Hvitprikk på fiskene mine
Hei.
Jeg er en temmelig fersk akvirist, om jeg kan kalle meg det. Det er drøyt 3-4 uker siden jeg skaffet meg fisk i akveriet mitt, og alt har egentlig fungert temmelig greit.
Èn dum, idiotisk ting da. Jeg er ganske sikker på at noen, om ikke de fleste har hvitprikk. Jeg la først merke til det for en halv ukes tid siden, men tenkte ikke stort over det. Tenkte det var luftbobler som gang seg i dem eller noe (Jaja, vet, er jo helt idiotisk når jeg tenker tilbake på det. :P)
Uansett, jeg fant først ut i dag at hvertfall fantomtetraene mine har det. 2 av de røde Fantomtetraene mine er nesten fulle av hvite prikker.. Jeg tror jeg har spottet noen på finnene til min blå-gurami (Har ikke sett noe på de 2 andre, så langt hvertfall.)
Uansett.. Har en medisin er: Tetra Medica Contralck. Jeg skulle akkurat til å putte det oppi, før jeg kom på at jeg har eplesnegler, og at de sikkert dør av medisineringen min. :/
Jeg lette etter andre metoder, og fant ut en "Alternativ", og kanskje mye bedre og letter metode. Å Varme vannet opp til ca 32celcius. Kan dette være skadelig for noen av fiskene mine eller sneglene? Er det kanskje for seint, siden det tok så lang tid før jeg oppdaget viruset? Hva skal jeg gjøre? :
Jeg er en temmelig fersk akvirist, om jeg kan kalle meg det. Det er drøyt 3-4 uker siden jeg skaffet meg fisk i akveriet mitt, og alt har egentlig fungert temmelig greit.
Èn dum, idiotisk ting da. Jeg er ganske sikker på at noen, om ikke de fleste har hvitprikk. Jeg la først merke til det for en halv ukes tid siden, men tenkte ikke stort over det. Tenkte det var luftbobler som gang seg i dem eller noe (Jaja, vet, er jo helt idiotisk når jeg tenker tilbake på det. :P)
Uansett, jeg fant først ut i dag at hvertfall fantomtetraene mine har det. 2 av de røde Fantomtetraene mine er nesten fulle av hvite prikker.. Jeg tror jeg har spottet noen på finnene til min blå-gurami (Har ikke sett noe på de 2 andre, så langt hvertfall.)
Uansett.. Har en medisin er: Tetra Medica Contralck. Jeg skulle akkurat til å putte det oppi, før jeg kom på at jeg har eplesnegler, og at de sikkert dør av medisineringen min. :/
Jeg lette etter andre metoder, og fant ut en "Alternativ", og kanskje mye bedre og letter metode. Å Varme vannet opp til ca 32celcius. Kan dette være skadelig for noen av fiskene mine eller sneglene? Er det kanskje for seint, siden det tok så lang tid før jeg oppdaget viruset? Hva skal jeg gjøre? :
Postet 02.11.09 kl 17:39
Det best du kan gjøre..
-Fortsette med behandlingen du har startet. Har ikke erfaring med tmp. metoden. Men etter som jeg har forstått på andre er den rimelig effektiv på denne parasitten. (Ikke virus)
-Lese grundig Akvarieskolen, spesielt den om vannverdier.
-Lese det som står her om sykdom/hjemmelagede medisiner.
-Anskaffe deg No², nitrate, og Ph-tester, hvis du ikke har (Dråpe tester, ikke desse stripsa. For dem holder ikke mål.)
-Krysse fingra og håpe alt går bra.
Lykke til videre som vetrinær.
-Fortsette med behandlingen du har startet. Har ikke erfaring med tmp. metoden. Men etter som jeg har forstått på andre er den rimelig effektiv på denne parasitten. (Ikke virus)
-Lese grundig Akvarieskolen, spesielt den om vannverdier.
-Lese det som står her om sykdom/hjemmelagede medisiner.
-Anskaffe deg No², nitrate, og Ph-tester, hvis du ikke har (Dråpe tester, ikke desse stripsa. For dem holder ikke mål.)
-Krysse fingra og håpe alt går bra.
Lykke til videre som vetrinær.
Postet 02.11.09 kl 18:26
Endret: 02.11.09 kl 18:28
Postet 02.11.09 kl 18:44
Hvis du har mulighet til å sette utblås fra pumpen mot overflaten, slik det blir bra med bevegelse i overflaten. Så er det å anbefale. Da øker du innholdet av O² i vannet, siden varmt vann inneholder mindre luft en kaldere vann. Dette kan øke overlevelsesprosenten. Øke innholdet av surstoff i vannet kan gjøres med luftkompressor og luftestein også.
Jeg brukte tetra Contralck i et kar med snigler og reker en gang. Den gangen gikk det bra, men det er ikke å anbefale. Men det er en siste utvei, når man blir desperat nok (Men det var ikke mot hvitprikk.).
Postet 02.11.09 kl 19:02
Petter Emil Jacob KnudsenTusen takk for greit svar. :) Har allerede lest den ene om sykdom, og begynner straks på den om hjemmelagde medisiner. Tok også opp temperaturen til ca 32 grader. Håper dette går bra... :)
Ca er ikke bra. Temperaturen må være OVER 32 grader konstant, er den under gir du bare hvitprikken bedre forhold.
Postet 02.11.09 kl 19:05
Takk folkens. Jeg tok den just over 32 grader, så det skulle holde. Jeg har en blåsestein, hvis d er det det heter (spnn som blåser luft og ellers bare er til pynt? :p) og setter utblåser-tingen over vannoverflate.
Foresten: Kjøper dråpeteller på onsdag, kan ikke før.
Bør jeg vente med "medisineringen" til jeg har kjøpt dråpeteller?
Foresten: Kjøper dråpeteller på onsdag, kan ikke før.
Bør jeg vente med "medisineringen" til jeg har kjøpt dråpeteller?
Postet 02.11.09 kl 19:25
Nei det behøver du ikke.
Men det er dråpe-tester du trenger. Dråpeteller har du nok ikke bruk for foreløbig. Og det finnes mange flere tester en dem jeg nevnte, men dem jeg nevnte er de aller viktigste.
Har du kull i filterboksen din, bør du ta det ut før medisinering. For så å sette det tilbake når medisineringen er over. For det vil fjerne medisinen fra vannet.
Postet 02.11.09 kl 19:36
Endret: 02.11.09 kl 19:39
Tusen takk. Da skulle alt være klart.
Bortsett fra èn ting.. Er kanskje ikke så big deal, og vi har et annet akvariet jeg kan legge dem i hvis det ikke skulel gå, MEN, noen av fiskene eller sneglene har lagt egg litt rundt om kring. Det er bare en av klasene jeg har kontroll over da. Vil disse eggene dø i såpass høye grader, så jeg bør plassere dem i "yngel akvariet" eller eller greier de seg?
Bortsett fra èn ting.. Er kanskje ikke så big deal, og vi har et annet akvariet jeg kan legge dem i hvis det ikke skulel gå, MEN, noen av fiskene eller sneglene har lagt egg litt rundt om kring. Det er bare en av klasene jeg har kontroll over da. Vil disse eggene dø i såpass høye grader, så jeg bør plassere dem i "yngel akvariet" eller eller greier de seg?
Postet 02.11.09 kl 19:52