Hvilken type gurami er minst aggressiv?
Postet 01.11.09 kl 15:16
Honninggurami, Colisa chuna
Tyklæbet gurami, Colisa labiosa
Perlegurami, Trichogaster leeri
Måneskinsgurami, Trichogaster microlepis
....hører til de mest fredelige guramier, som samtidig ikke burde være vanskeligt at få fat i. De to sidstnævnte er/bliver store, så du skal sikkert koncentrere dig om de to første. Jeg sender dig et link til en artsbeskrivelse af labiosaen, jeg har selv skrevet den, så jeg kan stå inde for teksten .
Tyklæbet gurami, Colisa labiosa
Perlegurami, Trichogaster leeri
Måneskinsgurami, Trichogaster microlepis
....hører til de mest fredelige guramier, som samtidig ikke burde være vanskeligt at få fat i. De to sidstnævnte er/bliver store, så du skal sikkert koncentrere dig om de to første. Jeg sender dig et link til en artsbeskrivelse af labiosaen, jeg har selv skrevet den, så jeg kan stå inde for teksten .
Postet 01.11.09 kl 17:13
Flyvefisken har fine forslag her. Bare å kjøre på
Min erfaring er at de til "hverdags" stor sett holder kranglingen innefor paret (hannen jager hun-fisken litt). Da kan det hjelpe med å ha 2 hun og 1 han. De tilfeller hvor de blir reelt hissige er hvis du kommer i gang med egg-legging. Hannen vokter eggene og kan bli skikkelig hissig i denne perioden.
Hvis du vil ha litt store fine guramier i 125 ltr din så ville jeg satset på Blå/gull Gurami (Trichogaster trichopterus) eller Perle Gurami. De er greie å få tak i og de er relativt lette å sette sammen med annen fisk.
Min erfaring er at de til "hverdags" stor sett holder kranglingen innefor paret (hannen jager hun-fisken litt). Da kan det hjelpe med å ha 2 hun og 1 han. De tilfeller hvor de blir reelt hissige er hvis du kommer i gang med egg-legging. Hannen vokter eggene og kan bli skikkelig hissig i denne perioden.
Hvis du vil ha litt store fine guramier i 125 ltr din så ville jeg satset på Blå/gull Gurami (Trichogaster trichopterus) eller Perle Gurami. De er greie å få tak i og de er relativt lette å sette sammen med annen fisk.
Postet 01.11.09 kl 20:02
Vil også nevne at pygme artene er fryktelig søte og snille arter.
Trichopsis vittata
Trichopsis pumila
Trichopsis schalleri
Også Sphaerichthys-artene er nydelige, men vil nok kanskje ha litt surere vann. Men snille er de. Blir litt annet en blå/gull gurami, ikke fult så store heller, men de små artene er vakre.
De er ikke spes vanskelig å få tak i heller. Vet de har en del inne på Dahls, men også Tropehagen har eller kan bestille disse artene fra imazo.
Trichopsis vittata
Trichopsis pumila
Trichopsis schalleri
Også Sphaerichthys-artene er nydelige, men vil nok kanskje ha litt surere vann. Men snille er de. Blir litt annet en blå/gull gurami, ikke fult så store heller, men de små artene er vakre.
De er ikke spes vanskelig å få tak i heller. Vet de har en del inne på Dahls, men også Tropehagen har eller kan bestille disse artene fra imazo.
Postet 01.11.09 kl 20:19
Postet 01.11.09 kl 21:36
Da jeg anbefalede guramier af Colisa slægten, var det fordi de ikke blives slet så store som Trichogaster fiskene, og akvariet er måske beboet i forvejen?
#3 Lige netop Trichogaster trichopterus, hvadenten den er blå, gul eller andre farver, er nok klassens "bad boy". Selvfølgelig er den ikke en monsterfisk, men det er min erfaring, at den er noget mere barsk i sin omgang med andre fisk. Perleguramien er mere fredelig.
#4 Du har nævnt nogle søde og spændende arter. De vil gerne have en lidt højere temperatur, og lidt blødere vand end de "almindelige" guramier. Din gode smag fortsætter til Sphaerichtys arterne, og her er både surt og meget blødt vand nødvendigt. S. vaillanti og S. acrostoma er dog mere tolerante end S. osphromenoides og S. selatanensis. Nu skal jeg tilbage og se i din profil, hvilke fisk, du holder .
#3 Lige netop Trichogaster trichopterus, hvadenten den er blå, gul eller andre farver, er nok klassens "bad boy". Selvfølgelig er den ikke en monsterfisk, men det er min erfaring, at den er noget mere barsk i sin omgang med andre fisk. Perleguramien er mere fredelig.
#4 Du har nævnt nogle søde og spændende arter. De vil gerne have en lidt højere temperatur, og lidt blødere vand end de "almindelige" guramier. Din gode smag fortsætter til Sphaerichtys arterne, og her er både surt og meget blødt vand nødvendigt. S. vaillanti og S. acrostoma er dog mere tolerante end S. osphromenoides og S. selatanensis. Nu skal jeg tilbage og se i din profil, hvilke fisk, du holder .
Postet 01.11.09 kl 21:42
Ville bare slenge inn noen bilder av de søte små, som jeg holder nå og noen av de jeg har hatt! I en 125 liter ville jeg definitivt gått for slike arter!
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/107.jpg)
Trichopsis pumila
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/043123.jpg)
Trichopsis vittata
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/018213.jpg)
Trichopsis schalleri (denne arten har jeg ikke nå, men enkel å få tak i)
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/005321.jpg)
Parosphromenus deissneri - Lakrisgurami
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/0622213.jpg)
Sphaerichthys osphromenoides - sjokoladegurami (Litt dårlig bilde)
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/068.jpg)
Trichogaster chuna - Honninggurami (denne på bildet har ikke farget ut ennå)
Noen steder kan man også være heldig å få tak i Parasphaerichthys ocellatus, denne arten har jeg hatt før, men ikke nå, har derimot bestilt den igjen.
Det er mange små guramiarter å velge i hvis man ikke vil ha de store, men du skal ha til 125 liter, så valgene bør bli deretter tenker jeg. Kanskje noen perler, men de blir ganske store!
Men det finnes også andre labyrinter også, gurami er bare en del av labyrintene. Kommer selvsagt aann på hva man selv ønsker.
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/107.jpg)
Trichopsis pumila
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/043123.jpg)
Trichopsis vittata
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/018213.jpg)
Trichopsis schalleri (denne arten har jeg ikke nå, men enkel å få tak i)
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/005321.jpg)
Parosphromenus deissneri - Lakrisgurami
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/0622213.jpg)
Sphaerichthys osphromenoides - sjokoladegurami (Litt dårlig bilde)
![[External Image] [External Image]](http://i98.photobucket.com/albums/l257/BettinaFossen/068.jpg)
Trichogaster chuna - Honninggurami (denne på bildet har ikke farget ut ennå)
Noen steder kan man også være heldig å få tak i Parasphaerichthys ocellatus, denne arten har jeg hatt før, men ikke nå, har derimot bestilt den igjen.
Det er mange små guramiarter å velge i hvis man ikke vil ha de store, men du skal ha til 125 liter, så valgene bør bli deretter tenker jeg. Kanskje noen perler, men de blir ganske store!
Men det finnes også andre labyrinter også, gurami er bare en del av labyrintene. Kommer selvsagt aann på hva man selv ønsker.
Postet 02.11.09 kl 09:43
Endret: 02.11.09 kl 09:45
Tusen takk for innlegg!
Da har jeg mer kontroll på hva jeg kan ha. Alle ser flotte ut!
Jeg har tengt, og jeg tror nok at jeg skal skaffe meg noen Perlegurami.
Jeg skal straks kjøpe en 240 liter, og der har jeg også tengt å ha noen scalarer. Da tengte jeg at perlegurami ville passe bra, for den er det litt størrelse på. Jeg har hørt om mange som har de to artene sammen og det går visst bra.
Men nytt spørsmål:
Hvor mange perleguramier kan jeg ha sammen i en 240 liter?
(+ 2 - 3 scalarer da.)
Da har jeg mer kontroll på hva jeg kan ha. Alle ser flotte ut!
Jeg har tengt, og jeg tror nok at jeg skal skaffe meg noen Perlegurami.
Jeg skal straks kjøpe en 240 liter, og der har jeg også tengt å ha noen scalarer. Da tengte jeg at perlegurami ville passe bra, for den er det litt størrelse på. Jeg har hørt om mange som har de to artene sammen og det går visst bra.
Men nytt spørsmål:
Hvor mange perleguramier kan jeg ha sammen i en 240 liter?
(+ 2 - 3 scalarer da.)
Postet 05.11.09 kl 20:33
BIGBrother[I]Men nytt spørsmål:[/I] Hvor mange perleguramier kan jeg ha sammen i en 240 liter? (+ 2 - 3 scalarer da.)
Tja, si det, jeg har 5 stk perler i 325 liter, de bruker plassen godt, perlene blir store. Skal du i tillegg ha scalarer, ville jeg holdt meg til 2 scalarer, kanskje prøvd med 4 perler. Jeg ville ikke hatt mye mer! Heller noe pansermaller/maller på bunn.
Postet 05.11.09 kl 20:45
Postet 05.11.09 kl 23:46
Tusen takk for svar! Veldig bra forslag Bettina.
Men tror du det går å gjøre det den andre veien også?
Altså 4 scalarer og 2 perler? Eller 3 scalarer og 3 perler?
Jeg har hørt at det kan være lurt å ha en hann og to hunner, for hannen har en tendens til å jage litt de av samme art. Eller er jeg helt på bærtur?
MarenB:
Ja. Jeg tror det holder for meg med en art gurami.
Jeg vil ikke påstå at jeg er en superfan av gurami, men de er sannelig vakre!
Detter er min plan for hvilke fisker jeg har lyst på i 240 litern:
- Gurami
- Scalare
- 20 stk stimfisk (neontetra eller sort neontetra)
- 10 corydoras
Synes dere dette ser greit ut?
Blir glad for forslag om annen type fisk eller mulige endringer!
Men tror du det går å gjøre det den andre veien også?
Altså 4 scalarer og 2 perler? Eller 3 scalarer og 3 perler?
Jeg har hørt at det kan være lurt å ha en hann og to hunner, for hannen har en tendens til å jage litt de av samme art. Eller er jeg helt på bærtur?
MarenB:
Ja. Jeg tror det holder for meg med en art gurami.
Jeg vil ikke påstå at jeg er en superfan av gurami, men de er sannelig vakre!
Detter er min plan for hvilke fisker jeg har lyst på i 240 litern:
- Gurami
- Scalare
- 20 stk stimfisk (neontetra eller sort neontetra)
- 10 corydoras
Synes dere dette ser greit ut?
Blir glad for forslag om annen type fisk eller mulige endringer!
Postet 06.11.09 kl 23:13
Endret: 06.11.09 kl 23:14
Jeg må være ærlig å si at jeg tror karet blir litt for lite for disse...
Scalarer blir veldig store, de som er i butikken er som regel ungfisk og jeg synes det blir trangt med mer enn 2perler. Jeg har som sagt 2stk i min 240Liter og synes ikke jeg bør ha fler ev max 3stk.
Jeg har aldri hatt scalare selv, men jeg har hørt at de fort blir aggressiv, spes når de er territorielle. 125Liter er ikke så mye når det kommer til disse fiskene.
10coryer er greit, det er det nok bunnariale til, men jeg vet ikke om scalarene går og pirker på de? Har bare sett de gjør det i butikken, men mulig det ikke er vanlig og at de jeg har sett gjør det fordi de kjeder seg..?
20Stimfisk kan også gå, men da ville jeg ikke ha valgt de største. Her tror jeg også Scalaren kan gjafse i seg noe om de får til.
Dette er bare min mening, så får du selv finne ut hva du vil ha/gjøre
Håper du blir fornøyd uansett hva du velger!
Scalarer blir veldig store, de som er i butikken er som regel ungfisk og jeg synes det blir trangt med mer enn 2perler. Jeg har som sagt 2stk i min 240Liter og synes ikke jeg bør ha fler ev max 3stk.
Jeg har aldri hatt scalare selv, men jeg har hørt at de fort blir aggressiv, spes når de er territorielle. 125Liter er ikke så mye når det kommer til disse fiskene.
10coryer er greit, det er det nok bunnariale til, men jeg vet ikke om scalarene går og pirker på de? Har bare sett de gjør det i butikken, men mulig det ikke er vanlig og at de jeg har sett gjør det fordi de kjeder seg..?
20Stimfisk kan også gå, men da ville jeg ikke ha valgt de største. Her tror jeg også Scalaren kan gjafse i seg noe om de får til.
Dette er bare min mening, så får du selv finne ut hva du vil ha/gjøre
Håper du blir fornøyd uansett hva du velger!
Postet 06.11.09 kl 23:40
Scalarer kan fort finne på å spise neontetra, siden disse er så små at de passer i gapet til scalarene.
Hadde selv 2 stk scalarer i mitt 180 liters kar, og selv om de bare var halvvoksne så ble de for store for karet. Tror det var 2 hanner, og de begynte å sloss voldsomt, noe som skremte de andre fiskene, så jeg ga de bort.
Villle heller satset på enten scalarer eller gurami som hovedfisk, en art med stimfisk, og en eller 2 arter med bunnfisk eks.algespisere og corydoras.
Hvis du har mange forskjellige arter ilag kan det fort se rotete ut, synes nå jeg
Hadde selv 2 stk scalarer i mitt 180 liters kar, og selv om de bare var halvvoksne så ble de for store for karet. Tror det var 2 hanner, og de begynte å sloss voldsomt, noe som skremte de andre fiskene, så jeg ga de bort.
Villle heller satset på enten scalarer eller gurami som hovedfisk, en art med stimfisk, og en eller 2 arter med bunnfisk eks.algespisere og corydoras.
Hvis du har mange forskjellige arter ilag kan det fort se rotete ut, synes nå jeg
Postet 06.11.09 kl 23:52
Scalarer tar det meste av små fisk men også mye annet. Deriblant (gullfisk)øyer Selv tror jeg Scalarene vil være litt agressive og jage, om ikke spise og drepe, men jage andre fisk. Det varierer fra individ til individ.
Postet 07.11.09 kl 00:40
MarenBJeg har aldri hatt scalare selv, men jeg har hørt at de fort blir aggressiv, spes når de er territorielle. 125Liter er ikke så mye når det kommer til disse fiskene.
Kanskje du misforstod? Jeg har tengt å ha de i 240 liter. Ikke i 125.
Så det tror jeg ikke blir noe problem. Jeg hadde selvfølgelig ikke hatt scalarer i en 125 liter.
Så scalarer blir mere aggresive enn perler? Jeg trodde det var omvendt. :S
Jeg hadde en gang en veldig dårlig opplevelse med en blå gurami.
Så da tok jeg visst feil ang perlene. Jeg tengte at jo større de er, jo mer agressive blir de.
Kine Kristine: Du sier at jeg ikke burde ha mer enn 2 stk. Så det stemmer ikke at man bør ha en hann og to hunner? Jeg trodde det jeg.
Mathias Kippenbroeck: Hva om jeg skaffer meg Dvergscalare isteden da? Disse blir visst ikke mer enn 7 cm, står det i fiskebasen.
Postet 07.11.09 kl 13:18
Min erfaring er at Guramier er de snilleste fiskene som fins Jeg har hatt mange arter i alle størrelser, men de har aldri vært "slemme" og hakket på andre fisk eller jaget.
Dvergscalare var ingen dum idè, fordi med 240 liter vann så har du (de) god plass. Ser at ett av bildene i basene av de har tetraer i bakgrunnen, så det er nok ikke noe problem Tror disse er og blir langt mindre agressive, uten at jeg kan uttale meg om det.
Dvergscalare var ingen dum idè, fordi med 240 liter vann så har du (de) god plass. Ser at ett av bildene i basene av de har tetraer i bakgrunnen, så det er nok ikke noe problem Tror disse er og blir langt mindre agressive, uten at jeg kan uttale meg om det.
Postet 07.11.09 kl 13:42
Til trådstarter: Sier ingenting om hvor mange du burde ha. Sa bare at jeg hadde 2 stk i et 180liters kar, og at det ble for lite for scalarene.
Scalarer danner par, så burde ikke ha mer enn et par.
Du kan med fordel ha ca. 5 stk små, siden de ikke er lette å kjønnsbestemme, og når det har dannet seg et par, så fjærner du de andre. Hvis du har 3 stk, vil nok de som danner par (hvis det er en av hvert kjønn) plage den som alene slik at den dør. Men hvis du har godt beplantet kar, vil jo fiskene ha større mulighet til å unngå hverandre
Scalarer danner par, så burde ikke ha mer enn et par.
Du kan med fordel ha ca. 5 stk små, siden de ikke er lette å kjønnsbestemme, og når det har dannet seg et par, så fjærner du de andre. Hvis du har 3 stk, vil nok de som danner par (hvis det er en av hvert kjønn) plage den som alene slik at den dør. Men hvis du har godt beplantet kar, vil jo fiskene ha større mulighet til å unngå hverandre
Postet 07.11.09 kl 14:55
Kine KristineScalarer danner par, så burde ikke ha mer enn et par. Du kan med fordel ha ca. 5 stk små, siden de ikke er lette å kjønnsbestemme, og når det har dannet seg et par, så fjærner du de andre.
Ja, det tror jeg jeg skal prøve! Og da prøver jeg dvergscalarer. De får det sikkert fint i det nye akvariet. Jeg har tengt å ha mange gjemmesteder, masse røtter og planter, og jeg skal innrede etter inspirasjon.
Mathias KippenbroeckMin erfaring er at Guramier er de snilleste fiskene som fins :) Jeg har hatt mange arter i alle størrelser, men de har aldri vært "slemme" og hakket på andre fisk eller jaget. Dvergscalare var ingen dum idè, fordi med 240 liter vann så har du (de) god plass. Ser at ett av bildene i basene av de har tetraer i bakgrunnen, så det er nok ikke noe problem :) Tror disse er og blir langt mindre agressive, uten at jeg kan uttale meg om det.
Men da er det jo ikke noe problem.
Da blir det dvergscalarer og perler. Tusen takk!
Dette gleder jeg meg til! Tusen takk alle sammen for innlegg!!
Dette har hjulpet meg mye.
Postet 07.11.09 kl 23:05