- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Er tropica aquacare plantesubstrat et must i kar med mye planter?
Er tropica aquacare plantesubstrat et must i kar med mye planter?
Skal sette opp et 325 liters kar i disse dager.
Av planter har jeg tenkt å bruke:
Hemianthus callitrichoides "Cuba"
Hygrophila corymbosa "Siamensis"
Hygrophila difformis
Microsorum Pteropus
Som substrat skal jeg bruke elvesand 0,7-1,2 mm med varmekabler i.
Lys er 4 * 54 W T5 rør...
Trenger jeg da et plante substrat i bunn, hvis jeg bruker flytende plantenæring og kapsller??
Er redd plantesubstratet skal bli virvlet opp av fisk og snegler...
What to do, what to do....
Av planter har jeg tenkt å bruke:
Hemianthus callitrichoides "Cuba"
Hygrophila corymbosa "Siamensis"
Hygrophila difformis
Microsorum Pteropus
Som substrat skal jeg bruke elvesand 0,7-1,2 mm med varmekabler i.
Lys er 4 * 54 W T5 rør...
Trenger jeg da et plante substrat i bunn, hvis jeg bruker flytende plantenæring og kapsller??
Er redd plantesubstratet skal bli virvlet opp av fisk og snegler...
What to do, what to do....
Postet 22.10.09 kl 09:50
Du kan nok helt fint klare deg uten plantesubstrat med disse plantene, de tar næring både via vannet og bunnen, så flytende er greit å bruke. Vil du tilsette næring til røttene i ettertid kan du stikke ned noen laterittkuler.
Men jeg bruker plantesubstrat i mine kar og har ikke problemer med at fiskene graver opp substratet (har til og med 15 kuhlii som graver). Har du tykt nok lag med (5 cm) sand oppå kommer ikke fiskene til substratet. Selvfølgelig hvis du skal ha malawiciklider eller noen andre ekstremgravere sliter du, men det skal du vel ikke med det plantevalget der
Men jeg bruker plantesubstrat i mine kar og har ikke problemer med at fiskene graver opp substratet (har til og med 15 kuhlii som graver). Har du tykt nok lag med (5 cm) sand oppå kommer ikke fiskene til substratet. Selvfølgelig hvis du skal ha malawiciklider eller noen andre ekstremgravere sliter du, men det skal du vel ikke med det plantevalget der
Postet 22.10.09 kl 10:19
Endret: 22.10.09 kl 10:20
Ingen ciclider nei....
Har tenkt å ha en liten stim dverg botia, perle gurami, sterbas pansermalle, L-333 og noen dverg otocincluser.... Og hvis eg får råd etterhvert noen denisons barber...
Har kjøpt 40 kg elvesand, så det bør jo kunne dekke plantesubstratet bra?!
Har vurdert å ha i noen sandsnegler også, er de jeg er redd skal grave fram plantesubstratet...
Hvordan er det å ha disse sneglene med dverg botia?? Dverg botia klarer vel ikke å ta disse sneglene, de er vel for stor??
Har kjøpt 40 kg elvesand, så det bør jo kunne dekke plantesubstratet bra?!
Har vurdert å ha i noen sandsnegler også, er de jeg er redd skal grave fram plantesubstratet...
Hvordan er det å ha disse sneglene med dverg botia?? Dverg botia klarer vel ikke å ta disse sneglene, de er vel for stor??
Postet 22.10.09 kl 10:28
Jeg har sandsnegler i mine kar og de graver ikke så hardt at de velter sanda akkurat Går helt fint med plantesubstrat og sandsnegler.
Men sandsneglene er jo ganske små, så botiaen kan absolutt spise dem. De fleste sandsneglene befinner seg nedgravd i sanda så det er ikke sikkert botiaene får tak i alle
Men sandsneglene er jo ganske små, så botiaen kan absolutt spise dem. De fleste sandsneglene befinner seg nedgravd i sanda så det er ikke sikkert botiaene får tak i alle
Postet 22.10.09 kl 10:42
Postet 22.10.09 kl 13:10
Det hadde eg ikkje tenkt på....
Å fylle vann tror eg ikkje blir noe problem, fyller bak bakgrunnen... Men å tynne Hemianthus callitrichoides "Cuba" kan vel bl et problem...
Auda...
Auda...
Postet 22.10.09 kl 13:44