Hvor lenge overlever bakteriene i et filter når det har stoppa?

max 4 timer har jeg hørt.
Fins ikke noe fasittsvar på dette,men jo lenger det går uten sirkulasjon jo flere bakterier dør. Er folk her inne som har hatt strømstans i 7-8 timer uten at de har fått tull med vannverdiene. Hos meg er det lengste 5 timer, og det var ikke noe problem.
Det kommer an på hvilke midler du har for å holde filtergugga i gang?

Når jeg flytta over fisk og alt fra en 250L til 450L lot jeg filterkassettene stå med en luftpumpe og brusesten under filterkassettene. Fungerte helt utmerket. Det tok noen timer før det nye karet var plantet og gjort klart for fisk og flytte inn, så noe for å holde bakteriene i live må man finne på.

Du kan selvfølgelig få pumpa til å gå i en balje bare, men det fikk ikke jeg til.
Har tidligere skrevet følgende her på forumet om samme problemstilling:

Jeg har et utvendig filter, AM top 1200l/t og et innvendig Fluval 4+ i en 530 liter. Har tre ganger glemt å sette på strømmen til filterne etter kveldsforing og ikke kommet på det før langt ut på neste dag. Kanskje Altzheimer light?Det lengste de har stått uten strøm er 14 timer. Jeg har helt enkelt satt i støpslene igjen, uten vannbytte eller noe og har overhodet ikke hatt problemer. Den første gangen målte jeg for sikkerhets skyld ammoniakk og nitrit og fikk null på begge. Vi er nok litt for redde for en strømstans på noen timer.
Jeg flyttet fra ett sted i Nord-trøndelag og opp til bodø.. Pumpa hadde jeg i en pose, der vannet skvulpet rundt inni... Turen tok ca 7 timer.
Da jeg satte opp akvariet igjen(det første jeg gjore da vi kom frem), så fungerte alt bare fint.. Var litt nervepirrende, men mistet ikke en fisk! Tilogmed Neontetragjengen overlevde.
Så hvor lenge bakteriene overlever er nok ulikt fra bakteriekultur til bakteriekultur..

Men jeg vil nok ikke prøve meg på sånn flyttetur igjen...
Jeg har hatt et svamp/luftfilter avskrudd (men nedsenket i akvarievannet) i to dager; satt det på igjen - null problem.

Har også hatt innvendig filter stående av i akvariet over et døgn tidligere, uten at det har gjort noe.

Nå passer jeg selvsagt på å mate minimalt i etterkant av et slikt stunt, pluss følger opp med et ekstra vannbytte etter noen dager, samt observere fiskene litt ekstra i tilfelle. Men som sagt, har aldri opplevd noen problemer som følge av dette.
Det var mange gode eksempler her på at dette kan gå bra over lang tid her. Jeg hadde stopp på filteret i a 3 timer og måtte bære vann som en tulling den neste uken. soleklare utslag på nitrit i de nest 5 dagene.
Jeg tror nok dette kommer an på en masse faktorer. Det filteret jeg hadde stopp i er et lite filter i et lite kar (juwel 60 ltr med standard innvendig filter) og normal belastning med fisk. Dette filteret er jo ikke akkurat overdimensjonert i dette karet og da kan man nok få negative utslag litt kjappere...
Ja, det er mange faktorer å tenke på absolutt. Bakterier sitter jo ikke bare i filteret f.eks. I godt innkjørte kar så finnes det jo masse bakterier i bunnlaget bl.a., som selvsagt vil hjelpe til i slike situasjoner.
Takk for mange gode svar!

Jeg bytta akkurat ut min 320 liter med 720 liter..
Derfor måtte jeg la pumpa stå en stund, men snart kan jeg sette den i gang igjen.



Fyller opp nå, håper gulvet holder!
vedder 100 kroner på at gulvet gir etter...
Er denne filterpumpen istand til å takle dobbelt så mye vann da? De fleste filtere har jo en max kapasitet oppgitt fra produsentenes side, men i de fleste tilfeller er produsentens anslag kraftig overdrevet.

Hva slags filter har du, som takler 720 liter like godt som 320 liter?

Mortenh
Takk for mange gode svar! Jeg bytta akkurat ut min 320 liter med 720 liter.. Derfor måtte jeg la pumpa stå en stund, men snart kan jeg sette den i gang igjen. Fyller opp nå, håper gulvet holder! :-)
Håper du har flere utvendige filtre-den pumpen blir for "pinglete"tilog drifte et 720 l karr alene(min mening da).
Har selv 3 stk utvendige filtre på 660 l min med til sammen 5000L/T-høres ekstremt ut, men dette er et diskuskarr og strømningene i vannet er ikke mye.
Ut blåsene er stilt slik at overflate bevegelsen er god, men vannet noen cm lengre ned er betydelig roligere.

Så du bør ha litt mer enn et 1200L/T filter for og takle et 720 l karr.
Ken, du overfokuserer på feil ting mht hva som er bra filterkapasitet.
Det er ikke hvor mange tusen liter i timen filterne pusher du bør fokusere på. Det du må se på for å avgjøre hvor god filterkapasitet man har, er filtervolumet. Altså hvor stor er filtertønnen, og hvor mye filtermedie er det plass til i den? Det er der filterbakteriene sitter.

Tror jeg vet hva som gjør at et filter fungerer.
Seff kommer det ann på hvor mange filter bakterier man har-eller sagt på en annen måte hvor størr tønna på det utvendige filteret er.
Men en standard utvendig filter på 1200L/R er og blir for lite til et 720 l karr.
Tror produsentene vet litt om produktene sine, da jeg har et utvendig filter som kjører 3500 L/T og som produsenten mener kan drifte et 1500 l karr-det er passe til karr i 600-900 l klassen(min mening).
Men vi kan krangle om filtrering så lenge vi vil, vi blir aldri enige uansett, slik som det er med det meste i hobbyen her.
Jeg har troa på og kjøre vannet mange ganger igjennom filteret i timen, det fungerer hos meg.
Men for min del så må folk filtrene akkurat som dem selv vil, men 1200 L/T er altfor lite på et 720 l karr, uansett hvor stor tønne du har(tenker da på standard filter).
Et absolutt minimum er 3 ganger vannvolumet i gjennomstrømning i timen(min mening).
Driver med diskuser, altumer osv, disse går for og være vanskelige, men ingen problem så lenge man satser på skikkelige filtre og ikke leser hva produsenten mener disse filtrene klarer(for de overdriver noe vannvittig uansett).
Ken Myrseth
Men en standard utvendig filter på 1200L/R er og blir for lite til et 720 l karr. ..... Men for min del så må folk filtrene akkurat som dem selv vil, men 1200 L/T er altfor lite på et 720 l karr, uansett hvor stor tønne du har(tenker da på standard filter).



Hvor har trådstarter sagt noe om at filteret hans gir 1200 liter i timen, Ken? Såvidt jeg kan se, har han ikke nevnt med et ord noe om hva slags eller hvilket filter han har.


Var bortreist, og når jeg kom hjem fikk jeg greie på at strømmen hadde vert borte i tre døgn. Etter jeg var kommet hjem drøyde det nesten enda et døgn før strømmen var tilbake. Så etter nesten 4 døgn uten strøm, var jeg sikker på at jeg kom til å få masse nitritt i vannet. Men det skjedde aldri, ting fungerte like fint som før strømmbruddet. Fikk aldri utslag på nitritt-test (dråpe-test). Så hypotesen min er at så lenge det står i karet, men er uten gjennomstrømning, vil det gå bra. Men hvis filteret er ute av vannet og blir utsatt for luft, vil jeg tro at bakteriene har begått auto-holocost på 4 timer..

Dette gjaldt 2 kar. Rio 400 og rekord 70. Begge med org. filterboks.


Dette er såpass dyp kjemi at jeg tror ikke noen som helst på dette forumet kan forklare hvorfor, hvordan og hvor lenge de kan leve.... annet enn egne erfaringer. Men det ser man jo varierer fra 4 timer til 4 døgn.. ulike faktorer selvfølgelig.
Vi kan jo si det slik. Mamma og pappa hadde et akvarie som sto over 2 år uten vannbytte, og jeg klarte ikke finne noe nitritt. Akvariet var 110 liter, og pumpen var anbefalt til 100 liter (dvs passelig til ~60l, mine meninger).
Total fiskesuppe, kanskje litt for mange fisk tilogmed... Denne er kanskje heller ikke så veldig enkel å forklare.

Oh, jo. Vannet ble vel byttet ca 80% en gang i året for å fjerne alger... Samt påfyll av og til pga. varme har gjort at noe vann har dampet opp.

Poenget mitt er: jeg vil sette meg på et vorspiel med 15 kjemikere rundt meg, og bare prate akvarie! Høhø..^^
Jeg har et 120l med to filter. En aquaball (den største) og et annet filter som jeg ikke vet navnet på. Den sistnevnte bråker så jæ.... at jeg har koblet den til timeren som styrer lyset. Har aldri sett noe problemer på testene, men kanskje det sistnevnte filteret er smør på flesk altså helt unødvendig.
Ronny-André
Vi kan jo si det slik. Mamma og pappa hadde et akvarie som sto over 2 år uten vannbytte, og jeg klarte ikke finne noe nitritt. Akvariet var 110 liter, og pumpen var anbefalt til 100 liter (dvs passelig til ~60l, mine meninger). Total fiskesuppe, kanskje litt for mange fisk tilogmed... Denne er kanskje heller ikke så veldig enkel å forklare. Oh, jo. Vannet ble vel byttet ca 80% en gang i året for å fjerne alger... Samt påfyll av og til pga. varme har gjort at noe vann har dampet opp. Poenget mitt er: jeg vil sette meg på et vorspiel med 15 kjemikere rundt meg, og bare prate akvarie! Høhø..^^


Velg deg heller noen (mikro)biologer som gidder å tenke... Jeg burde kanskje vente til jeg har hatt akvarie litt lenger, evt. lest noen artikler på nøyaktig hvilke bakterier som trives i et akvarie, men... jeg åpner kjeften allikevel. Shot me if I'm wrong.

På generell basis (uten at jeg har giddet å tenke voldsomt mye eller slå opp) så burde ikke bakteriene som omdanner nitritt behøve gjennomstrømming, siden det da absolutt ikke er kraftig gjennomstrømning av vann alle steder de finnes naturlig. Men det finnes ganske sikkert flere typer slike bakterier og de aller fleste som sitter i en pumpe vil være tilpasset miljøet der, altså høy vanngjennomstrømning.
Jeg vil anta at bakteriekulturen består av flere ulike bakterier, slik at selv om den ene tåler lang tid uten pumpe så vil kanskje den ene/de andre artene dø/reduseres voldsomt. Det reduserer jo kapasiteten til filteret/bakteriekulturen, men det vil også gi rom for en hurtig oppblomstring av de bakteriene som overlever i stille vann siden de ikke lenger har konkurrenter i matfatet.
Så, jeg vil gjette at de fleste bakteriekulturene takler stopp i vanngjennomstrømningen så lenge de ikke tørker ut. Da kanskje helst vann med amoniakk/kilder til amoniakk/nitritt for å holde syklusen i gang. Du vil jo heller ikke miste de bakteriene som omdanner NH4 til NO2-, de er like vitale selv om amoniakken ikke er like dødelig...

Merk også at endel planter lever i symbiose med en eller flere av disse bakteriene vi er så glade i og kan dermed bidra til å holde syklusen i gang. Jeg vet hovedsaklig av landplanter som gjør dette, men jeg ser ingen grunner til at det ikke skulle finnes en og annen vannplante med samme taktikk for å skaffe seg NO3.

Forøvrig er det vel også sannsynlig at det bor en passe mengde slike bakterier på flere plasser i akvariet annet enn filteret. Steder som har en passe overflate og god tilgjengelighet på mat er nok høyst sannsynlig fulle av diverse bakterier. Av innlysende steder jeg kommer på er endel bunnsubstrater, steiner og røtter. Eller kort og godt over alt. Bakterier er ikke kresne på hvor de bor så lenge det er næring der slik at de kan formere seg. Grunnen til at man ønsker et filter er fordi man da kan gi noen bakterier gode vekstforhold for så å skyve mest mulig vann forbi de på kort tid for å øke effektiviteten på systemet.

Kort konklusjon: Endel filterbakterier tåler nok at pumpen er ute av spill en periode, mens andre dør som fluer. Hvilke du har i ditt akvarie vet du ikke før du har prøvd. Få på strømmen fort som fy og kryss fingrene!
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap