Algeangrepet viftereke

Jeg har 3 store viftereker i min 450L. I dette karet har jeg den forhatte penselalgen og nå vokser den på vifterekene mine også. De står jo stort sett stille i vannstrømmen fra pumpa og der trives også penselalgene veldig godt.

Jeg hadde skjeggalger i dette karet som jeg ble kvitt ved å bruke Happy-Life Algin Regular, men penselalgene blir det bare mer av. Jeg har egentlig forsont meg med at penselalgene har kommet for å bli, men jeg bekymrer meg veldig for rekene mine. Jeg har gått og venta og venta på at den mest angrepne skal skifte skall, men det skjer jo aldri. Jeg lurer nå på om den ikke får til å skifte skall pga algene?

Er det noen som har erfart dette? Algeangrepet reke. Får de til å skifte skallet? Jeg har hatt rekene i 3 år, men da i en 250L. Der hadde jeg også penselalger men rekene fikk så vidt litt alger før de skiftet skall. Aldri opplevd så kraftig algeangrep som dette før nå

Bildene av reka viser hvor hardt angrepet den er, ser ut som en møll! Sammenlig med bildene av viftereka i basen. Ser jo ikke ut som samme reka lengre...

Jeg regner jo med at rekene har behov for å ha rene følere for å kunne leve normalt? Bekymrer meg skikkelig dette

(Psst: det er glasset som er møkkete, ikke vannet...)
Hydrocotyle Leucocephala er blitt sagt å stoppe penselalger.
Hyppige vannbytter vil også hjelpe noe.

Her er en tråd om penselalger
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap