. Og det finnes vel ingen vettug grunn til at ferskvannsfisk skal trenge salt? De bor i ferskvann, de får i seg nok salt via mat. Og vent med nye fisker! La pumpa jobbe seg opp bio nok til å takle de fiskene som allerede er der før du tilsette nye eller vil du bare få nitritt og fiskedød
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap