Flere typer viftereker?

Kjøpte først 1 stor viftereke, og ble raskt fasinert av den. Så en dag etter jobb droppet jeg innom en annen dyrebutikk som hadde viftereker, og kjøpte 3 til. Da jeg kom hjem så jeg umiddelbart stor forkjell på den første og de 3 siste. Den 1 er for det første litt større, noe som kan være alder, men det fremste settet med ben er mye kraftigere enn de bak. Den har også litt forskjellig atferd. Mere sky og holder seg mer skjult. Har ikke lykkes å ta noe bra bilde, men kan prøve om ikke jeg finner ut noe her.
Takk for det. Solgt som vanlig viftereke i butikken. Men fasinerende skapning er det!
Kuule de gabonrekene, jhar noen slike selv + vanlig vifte reke.
Ja det finnes flere typer viftereker. De vanligste er:
- Atyopsis moluccensis - Asiatisk viftereke - ca 8 cm.
- Atya gabonensis - Gabonreke - opptil 15 cm.
- Micratya poeyi - Caribbean Dwarf Filter Shrimp - Opptil 5 cm.

Det finnes flere arter, men disse er sjeldne. Atyopsis moluccensis finnes i flere geografiske varianter og det kan være at det er snakk om flere arter her, det vil vise seg når vitenskapen for undersøkt disse nøyere med DNA undersøkelser etc.

Det er også verd å merke seg at de 3 artene over holder til på hvert sitt kontinent, men har altså utviklet en lik fangstmetode.
hei

Fant navnet på et par arter til:
- Atya scabra - Liten afrikansk viftereke - 10-12 cm.
- Atyoida pilipes - Indonesia and New Guinea - ca 8 cm.

Det hevdes at Atya scabra også finnes i sentral amerika. Da må den vel være inført på en eller annen måte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap