Siande's akvarieeventyr (side 9)

Ser ut til at epidemien er over, hva det enn var, og takk og lov for det. Skulle bare ønske jeg viste hva det var som slo til i begge karene samtidig, så jeg kan unngå det i framtiden Er bare å krysse fingrene for at det ikke kommer tilbake, jeg har rett og slett ikke tid til å tenke på det også akkurat nå.

Gubben er satt på fisketjeneste siden jeg knapt er hjemme for tiden, og byttet vann i går, for første gang Han var ordentlig redd for å gjøre noe galt siden jeg hadde mistet fisk i det siste, og ringte flere ganger for å sjekke med meg om hva han skulle gjøre og ikke gjøre, men jeg tror han klarte det helt fint Jeg sjekket vannverdiene i morgest, og de var ihvertfall spot on, og han hadde vært så pertentlig og mål temperatur i bøttene, latt det stå litt for å lufte seg, og i det hele tatt fulgt boka til punkt og prikke.
Og i dag hadde han foret fiskene to ganger fikk jeg rapportert når jeg kom hjem nettopp. En gang med frosne myggiser og en gang med tablett til coryene og flak hos killi-tetra kaoset. Før var jeg imponert om han hadde foret dem i det hele tatt, jeg. Kanskje det blir akvarist av han tilslutt...
Enda en død cory Har skjedd i løpet av de siste timene, for liket var ikke der i morgest.

Sjekket alle vannverdier, og jeg er like blank som før. Nitritt 0, nitrat 5, ammoniak 0, kobber 0, pH 6,5 gh 2, KH 1, temp 24 grader, indre temperatur hos meg - fryktelig mye...

Gubben foreslo at det kan være stress, rota i karet er liten, og det er endel trafikk foran karet. Han tenkte på å flytte en ovn slik at vi kan får karet lenger inn i hjørnet og ut av all gåingen. Det er verdt å prøve, men jeg klarer liksom ikke å se at det skal ta livet av så mange fisk, så raskt


Alt ser ut til å gå fint i cory-land, ingen flere dødsfall ihvertfall. Men jeg ser lite til dem, tror ikke de føler seg fult så trygge og komfortable nå som det er så få igjen, stakkars.

I storkaret er det killi-show, som alltid. For tiden er det bent ut overgrodd av hornblad, helt sinnsvakt hvor det gror for tiden, Men jeg klager ikke, det er pent, og kanskje får jeg noe overlevende killi-yngel? Jeg har ihvertfall sett egg oppi hornblad-nisset Var superforsiktig når jeg tok vannbytte, og holdt slangen laaaangt unna hornbladen for ikke å forstyrre eventuell yngel for mye. Nå krysser jeg fingre og tær for at jeg en dag ser noen små skapninger, selv om jeg regner med det meste vil bli spist temmelig raskt. Om en killi glatt sluker 4 cm med tetra så skal yngelen overleve temmelig lenge før de er trygge...

Ellers går jeg og spekulerer på om jeg skal prøve meg på å lage en slik "spawning mop" som det snakkes om på killi-fora, og se om jeg får fatt i noen egg jeg kan prøve meg med. Killiene begynner jo å nå en respektabel alder for dem å være, så det er enten å få alt opp nye selv eller vente på at de jeg har dør og så starte med ny fisk (kanskje en annen art?). Får se på hva jeg har tid og ork til, livet er fortsatt travelt, og kommer til å være det til lenge etter påske.
Jeg har verdens snileste gubbe Her går jeg og leter etter flere Green laser for å fylle på flokken etter disse sørgelige tidene, men fant ingen (må vel bestille tenker jeg), også ser jeg noen fine krystall reker som jeg peker på og viser han. "Ta fem du, så betaler jeg" si han plutselig!

Så nå har jeg 5 røde krystallreker, Caridina cf. cantonensis `Crystal Red` tror jeg blir riktig benevnelse for dem. Satte dem i rekebøtta hvor de lyste virkelig opp mellom kirsebær-rekene, de er jo litt større. Håper de to artene vil trives sammen, et raskt søk gav meg ikke noen indikasjoner på at de ikke skal det ihvertfall.
siande
Håper de to artene vil trives sammen, et raskt søk gav meg ikke noen indikasjoner på at de ikke skal det ihvertfall.


Det eneste er vel at du kan risikere at den ene arten utkonkurrerer den andre. I denne sammensetninga er det nok kirsebærrekene som vil være vinneren hvis så skulle skje
Lisbeth
[QUOTE=siande]Håper de to artene vil trives sammen, et raskt søk gav meg ikke noen indikasjoner på at de ikke skal det ihvertfall.


Det eneste er vel at du kan risikere at den ene arten utkonkurrerer den andre. I denne sammensetninga er det nok kirsebærrekene som vil være vinneren hvis så skulle skje

Ah, takk for svar Jeg krysser fingrene for at krystallrekene vinner, de var særdeles tøffe. I værste fall får jeg fiske dem ut og putte dem sammen med de vakre grønne, i storkaret blir nok ikke reker annet enn dyrt snop for killier o.O
Kobbertetraene leker Begge hannene raser rundt etter ei hoe som støtt og stadig virrer inn i javabegnen, og kuhliene går avmokk og frotser i egg. Tenker det er godt med omelett Ser ikke ut til at killiene egentlig har oppdaget måltidet, kanskje det er for langt ned for dem?
I forgårs så jeg noen av de største corydoras'ne prøve seg så vidt på T-posisjonen Gjett om matmor var stolt da??? Er bare seks igjen, av flokken, så jeg håper virkelig de trives og en dag legger egg. Forhåpentligvis får jeg fylt på stimen en gang innenfor rimelig tid, men det er ikke mye penger tilovers her for tiden:-/

Ellers går jeg med hjertet i halsen, det var strømbrudd her i 7 timer i natt. Filterne i de to store karene står fuktig og har tidligere tålt mye, så jeg krysser fingrene for at de har klart seg, men rekebøtta er jeg virklig nervøs for, for det har stått tørt. Målte i alle kar i ettermiddag, og så langt er alt vel. Blir full stopp i foringen her i noen dager mens jeg måler og krysser fingre og tær, jeg har ikke tid til tusen vannskift de neste ukene....
Oi, oi, oi...
Krysser virkelig fingrene for at det går bra med bakteriene dine...
Ingen nitritt enda, og ikke har jeg NH4 test, så jeg krysser fingrene.

Coryene stimer opp og ned glasset i dag Vært et skikkelig væromslag, hørte noen si det var pluss 15 grader ute, mens i går var det fortsatt rundt 0. Kanskje det er det som gjør det? 5 av 6 styrer ihvertfall virkelig mye rundt. Jeg er litt bekymret for 6.mann, den gjemmer seg under rota, bare så vidt jeg ser skyggen av den under der. Håper det er bare fordi jeg satt med nesa oppi glasset, og ikke fordi den er syk eller noe slikt, hatt nok av det nå.
Det er fortsatt ingen nitritt i de store akvariene, takk og lov, så nå begynner jeg å puste igjen. Har begynt å fore som normalt i lille-karet, vil helst at coryene skal få nok mat så de vokser seg store og fete Litt mer gnien på foringen i storekaret, får jeg utslag på nitritt der så er det helvetes mye mer jobb med vannlempingen enn i en liten 60-liter.
Er noe nitritt i rekebøtta, og det overrasker ikke egentlig, der har jo filteret stått mer eller mindre tørt. Enn så lenge holder jeg meg til å bytte vann der, det er jo bare 10liter, og jeg vil ikke forstyrre de to andre filterene jeg har for å hente bakteriemasse.

Hornbladen i storekaret har tatt helt av nå. Ser ut som en grønn jungel med litt plass til fisk på bunnen, men tetraene vimser fornøyd rundt inni mellom der ser jeg. Litt værre med killiene, de er jo mest glade i å vake 1 cm under overflaten, så nå er det litt trangt for dem. Men jeg har liksom ikek hjerte til å kaste all hornbladen heller... Får se hva jeg finner på ved neste vannbytte.

Lillekaret begynner å bli fritt for BGA, endelig, det har vel gått lenge nok til å komem i balanse, samt at jeg har flyttet på retningen på utblåset på pumpa noen ganger. Men tilgjengjeld har jeg fått mer av penselalgene. Jeg alltid hatt litt penselalger i det store, det var på ei rot jeg fikk med, og jeg blir liksom aldri kvitt dem helt, det er mer et spørsmål om litt eller mye. Nå er det mye, som i at det også fester seg på plantene, ikke bare en tust her og der på ei rot.

Rekebøtta har blitt fin med de nye krystallrekene, det var godt å få noen ordentlig synlige reker der. Det ser ikke ut til å plage dem at jeg bytter mye vann der for tiden, og at nitritten stadig bikker opp i målbare mengder. Men jeg er bekymret for mosen, karet har jo ikke lys, og nå tror jeg mosen har begynt å takke for seg. Det er egentlig ingen overraskelse, men litt trist. Jeg tenker jeg skal redde en liten dott over i 60 litern og binde fast på rota som er der, så overlever forhåpentligvis en snei slik at jeg kan putte ny i rekebøtta når det blir lys der.
Da var en solid runde vannbytter unnagjort, holdt på i 4 timer tror jeg. Men det var litt å ta tak i etter flere uker med bare så mye stell som var tvingende nødvendig, og endel vannbytter gjort av samboen. Nå har jeg skubbet alger, rensket planter, skrapt bort penselalger og skrubbet en og annen rot. Ene filteret fikk seg også en liten rens siden det begynte å bli dårlig sirkulasjon.
Mistenker alle fiskene i huset kommer til å furte de neste dagene, coryene er skremt etter all romsteringen, og kuhliene forsvant rett inn under javabregnene sine, hvite som lik. Synd, for coryene har blitt tøffere i trynet de siste ukeneså jeg hadde håp om at tiden med usynlige, skremte coryer nærmet seg slutten.

Nå har jeg hornblad til salgs, ei full 10-litersbøtte faktisk. Hadde ikke hjerte til å plumpe all hornbladen tilbake igjen, tetraene virket så glade over å få god svømmeplass igjen.

Jeg pakket litt grums over i rekebøttas filter, fra filteret som ble renset, så nå slipper jeg forhåpentligvis å styre mer med det. Har mistet den ene krystallreka Men ellers er det full rulle der, med nye mini kirsebær-reker synd å miste ene typen reker parallelt med at den andre formerer seg, men det er lite å gjøre med det da.
Jeg fant kabelen til kamerat igjen, så her kommer litt bilder


En av mine nusselige ottoer smatter i vei på fronten av storkaret, som dere ser så er det tidvis litt lenge mellom jeg fjerne slike grønne prikker... *rødme* Men søt fisk da
[External Image]

Så et lite før/etterbilde. Jeg hadde jo en periode håp for min cuba, som jo ser ut til å spre seg på første bilde....
[External Image]

Men så ble den plutselig gravd løs fra sanden. De ynkelige restene ser dere fremst og synderne er synlige bak...
[External Image]
Godstolen, her er jeg å finne store deler av kvelden
[External Image]

De skjønne grønne, som jeg aldri klarer å få ordentlig bilde av, de blir altid så bleke og rare på bilder
[External Image]

Killihannen blir bare penere og penere, og hver natt lures jeg til å prøve å knipse et blide av han, for fargene skinner nesten penest i halvlyset fra utenfor karet. Men se hvordan hvert eneste lille skjell glinser da Bare så synd det er så vrient å få et fint bilde utav det.
[External Image]
Dagens oppdagelse: Akvarievann = supert vann for å vanne potteplantene med

Jeg stod og pottet om plantene her i huset, samt sådde noe urter til kokken, og konkluderte at jeg måtte kjøpe meg ny plantegjødsel. Så slo det meg, akvarievann... det er da fult av alt mulig rart, og akvarieplanter har vel omtrent samme behovene som landplanter?

Etter et kvarter nedgravd i gamle notater fra plantefysiologien i 2.klasse var konklusjonen klar: akvarievann er finfint for potteplanter Godt med nitrater, noe fosfat, Kalium, magnesium(GH), jern, jod, you name it.
Det viktigste er nitratene, så vann fra vannbytter er best. Noe lite svovel i akvariet mistenker jeg, det er vel det eneste, samt at endel av sporstoffene nok er bundet opp av aquasafe her i huset: bor, kobber, mangan, sink, molybden og ikke minst klor

Nå aner jeg ikke presis hvilke konsentrasjoner det burde være, jeg gadd ikke lese så langt, men jeg mistenker at å vanne med akvarievann blir som å bruke veldig veldig utynnet gjødsel.
Har trekt samme konklusjon som deg, og vanner utelukkende med byttevann ;D


Jeg bekymrer meg litt for mengden Kalium (K), det er så vidt meg bekjent lite av i akvarivann, fiskene er mer glade i Kalsium (Ca). Men pisj, litt er bedre enn ingenting tenker jeg.
Noe har lagt egg i windeløven igjen, kuhliene er helt ville. To ottoer har også slått seg til oppi der og mopper svært ivrig rundt, jeg ser dem vanligvis aldri oppi den bregnen.

Jeg er litt usikker på hvem som har vært på ferde, tetraene virker veldig rolige til dem å være, de holder vanligvis på en god stund om de først er igang. Hadde det vært killiene så er eggene så store at de vilel vært lett synlige (om ikke alle er spist allerede da), kanskje det er kuhliene selv? Har hatt tre stykker som har vært distinkt rognstinne i det siste, til og med så man kan se grønnfargen av eggene gjennom skinnet på dem. Jeg får vel sette meg ned og telle kuhliier med grønn mage senere i kveld. Blir vel neppe noe yngel med det første uansett, ihvertfall om man skal dømme etter antallet glade fisker som moper over bladene på den stakkars bregnen.
Helt tydelig at tetraene har fått med seg at det er vår, for de styrer stadig rundt for tiden og legger egg, til kuhliiene's store glede rundt javabregnen hvor eggene som oftest havner.

Ellers går det meste på rutine for tiden. Coryene blir sakte men sikkert større, men de er like sky. Jeg er like blakk, så påfyll i stimen blir nok ikke før i sommer en gang. Herr killi er seg selv lik: vakker, men karets store skrekk. Heldigvis har det ikke blitt slukt flere tetraer. Kobbertetra var forøvrig månedens fisk i april hos tropehagen , hadde jo vært en ypperlig mulighet til å fylle opp litt igjen etter killienes mat-raid, men for sent nå. Og de tetraene jeg har er endelig vokst seg rimelig store, så nå tror jeg ikke killilene klarer å jafse dem i seg så lett heller. Noen nye, knøttsmå butikkeksemplarer vil nok bli lett bytte, og muligens også jaget endel av resten av tetraene, finnenappere som de er.

Jeg går og lurer på å bruke en 100-lapp på noe nye morsomme planter, har funnet noen pene hos akvariekjelleren som jeg godt kunne tenkt meg. 100 kroner er da greit å bruke på morro, selv om jeg er særdeles fattig. Jeg har ikke så mye ulike planter i akvariene her, så forandring ville vært artig. Har veldig lyst på noe Anubias barteri "nana", tror den ville tatt seg godt ut i lillekaret og gitt en fin lav parasoll som kanskje Coryene ville satt pris på, sky og lettskremt som de er.

Lurer også på å kjøpe litt Cardamine lyrata, jeg har alltid syntes den er så vakker med de bølgete kanktene på bladene og ujvente form. Den ser ut som en stor, rufsete mopp Jeg tror den kan ta seg godt ut oppimellom all Hygrofiliaen som dominerer store-karet, alt i det karet er så glatt og rent, litt rufs vil nok være fint. Tror kanskje en blir litt vel høy til å ha i lille-karet, men kanskje. Er lov å prøve

Akvariekjelleren har også flere ulike Alternanthera arter, og annet morsomt rødt (Ludwigia inclinata). Jeg blir alltid veldig tiltrukket av røde planter. Vet ikke helt hvor jeg skal ha dem i så tilfelle, har jo allerede Ludwigia repens i begge karene, mer rødt blir kanskje litt overkill? Men de skjønne grønne laserne tar seg så godt ut mot rødt... *sukk*

Jeg jakter også på Ceratopteris pteroides eller Ceratopteris cornuta, Jeg synes begge er pene, og jeg er litt lei hornbladen jeg har siden den vokser fort og tar all svømmeplassen i det store akvariet. Jeg hadde pistia før i tiden, men de trivdes dårlig i det store akvariet, og helt ærlig så likte jeg dem ikke noe særlig heller. Eller om jeg finner noen som selger det så synes jeg Froskebitt ser veldig morsom ut, men den kan jeg ingenting om, så må vel lese litt mer før jeg kjøper den. Eller en eller annen salvinia. Får se hva jeg finner
Hvem elsker ikke Kuhlier som bukter seg rundt på de merkeligste steder
Rota med windeløv er en sikkerstikk for å finne ål hos meg, bare man klarer å se dem inni mellom bladene:[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap