Armatur til 28l akvarium

Jeg har nettopp kjøpt meg et 29L akvarium fra Netthandelen, og tenkte å begynne med innkjøring av dette. Men jeg trenger armatur til dette for å få skikkelig lys. Akvariumet er 40cm langt.

Jeg fant noen armaturer hos Webzoo:
Armatur 40 cm 1 x 14 Watt T8

Lysrør sett 15 watt IP 67

Arcadia Arcpod 11 watt

Det første blir litt dyrt synes jeg, når jeg må ha lysrør og reflektor i tillegg. Men jeg må kanskje regne med å betale rundt 600 for brukende lys?

Det andre er ganske aktuelt, men da må jeg selvsagt bygge en slags kasse selv. Er dette noe som går greit tror dere? Ifølge nettsiden blir lysrøret 50cm inkludert rørholder, noe som er litt for stort til akvariet (som er 40cm langt), men det skal jeg nok klare å mekke til.

Har noen erfaringer med den siste lampen? Jeg føler den blir litt pinglete til mitt akvarie, og på nettsiden står det også at det er til maks 40x18cm bunn areal.

Jeg fant også denne skrivebordslampen hos Clas Ohlson, og tenkte at det kanskje gikk ann å bygge noe ut av denne. Men det er kanskje ikke like lett å skaffe "rette" pærer til denne? Altså som passer til et akvarium.

Kom gjerne med tips om hvor jeg kan kjøpe deler til å bygge egen lyskasse! Jeg bor i nærheten av Tam Alna (visstnok Norges største dyrebutikk), så jeg kan nok skaffe lysrør og diverse slikt derfra. Jeg hadde håpet å få fisk i akvariet så snart som mulig, så jeg ser helst at tingene kan skaffes i Norge.
Plussmedlem
Jeg har Arcpod til et 25 liters kar. Det er 37 cm.
Gir bra nok lys i dette karet.
Husk at denne krever at du fester den over kanten på sideglasset. Du må derfor ha en åpning i dekkglasset (hvis du har slikt glass). Jeg fikk en glassmester til å skjære en åpning til meg.
jeg har ett 17liters kar som jeg kjøpte den Arcadia Arcpod 11 watt til og på karet så er det dekkglass så jeg har bare lampa liggende oppå glasset og det funker helt fint her ihvertfall
Ja da var Arcpod bestilt, så satser jeg på denne gir nok lys. Viss ikke kan jeg jo muligens bare handle enda en, tror jeg har plass til det over akvariet.

Det er ikke dekkglass på akvariet nå, men jeg tenkte å lage til noe av pleksiglass, så da kan jeg lage plass til feste av lampa i samme slengen.
Lys til 28l
kjøpte to ikea skrivebordslamper til ca 70 kr hver og dro på biltema og kjøpte kompaktpære 11w med 4000k. ble ca 200 kr for alt sammen.
lampene legges oppå dekkglasset. frodig plantevekst.
tomandre
kjøpte to ikea skrivebordslamper til ca 70 kr hver og dro på biltema og kjøpte kompaktpære 11w med 4000k. ble ca 200 kr for alt sammen. lampene legges oppå dekkglasset. frodig plantevekst.


Kan du legge ut bilde av lampene/lenke til lampa på IKEA?

Etter endret: Tror jeg fant den?
En lampe som jeg syns er bedre enn Arcadia ArcPod, er Aquatic Nature Spectra.
Den har et mye bedre lys enn det rosa lysskinnet som ArcPod'en gir. Spectra-lampen har et behagelig og pent "dagslys", og gir fin plantevekst med sine 6500 Kelvin.

Lampen fås kjøpt hos Webzoo, både som løs lampe og som en del av Nano Cocoon akvariene deres. For eksempel dette helglass 19 liters karet.

Bilde av lampen ser du på akvariebildet her. Disse Cocoon akvariene er helt uten ramme, karet er et helstøpt stykke glass.

Men vanlige andre småakvarier har ofte en plastramme på kanten øverst. Den må man fjerne, altså rammen på den kanten av karet som lampen skal monteres (de fleste har en sånn plastramme for å ha noe å legge dekkglasset på). Jeg har gjort det på min 19 liter (som ikke er et cocoon kar), bare vrikket løs plastrammen på den ene kortsiden og fikk dermed skrudd lampen på kanten av karet slik den skal.


[External Image]
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10106280

lyspærene fant jeg ikke på biltema sine sider.

ser at lampen har steget i pris siden jeg kjøpte dem for noen år siden, men uansett er de billige.

jeg får ikke til å lage en slik link som mange er så gode på her inne, beklager så mye.
tomandre
[URLBLOCK1] ser at lampen har steget i pris siden jeg kjøpte dem for noen år siden, men uansett er de billige.


Det er samme lampa jeg lenket til i innlegget mitt over. Det står at den koster 79 kr (med liten skrift)
ja farsken det har du ja, så ikke det i farten...

jeg tok av foten på lampene da de var mere i veien og synes ikke de var så fine heller.

denne ideen stjal jeg fra http://akvaforum.no/member.cfm?id=11098
hmmm Kjetil L skal det stå der.
kopier linken og sett den inn i søkerlinjen.
Ja nettopp! Jeg trodde ledninga til lampa lå inne i armen? at det kan bli litt styr å få den ut? Jeg prøver nemlig å få tak i noen greie billige lamper til å sette inn i hyllene i akvariebordet (450L - hyller på 50cm lengde) for å gi lys til noen småakvarier der.

Min plan var å koble hodet på arbeidslampa fra armen og henge hodet opp i hylla. Billig og greit lys. I går var jeg på clasern og kjøpte LEDlight-skinner og det lyset ble absolutt ikke tilfredstillende, så jeg må finne på noe bedre, og disse skrivebordslampene gir faktisk godt lys, jeg vil helst ha noe sånt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap