Tom andrè sine akvarier. (side 7)

tomandre
[QUOTE=Lisbeth]Jeg ser du får til å bruke ricciamosen som bunnplante, det skal vel litt til å holde den hel. Jeg opplever i alle fall med mine riccia at de blir rufset i stykker av fisk så jeg lar dem bare flyte. Du har kanskje ikke noen cory eller kuhlii? Stilig det karet ditt i alle fall :)


Nei det er vist ikke ricciamose. Jeg har spurt her inne på forumet angående denne mosen, jeg har aldri kjøpt ricciamose, bare javamose, men jeg har ekstra belysning og co2 i 120l og 240l, ser ut til at javamosen ikke tåler for gode vekstvilkår slik at den forandrer seg på et vis,

Jeg kan garantere deg at det der er riccia Det er i alle fall ikke javamose som har endret seg så mye. Hadde du lagt ut de bildene i den tråden du har om dette ville du fått flere svar om at det er riccia

Jeg fikk inn riccia i mine kar med bare et lite fnugg fra en mosedott. Denne er faktisk som andematen i formering, blir bare ikke så plagsom. Men veldig smittsom
He he he oki da : ) jeg gir meg, det må ha vært med en liten flik av gaffelmose når jeg kjøpte javamosen. Har begynt å like den nå da, blir jo ikke kvitt den heller så det er jo like greit.
Dro en tur på Alna i går for å kjøpe en gressplante av typen Echinodorus tenellus. De hadde fire veldig algebefengte og stusselige planter igjen, jeg skulle få litt avslag om jeg kjøpte en annen plante i samme prisgruppe valget falt på en gressplante som heter Juncus repens, denne planten er spesiell med at den får avleggere i stråendene, gleder meg til å se om den trives hos meg.
Da jeg kom hjem puttet jeg de fem pottene i rekeakvariet for å la rekene få jobbe litt med algene, rekene begynte med en gang de, så jeg kan tenke meg at de har tatt det meste av algene til jeg skal plante dem i kveld i 240 literen.

Legger ved noen bilder av rekene i arbeid og et av 240 literen som er rimelig gjenngrodd og som skal til pers i kveld.


Prøvde meg på en lenke her jeg nå den førset er av Juncus planten og den andre er av Tenellus. Tenellus er faktisk den minste sverdplante typen, den blir utrolig flott når den blir tett å fin, har hatt denne planten før og er veldig fornøyd med den.

er ikke sikker på hvordan jeg får navnet inn i lenken.
[URL=http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1155][Juncus repens]

Nix gikk ikke, får snoke litt her inne å se om jeg klarer det til slutt.
[URL=http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1155 ][/URL]


Hmmmm nope ikke denne gangen heller.
Jeg har gjort et forsøk på å forklare det i denne tråden
Ja det var det jeg så jeg også skjønner du, så jeg prøvde meg frem etter den fremgangsmåten, men det er noe jeg gjør feil.
Etter et døgn i reke karret er plantene finpusset for alger.

Fant ut at jeg hadde fått bare en potte med tenellus, de andre tre pottene var av en plante som heter Lilaeopsis brasiliensis. Denne planten er også pen, men det var ikke den jeg ville ha til 240 literen.
Når brasiliensis skal plantes trenges det en stor porson tålmodighet da planten må plukkes fra verandre og plantes ned stilkvis. Jeg bruker en stilk med ca 4 til 5 planter på som jeg planter ned i grusen slik at det er en eller to planter over grusen, har funnet ut at denne måten å plante denne typen på er best, slipper at planten flyter opp og algene holder seg unna.

Tenellusen er plantet i 240 literen med noe brasiliensis for å se hvordan det blir. Brasiliensis har en flott grønnfarge mens tenellusen blir rød i sterkt lys og det har jo jeg, har også co2 i dette karret, så jeg regner med at gressplantene skal klare seg til tross for det litt stusselige utsene nå.

Reka kom frem etter at jeg var ferdig med planting og vannbytte, måtte jo sjekke hva jeg hadde gjort.
Rensket bort det meste av gaffelmosen i 120 literen i dag og plantet ned resten av brasiliensisen i dette karet, har den der fra før så det passet jo egntlig bra med feilkjøp, når jeg rensker dette karret for mose blir det med noe gress fra bunnen og mosen har vært en stund nå så det har ikke vært den store veksten med at det har vært lite lys til den.
nå skulle jeg gjerne ha hatt en ordentlig kamera.
etter vannskifte i dag hang scallarene i det ene hjørne da det var et stort vannbytte og jeg bruker kalt vann. Der hang de med masse små luftbobler over hel kroppen, de var så vakre at jeg tok noen bilder med mobilen, er ikke all verdens kvalitet, men håper dere ser noe av dråpene.
så fine... er litt stolt av dem, de har jeg hatt siden de var like stor spm en 20 kroning.
Det siste bildet er av en liten tetra som skinte som en lykt der inne, ser ut som en dårlig tegning med mobilkameraet.
1556l
Som jeg har fortalt om tidligere så har jeg ansvaret for akvariet på jobben.
et malawiakvarium på 1556 liter.

jeg har slitt litt med å få plantene til å trives i dette akvariet, den eneste som vokser og blir kjemestor er løkplante som heter Crinum den største av dem.

Men det ser ut til at penselalgene trives på disse plantene, de er litt over alt ellers også, så jeg har tenkt på en asiater som heter Siamesisk algespiser, ser i fiskebasen at den tåler ph opp til 7.5.

Jeg tenkte at min store SAE skal få æren av å flytte inn dette store akvariet, jeg tørr ikke kjøpe de små siameserne fra butikken regner med at de ikke kommer til å vare noe særlig lenge blant disse store og glupske fiskene.

Har fanget han inn i den stårste håven jeg har slik at jeg bare kan lempe den inn i en fiskepose i morgen tidlig når jeg skal på jobb, dette er en rask og god svømmer som jeg faktisk fikk i håven på første forsøk, hadde nok ikke gått så bra i morgen tidlig med min flaks. : )

Blir spennende å se om den klarer seg, noe som jeg er sikker på at den kommer til å gjøre da jeg har lest at Shiramor også har SAE i et av malawi akvariene sine.
tomandre
Blir spennende å se om den klarer seg, noe som jeg er sikker på at den kommer til å gjøre da jeg har lest at Shiramor også har SAE i et av malawi akvariene sine.


Veeel, kremt. Garanterer ingen ting. Spørs vel hvor store og ivrige de er de malawiene i det karet, men lykke til. Kan hende det går bra.
Forresten fin de scalarene med bobler på; Duggfrisk fisk
He he he ser ut til at SAEn vil være hjemme, den er faktisk veldig stor så jeg tror nok den kommer til å klare seg bra, men som sakt den vil ikke flytte, jeg har fanget den inn to ganger, men den klarer på et vis å hoppe ut av hoven. Får nok bli noen SAEr fra zoo butikken tenker jeg.

Den jeg har begynner å bli noen år å nå da, det kan vel være greit at den får være hjemme i kjente omgivelser til den drar til de evige jaktsjøer
jeg har ancistrus i begge de største akvariene i det største har jeg fem stykk og det andre har jeg to stykker. Ancistrus hannene er noen skikkelig konger i de akvariene.

De to første bildene er av en dragon ancistrus den er utrolig flott synes jeg den bor i 120 literen. det siste er fra sjefen sjøl som bor i 240 litern.





har veldig lyst til å bytte ut lystoppene til disse lystoppene.

men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med lysrør og oppheng.

jeg vil ikke ha toppene hengende i taket. Den ene kan kansje gå da den er 125cm lang og akvariet er 120cm langt.

Men 120 literen er 80cm langt og lys toppen er 90cm lang, da blir det litt i lengste laget, det er en lystopp som er 60cm, men synes den blir for kort.

Er også usikker på om rør og pære går til planteakvarium, ser ut til at de er til saltvannsakvarium.

Er det noen som har handlet på denne nettbutikken, som kan komme med noen hjelpende tips.


denne linken fungerer vel bedre håper jeg.
En oppdatering av akvariet på jobben.

Som jeg har skrevet tidligere i tråden så sliter jeg noe med penselalger i dette akvariet, det er også et innlegg fra en som mener jeg burde skaffe mere stein enn det jeg har i akvariet, kjøpte inn 10 siamesiske algespisere, 3 kinesiske algespisere, javabregner og 63 kg med stein.

De hadde ikke den typen stein jeg har i akvariet fra før, men jeg fant en utrolig flott stein med en rød stripe i, glemte å tenke på hvordan jeg skal legge steinen i akvariet da jeg la i steinen. Har lest at stein med strieper i skal legges slik stripene følger hverandre for å få en helhet i oppsettet.

Dette skal jeg ordene etterhvert.

legger inn en del bilder nedover uten kommentar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap