- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Finne dyr i fjæra
Finne dyr i fjæra
Postet 05.11.09 kl 20:39
Endret: 05.11.09 kl 20:41
Det er bare å gå i fjæresteinane og lette på noen steiner ved fjøre sjø (lavvann), så spørs det om ikke du finne mer en du trenger og vel så det.
Der befinner seg så mange smådyr i fjæra, at vi som er oppvokst langs kysten ikke vet hva alt er engang. Selv om jeg har gått på oppdagerferd i fjæra i over 30 år, så finner jeg stadig noe jeg ikke har sett før..
Postet 05.11.09 kl 21:40
Postet 06.11.09 kl 08:14
Postet 06.11.09 kl 10:47
Postet 06.11.09 kl 11:53
Hvis det er fjære og du skal fange det som ligger under stein du løfter på er det vel bare å være kjapp nok med henda og fange dem -med henda.
Siden det ikke er vann der du skal fange ligger småkrypa og kravler oppå sanda. De vil kjapt flykte til neste stein så du må bare være litt kjappere
Ahh nå får jeg gode barndomsminner og hjemlengsel til nord. Har fanga mange marihøner (tanglopper) under steinene der når jeg var liten
Siden det ikke er vann der du skal fange ligger småkrypa og kravler oppå sanda. De vil kjapt flykte til neste stein så du må bare være litt kjappere
Ahh nå får jeg gode barndomsminner og hjemlengsel til nord. Har fanga mange marihøner (tanglopper) under steinene der når jeg var liten
Postet 06.11.09 kl 11:56
OBS! Det er viktig å gå i fjæra ved fjøre sjø (lavvann). Ved flo sjø (høyvann) er det dødfødt, i det erende du er ut i. Da er alt dekket av vann, og da skal det godt gjøres at du finer noe.
Her finner du informasjon om vannstanden der du er, og hvilke tidspunkt det er best.
P.S. Beste tidspunktet er ca 2 timer før laveste vannstand. Laveste vannstand er stillestående i ca 1 time før vannstanden stiger igjen. Noe som vil gi deg ca 5 timer å finne det du trenger, før vannstanden er på omtrent samme nivå som da du kom.
Postet 06.11.09 kl 20:36
Postet 06.11.09 kl 20:40
Loomis[QUOTE=Lisbeth]Ahh nå får jeg gode barndomsminner og hjemlengsel til nord. Har fanga mange marihøner (tanglopper) under steinene der når jeg var liten :)
Off topic, men jeg må bare spørre...
Hva kaller dere "vanlige" marihøner "i nord"?
kanskje det var marflo?
Vi har forresten fanget masse rart på Verket (andre siden av Svelvik). På stranda langs moloen. Reker, marflo, fisker, krabber, børstemark, skjell. Mellom flo og fjære er det mye rart der. Vi bruker håv. Enkle fiskefeller laget av flaske kan også funke.
Postet 06.11.09 kl 21:01
Postet 07.11.09 kl 01:17
Postet 07.11.09 kl 02:25
Endret: 07.11.09 kl 02:25