Siande's akvarieeventyr (side 7)

Ah, det er nå koselig med fisk da Her sitter jeg og spiser lunsj i sofaen i det lyset slås på i lillekaret, hvorpå tetraene tydelig styrer med et og annet, jeg tipper lek Turte ikke gå bort å glane i skrekk for å forstyrre dem, så det blir litt gjetting.
Siden flertallet så ut til å være opptatt med å følge etter hunnen og de to hannene så mistenker jeg at det meste av egg er oppspist, og ikke har jeg plass til å drette opp noe tetra-yngel nå som jeg skal få ny fisk. Men artig å se læll
Nyttårsaften var det tradisjonen tro stor middag her i huset. Gubben er hobbykokk og lager de mest fantasiske restaurantmiddager slik at vi alle triller rundt som mette små hobbiter etterpå.
Da blir det god tid til å glane på akvariene mine tydeligvis, for i dag fikk jeg en e-post med noen flotte bilder tatt av ei venninne, Sunniva Saksvik, som testet ut sitt nye objektiv på min algebefengte 160 liter Skulle vel helst ha skrapet bort grønne flekker på frontruta... Utrolig pene bilder synes jeg, og ulike det jeg er vant med


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Flere bilder

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Siste bildet er fra 60-literen, hvor kobbertetraene skvatt rundt om kring som alltid, jeg har hittil aldri fått et eneste bilde i fokus av dem...
Selvsagt løper gubben avgårde med kameraet når jeg finner egg i storekaret! Killiegg, mistenker jeg, de er så store, og jeg ville blitt mektig overrasket om det var ottoene eller kuhlii som hadde lagt egg. Men da er det ihvertfall bekreftet at Hornblad er en finfin plante å ha i akvariet
Da er det i boks! Jeg er den lykkelige eier av 11 Corydoras Green laser! *danser rundt på gulvet*

Var hos Maren B og hentet dem tidligere i dag, og nå er de endelig på plass i lillekaret. Jeg har plagdes med rota som skal i karet, den har ligget i bløtt i 1 og 1/2 måned, men flyter fortsatt som en dupp. Jeg er fri for sugekopper, så istedet for å skru rota fast i bunnen av karet så plasket jeg over en av de små røttene fra store-karet, så de skjønne grønne skulel ha noe å gjemme seg under ihvertfall. Må vel kanskje la dem ha den en stund, greit å la dem bli litt trygge på sitt nye hjem før jeg begynner å herje rundt og feste ei stor rot o.O

Jeg fikk også med meg en liten neve kirsebærreker som gikk i samme kar, så nå er det faktisk reker i reke-bøtta mi
Gratulerer så masse! Jeg var innom Maren å sa hadet til dem i går, og de er jo bare såååå søte ;D
Takk

De er virkelig nydelige ja, til og med som skremte bleke fisk, håper de finner seg fort tilrette her så gubben slutter å mase om hva som liksom skal være så spesielt med disse. Guri så små noen av de minste er, de kan ikke være gamle.
Grattis! Morsomt med nye coryer -og reker
Så kjekket at du endelig fikk deg grønne lasere
Har hatt litt dårlig samvittighet for at det ikke gikk som det skulle her tidligere.
Så masse grattis til deg og lykke til videre
siande
Takk:) De er virkelig nydelige ja, til og med som skremte bleke fisk, håper de finner seg fort tilrette her så gubben slutter å mase om hva som liksom skal være så spesielt med disse. Guri så små noen av de minste er, de kan ikke være gamle.


De har vokst mye mens Maren har hatt dem, så da kan du tenke deg hvor små de var da de kom Si til gubben at dette er noen av de søtete fiskene som finnes, så det så!
Uff Sølvi, det må du ikke ha! Det var min transportør som var teit.

Sissi: De må jo ha vært de reneste pygmeer... Den minste er så vidt over en centi jo O.o Grundig spenn i størrelse, fra litt over en centi til rundt 3 cm et sted.
Ble liv og røre med tetraene tilbake i store-karet. Føler nesten det ble trangt om plassen, det er mye tettere med planter der nå enn det var sist de bodde der.

Storkaret trenger sårt litt luking, hygrophilia'ene er så høye at de skygger for sine egne blader nederst slik at de blir hullete og stygg pga. lite lys, og Crypto'en må ha stell før den dør på seg. OG hele frontglasset er prikkete av grønne alger, forsåvidt ikke dumt med slike alger istedet for alt annet man kan plages med, har faktisk hørt at det skal være et sunnhetstegn for akvariet, men pent er det fortsatt ikke. Men man skal jo ha tid og ork til alt mulig, og dagen i dag har vært en ekte skitdag, jeg vil helst legge meg under dyna og be NAV, lånekasse, namsmann og gubben dra til helvete. Fisk får være fisk, og planter planter.

Coryene stresser endel, men de mumset etterhvert i seg av den lille biten frossen artemia jeg slapp oppi, så de har ihvertfall matvett på tross av stresset.
Slapp dag i dag etter en lang natt med pinnekjøtt-lag og gode venner. En gammel venninne av meg forteller at hun hadde akvarier når hun var liten, arvet etter en eldre bror, og vips, så prates det i timevis om akvarier, fisk, og hun lurer på om hun kanskje skal få seg akvarium igjen nå når de får nytt hus snart. En annen bekjent er tidligere medlem i akvarieklubben, og har vært på flere fangst-turer i India, men la ned akvariene når han og damen flyttet sammen året før jeg kom til byen. Men nå mumler han om å starte opp igjen han også
Merkelig verden. Men veldig morro når flere av mine venner plutselig begynner å prate om en interesse jeg ikke ante at vi delte
De grønne lever opp til tilnavnet skjønne grønne. Nå begynner de tydeligvis å finne seg mer til rette, og både farger og oppførsel er på riktig vei. Mindre ustanselig svirring oppp over glasset, mer roting i sanden med en og annen tur opp etter glasset, gjerne sammen. De har også sluttet å reagere hver gang noen går forbi akvariet, heldigvis. Jeg var redd for at det ville bli for mye trafikk for dem, men nå ser det ikke ut til å affisere dem lenger.

Satt og glante på dem i godt over en halvtime her i stad mens de sakte mumset i seg en bit tablett, og jeg er fryktelig glad jeg fant ut at jeg hadde penger nok til å kjøpe dem. Snakker og pene skapninger... Og så facinerende den grønnfargen er, bytter liksom alt etter vinkelen, og de har litt ulik grønnfarge også, noen gulgrønne, og noen mørkere med en grønn som har mer blått i seg. Prøvde å få tatt noen bilder, men blitsen fikk dem alle til å forsvinne under rota, så jeg lot dem være i fred. Men en dag, da skal det bli bilder da! For slike pene dyr får ikke fred for kameraer, så det så!
Dagens meny for kvelds er tradisjonen tro røde mygglarver i gele etter vannbytter

Ikke bare får jeg killier som hopper for å spise rett av pakken, men hele store-karet er i bevegelse når slikt står på menyen. Og å se Green laser'ne stappe nesen nedi gele-bitene og mumse i seg er veldig veldig pent! Særlig når de slurper i seg en myggis, får meg til å tenke på Lady og Landstrykeren som spiser spaghetti
Mygglarver i gele ?
Her må du forklare nærmere,har aldri hørte om dette ?
Er en slik Tetra-ting. De har en seire kalt Tetra FreshDelica, med røde myggiser, dafnia og artemia som ligger i en gele med ekstra tilsatte vitaminer og kan oppbevares i romtemperatur. De påstår at det skal være dobbelt så høyt næring som i frossent for, men det tar jeg mest som et reklamestunt, slike resultater stoler jeg bare på om jeg snakker med en som ikke selger produktet selv

Her i huset er de mest en back-up hvis jeg har det travelt og ikke har tid til å grave opp frossenfor fra frysen og tine det (ellers blir det spist av en enslig killi i et jafs), og om jeg har ferie-forer som jeg ikek vil be om å styre med frossent for og slikt. Også ser jeg at fiskene virkelig elsker det, så det hender jeg forer med det bare for kos, men det er litt dyrt til det.
Kommer i veldig prakiske små porsjonspakker som bare er å rive åpne og klemme ut av i passe små biter. Mygglarvene henger ofte i litt lange strimler fra posen og vil ikke løsne så fort, så der kommer killiene mine hoppende som når de skal fange fluer
Skal vi se, her er bilde av pakken til Tetra Fresh Delica Brine Shrimps

Også har de kommet med noe nytt noe som jeg lurer på om skal erstatte Delica kanskje, Tetra Natura Brine Shrimp Mix , jeg hadde tenkt å kjøpe med meg en pakke og prøve neste gang jeg gjør en større bestilling derfra en gang nærmere sommeren. Ser ihvertfall ut til å være mer eller mindre det samme når jeg søker det opp hos Tetra.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap