Hva er det som skjer med akvaforum? (side 2)

Plussmedlem
Uflaks
Men skal det fortsette at fler & fler trekker seg pga amper stemning?

Synes det er en fjær som har blitt til 10 eller flere høns her
Det er da ingen amper stemning på Akvaforum. Da snakker jeg om de offentlige trådene. Om det foregår noe pr. mail mellom medlemmene aner jeg ingenting om...

Noen ganger (med ujevne mellomrom) dukker det opp tråder hvor det forekommer krangler og at folk blir sure. Eller salgsannonser hvor folk på død og liv må diskutere med selger.
Men det er et stykke derfra til at det skjer noe med Akvaforum. I negativ forstand.
De aller aller fleste trådene her har en hyggelig tone.
Jeg synes ikke forumet har en konsekvent negativ utvikling. Med jevne mellomrom så blusser det opp situasjoner som denne. Da er det greit at de som er involvert trår litt tilbake og trekker pusten.

Denne tråden er på mange måter forumets medlemmers ris til egen bak. Dette er en debatt om hvordan debattere. Mange klarer ikke å skille person fra sak, dette gjelder både nye og gamle forumsmedlemmer. Dette er også en debatt om årsakene til at moderatorer må inn å stenge, slette svar eller helt fjerne tråder. Dette også et spørsmål om hvor hardt man ønsker at forumet skal modereres. Mest av alt er dette en tråd om at vi alle ønsker at AF skal være et forum der det er hyggelig å være samt at mye akvaristisk kompetanse blir stilt til disposisjon.

Spørsmål blir stilt og man får utfyllende svar, men dette svaret er ikke det som spørsmålsstiller ønsker så man begynner å tvære ut tråden for forhåpentligvis å få et svar som er mere i tråd det man ønsker. Man må lære seg kildehåndtering slik at man vet når plukke opp rådet eller la være.

Som gammel forumstraver så har jeg sett disse debattene komme og gå. Resultatet er alltid det samme. Erfarne akvarister går så lei at de ikke orker å frekventere forumene lengre. Sakte, men sikkert blir kompetansen gjemt rundt om i landet og taperne er nybegynnere som må ta til takke med det nest beste.

Nå er det også slik at en nybegynner kan vanskelig avgjøre om det svaret han har fått er fra en garvet akvarist eller om det er en annen nybegynner som er inne og svarer på spørsmålet. Dette får vi som har vært her en stund ta hensyn til. Det å holde seg saklig er ikke enkelt når det er tråd nummer 50 der man opplever at spørsmålsstiller egentlig ikke vil ha det svaret man gir. Spørsmålet er hvordan kommunisere dette til nybegynnere som starter med å stille spørsmål i stedet for å lese. For meg handler det om å sette seg inn i hvordan forumet fungerer. Dessverre er det slik at det er få eller ingen som egentlig leser retningslinjene når man melder seg inn på AF. Hvor mange leser ”Om svar og råd i forumet”? Vi skal også huske på at alderssammensettingen kan skape unødvendig støy.

Samme spørsmål blir stilt i flere underforum samtidig selv om dette er et brudd mot retningslinjene. Så blir det hevdet at dette må man jo kunne gjøre. Nei, det kan man ikke gjøre. Hvorfor skal et medlem avgjøre at sitt spørsmål er så viktig at det skal gå fremfor et annet medlem sitt? Det er direkte uhøflig å kreve dette. Akkurat nå er 12.533 medlemmer på AF det er ikke akkurat en enkel jobb å få alle til å gå i takt når det gjelder retningslinjene. Her får hver og en gå i seg selv og behandle andre som man selv vil bli behandlet.

I stedet for å legge seg ut på en usaklig linje så er det så mye enklere og bare rapportere innlegget. Strider innlegget mot retningslinjene så blir det moderert. Klarer man ikke å holde seg saklig så avstår man fra å svare. Hver og en passer på seg selv så blir alt mye enklere.
Geir Kristiansen
Erfarne akvarister går så lei at de ikke orker å frekventere forumene lengre. Sakte, men sikkert blir kompetansen gjemt rundt om i landet og taperne er nybegynnere som må ta til takke med det nest beste.

Nemlig. Og hva vil man/dere gjøre for å unngå dette? Jeg er nybegynner og har fått mange flotte svar fra erfarne akvarister på mine spørsmål. Dere må jo bare fjerne/karantinere ubehagelige og useriøse elementer som skaper ubehag for de erfarne akvaristene som hjelper og inspirerer oss andre. Modererte innlegg er gult kort. Noen fortjener rødt. Og karantene.
Loomis
Synes det er en fjær som har blitt til 10 eller flere høns her ;) Det er da ingen amper stemning på Akvaforum.


Jeg må si meg enig med Loomis og andre som mener det samme. Det er da ikke noe generelt problem for tiden, dette? At én og annen tråd sklir ut og at noen av akvaforums 12000 medlemmer innimellom tråkker over grensa er vel ikke spesielt rart? Trenger ikke bety at det er et generelt problem av den grunn.

At enkelte kanskje er litt hårsåre og ikke ønsker å leke mer er selvsagt lov, men det trenger ikke bety at det er noe galt med selve forumet av den grunn? Og gjelder det konkrete brudd på retningslinjene til forumet så har vi jo moderatorer og linker under hvert eneste innlegg hvor man kan rapportere overtramp... Er dette noe å lage så mye styr om da?
Det er i et forum som i samfunnet ellers, mennesker har forskjellig syn på ting og mennesker ordlegger seg forskjellig. Kommunikasjonen blir kanskje ekstra vanskelig i et forum der samtalen går via korte innlegg og en følelse av anonymitet kanskje inviterer litt til spissformuleringer som fort kan mistolkes av mottakeren.

Jeg forstår at noen synes dette kan være vanskelig og at noen går lei denne formen for kommunikasjon siden det alltid vil være noen som ikke har det andre mener er vanlig folkeskikk.

Den eneste grunnen til at jeg er medlem av AF er at jeg ønsker å ta del i erfarne akvaristers kunnskap og det vil være ødeleggende for AF (og andre fora) dersom erfarne akvarister ikke orker å dalta pga uønskede eller misforståtte innlegg.

En løsning vil kunne være om Personlige tråder var nettopp dette; Personlige.
At man er sin egen (under)moderator til sin egen tråd og selv bestemmer om et innlegg skal legges i tråden.
Slik kan folk dele sin kunnskap uten innblanding og selv bestemme om andres innlegg blir en del av tråden.
Er dette mulig ? (noe ala en interaktiv blogg)
Mener å ha lest at de som er plussmedlem kan fjerne dette selv..
Men ser ikke helt behovet at alle skal bli 'mini' mod'er, vi har da noen her som gjør en bra jobb..

Tror trådstarteren tenkte på mona o & Heidi (hun nevner dem også)
Har lest trådene til disse 2 damene & fikk vel et lite sjokk.
De har utrolig mye kunnskap på hvert sitt felt & synd å miste dem.

Geir Kristiansen
....... For meg handler det om å sette seg inn i hvordan forumet fungerer. Dessverre er det slik at det er få eller ingen som egentlig leser retningslinjene når man melder seg inn på AF. Hvor mange leser ”Om svar og råd i forumet”? .......


Først: Takk for et veldig godt innlegg. Her har du satt fingeren på en god del ting som handler om vanlig folkeskikk.

Dernest: Hvorfor er det så mange som tydeligvis ikke setter seg inn i retningslinjene for forumet? Er det vanskelig å få øye på knappene som må trykkes på? Eller er det som med bruksanvisninger generelt. Enkelte mener jo at bruksanvisninger (og retningslinjer) er for pyser.

Er det mulig å få fram retningslinjene slik at de lettere faller i øynene når man kommer til førstesiden, eller kanskje "klistre" dem i et av underforaene? For eks. i "Om AkvaForum.no", eller i "Nybegynner".

For å holde en god tone på forumet vil jeg fremheve punkt 14:
Personlige angrep på medlemmer er ikke tillatt. Vær saklig i dine innlegg.

Det er veldig lett og forståelig å bli sint når man blir æreskjelt.

Ellers er Af et trivelig forum og jeg har lært å sette pris på, og fått stor respekt for flere dyktige akvarister som har vært godt synlige på forumet lenge. Det blir et stort tap for alle om disse trekker seg tilbake.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap