Hvordan kvitte seg med overflødig fisk?

Jeg var for noen måneder siden bekymret for at Guppyene ikke ville formere seg i karet, men de har jammen vært produktive! Av 5 opprinnelige guppyer er det 3 igjen, 1 døde av hvitprikk, og en av ukjent årsak. Den eneste hannen og 2 av hunnene koser seg tydeligvis, for nå er begge hunnene drektige igjen, og det er mellom 10-14 yngel fordelt på 2 kull i karet nå. Såvidt jeg har forstått øker antall yngel pr kull med alder, så det kan fort bli tett i karet.

Nå er tydeligvis ikke gyppyer den vanskeligste arten å oppdrette, men det kunne vært hyggelig å etterhvert kvitte seg med noe av "produksjonen" på en human måte. Gir man de tilbake til dyrebutikken? Selger/gir man de vekk her?

Hva gjør dere andre?

Dette er ikke noe problem per i dag, men fortsetter de takten blir fort karet alt for lite for storfamilien.
Jeg ville ikke ha avlivet de nei, men som du sier; dyrebutikker og folk på forumet kan være interesert
Prøv det først du
AbsoluteBeginner
Dette er ikke noe problem per i dag, men fortsetter de takten blir fort karet alt for lite for storfamilien.


Det gjør de, ja Enkelte guppy ser ut til å spise alt av egne yngel, mens andre guppyer overser avkommet. Mine guppy lot yngelen være i fred, så all yngelen hunnene regelmessig slapp levde jo opp i hopetall.

Da jeg omsider sa stopp, var guppykolonien i det karet på hele 150 fisk! Alt dette fra bare 4 voksne... oops!

Jeg ga bort guppy jevnlig (etter min mening er guppy en gi-bort fisk) men beholdt som oftest 3-4 stk selv, som så økte i antall igjen osv. Men da disse 150 ble gitt bort så var det slutt med guppy for min del. Fikk liksom nok
Annonseforumet her på Akvaforum er det perfekte sted å annonsere guppyer til salgs eller til å gi bort. Sikkert mange unge akvarister med lite lommepenger som blir glade for å få noen gratis fisk
mona o
[QUOTE=AbsoluteBeginner] Dette er ikke noe problem per i dag, men fortsetter de takten blir fort karet alt for lite for storfamilien.


Det gjør de, ja Enkelte guppy ser ut til å spise alt av egne yngel, mens andre guppyer overser avkommet. Mine guppy lot yngelen være i fred, så all yngelen hunnene regelmessig slapp levde jo opp i hopetall.

Da jeg omsider sa stopp, var guppykolonien i det karet på hele 150 fisk! Alt dette fra bare 4 voksne... oops!

Jeg ga bort guppy jevnlig (etter min mening er guppy en gi-bort fisk) men beholdt som oftest 3-4 stk selv, som så økte i antall igjen osv. Men da disse 150 ble gitt bort så var det slutt med guppy for min del. Fikk liksom nok
Annonseforumet her på Akvaforum er det perfekte sted å annonsere guppyer til salgs eller til å gi bort. Sikkert mange unge akvarister med lite lommepenger som blir glade for å få noen gratis fisk


He he.. Bra det er flere enn meg, som begynte å anse gyppien som ugress. Den var første fisken min, men det var den er helt grå (begge kjønn) som ikke jeg har sett igjen siden begynnelsen på 80tallet. Ville bli kvitt den til slutt. Men uansett hvor mange vi plukket ut, å meinete på at no var det ikke flere igjen. Så dukket det opp igjen etter noen dager. Det er da ikke så mange gjemmeplasser i et spartansk innredet 65 liter.

Du får nok prøve å gi vekk. Hvis dem er av god kvalitet og du har flaks, kan det hende at din lokale dyrebutikk kan gi deg noen øre pr. stk. i innbytte mot en annen vare..


Takk for bra tilbakemeldinger! Om jeg får penger for de er ikke så viktig, men det er jo hyggelig om de kan leve videre.

Tipper det lander en annonse i annonseforumet om ikke alt for lang tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap