Litt slitsomt med all dialekten! (side 2)

Akvarium-freak
Det går greit med litt dialekt synes jeg, men her i Trøndelag snakker vi jo trøndersk, og det er sikkert ikke så mange som forstår det. Chattespråk forstår jeg, men det er jo ikke alle som forstår det, jeg trenger eks. ikke begynne å skrive: D e jo itj så vanskeli d da", der er jo chattespråk og trøndersk blandet, og det er ikke sikkert alle forstår seg på det.


Der er jeg helt enig, så lenge det ikke blir alt for bredt. Litt sånn dialekt er greit, men heller ikke for mye. Når trøndere begynner å skrive slik, og det kommer lange innlegg uten avsnitt eller noe særlig med pauser så blir det tungt å lese, pluss at jeg bruker evigheter på å tyde det. Vanligvis så går de flesete dialekter greit, men trønder-dialekten med "d" i stedet for "det" (pluss alt det andre som ligner på dette) blir alt for vanskelig.

Om det går for langt nord så sliter jeg og, men stort sett greier jeg jo å tyde det, jeg bare gidder ikke bruke tid på det! Enig med TS og mange av de andre innleggene her også.
Plussmedlem
tusj
La nå folk få skrive som dem vil. Det er sikkert flere relativt unge mennesker her, og også utlendinger som ikke er så flnke til å skrive norsk.

Jeg er enig med deg, men vi snakker egentlig ikke om skrivefeil.
Enkelte poster sms-/"chatte"-språk uten punktum og store bokstaver. Kan vel neppe være fordi de ikke kan bedre?
Men det er jo ikke noe stort problem.

Disse reglene er fra et annet forum (omtalt i en annen tråd om marsvin):
- You show consideration for the members of the board by creating readable posts when you use standard capitalization and punctuation and avoiding 'chatspeak'.
- Readability is important to us. Expect you may be encouraged to improve your writing habits and expect that your posting privileges may be curtailed if you do not. While none of us are perfect and typos and misspellings may occur, we feel posters should make an effort to write readable posts.

Kan kanskje synes ekstremt, men...
filathor
Er helt enig med det mange skriver, men jeg har en tendens til å skrive masse feil, ikke fordi at jeg ikke kan skrive riktig Men at det av og til stokker seg totalt med tastene,.[B]sliter med noen bestemte ord som feks. hav,som egentlig skal være Hva[/B],. blir bare rot av å til,men men


Jeg "sliter" veldig med "har" som blir til "ahr".. Det skjer veldig ofte kan en si, spesielt de gangene det går litt fort i svingene!

Skrivefeil er ikke temaet men jeg følte litt for å nevne det.
Jeg orker ikke å syte over dette. Men jeg må jo si jeg er enig i det dere skriver. Går jeg inn på en tråd, der trådstarter skriver en dialekt jeg ikke forstår - så vil han heller ikke få svar. Man jo ikke hjelpe..
Så jeg er også enig i dem som sier at folk må da få skrive akkurat slik dem vil, fordi det syns jeg. De kan bare ikke forvente at folk orker å lese setningene flere ganger for å skjønne hva spørsmålet gjelder.
Jeg personlig skriver mest dialekt, men aldri/svært skjeldent når folk fra nordland ikke er med i samtalen. ;p
Det er visstnok språk-krav i alle typer kommunikasjonsforumer

Noen ganger skriver jeg dialekt rett og slett fordi jeg ikke legger merke til det, og må tilbake å korrigere setninger om til bokmål.

Andre ganger får jeg svinkjeft på msn, fordi jeg plutselig skriver bokmål der

Kan nok skjønne at det noen ganger er vanskelig for de som bor sør for krysset i Trondheim, å forstå dialekten fra nord
Opplever noen gang at jeg rett og slett på SNAKKE bokmål til de fra sør, for å forklare hva jeg sier
For min egen del så pleier jeg å forstå alt av dialekter som jeg har sett her på akvaforum, og i mange av de trådene skjønner jeg kan være veldig vanskelige og tyde for noen som ikke er fra området dialekten kommer ifra.
Men jeg gidder aldri å svare i de trådene. Blir bare dårlig motivert av å se skriftspråkene forsvinne til fordel for muntlig skriftspråk.
Har selv en lei tendens til å glemme ord når jeg skriver, men jeg prøver hvertfall og skrive et skriftspråk.
Vil også anbefale folk og lese gjennom innleggene sine før de poster. Jeg pleier og gjøre dette selv, hvertfall når jeg starter en tråd.

Til dere som sier la folk få skrive som de vil, det er jo ikke et norsk forum men et akvaforum. Problemet er jo nettopp at når man skriver dialekt så vil ikke folk tenke på akvarium, men heller bruke tankekraften på å tyde dialekten.
Trond Ferkingstad
Til dere som sier la folk få skrive som de vil, det er jo ikke et norsk forum men et akvaforum. Problemet er jo nettopp at når man skriver dialekt så vil ikke folk tenke på akvarium, men heller bruke tankekraften på å tyde dialekten.


Godt sagt
Rett under bildet mitt står det hvor jeg hører til, og da ser jeg ingen grunn til ikke å følge det skriftspråket som brukes i forumet.
Vet det er en del som sliter med både rettskriving og andre ting, så lenge en orker se over innlegget en gang før en legger inn er det som regel ingen problem.
Plussmedlem
tusj
La nå folk få skrive som dem vil. [B]Det er sikkert flere relativt unge mennesker her[/B], og også utlendinger som ikke er så flnke til å skrive norsk. Dette er ikke ett språkforum, men ett akvarieforum. Skjønner du ikke hva som står i tråden kan du la være å svare, ønsker du å hjelpe likevel, så kan du spørre om han kan prøve å rette opp litt. Enkelt, ikke sant? Dessuten så er det nok av ting å henge seg opp i om man skal legge for mye betydning i dette. Det er så kjedelig når alle er helt enige :D....


Dette argumentet har jeg aldri skjønt. Unge mennesker burde i mine øyne være de som har best kontroll på skriftspråket i og med at det er den aldersgruppen som arbeider mest med språk til daglig her i landet. Særlig siden de også er storbrukere av kommunikasjonsutstyr og -metoder. L33t og sms-språk kombinert med tung dialektinnflytelse vitner om en sabla sterk språklig forståelse spør du meg.

Dialekter mener jeg bør unngås når man forsøker å skriftlig formidle noe til en språklig og aldersmessig heterogen gruppe som her på AF. Dette er et forum der folk søker opplysninger og råd i forbindelse med dyrehold, ikke at noen har en "(_,) + 4 på hvor gemsa de fikk sist gang de grinda ved outpostn kan bli up'a."
Språket som brukes i forumet vil ha direkte innvirkning på dets faglige og informative tyngde og som et fagforum bør det ha uniform språkdrakt, så langt det er mulig gjennomførbart.
Det må selvfølgelig tas høyde for den enkeltes språklige evner, men det bør etterstrebes at samtlige brukere skriver så korrekt norsk som den enkelte kan. Noe mer kan neppe kreves av noen.

Videre er jeg konklusivt enig med deg i at det er kjedelig når alle er enige.
Plussmedlem
Trond Ferkingstad
Til dere som sier la folk få skrive som de vil, det er jo ikke et norsk forum men et akvaforum.

Akvaforum er et norsk forum.
Men det er ikke et norskforum.
(Beklager, men kunne ikke dy meg )
Loomis
[QUOTE=Trond Ferkingstad]Til dere som sier la folk få skrive som de vil, det er jo ikke et norsk forum men et akvaforum.

Akvaforum er et norsk forum.
Men det er ikke et norskforum.
(Beklager, men kunne ikke dy meg )

Skjønner vel hvor du vil hen! Likevel føler jeg vel at vi har gjort det vi kan for å bevisstgjøre dere som skriver dialekt og chatte-språk. Godt å se at det ikke bare er meg som er sær og irriterer seg over dette. Selvsagt skal vi ikke ekskludere noen ut fra dysleksi, skrivevansker eller annet morsmål.
Æ e i fra bodø æ.
. husk at vi alle er myke og villige til og lære nye ord og utrtrykk.
-jeg spør herved om noen av dere der ute, vet hva(ka)ei (en)"fesshompe) er(=).alltså vilken fiskeart?
-tips:da jeg var ung gutt og fiska nede på kaia(d va strengt ulovlig i fra ho mamma )Bestemor hadde jo fortalt at vi kunne finne penger i disse fiskene.nydelige fisker for de med saltvann og fjæra til nabo.
Plussmedlem
stingsild
.-jeg spør herved om noen av dere der ute, vet hva(ka)ei (en)"fesshompe) er(=).alltså vilken fiskeart?

Elementært...elementært.... En ulke. Det veit alle østlendinger. Men vi skriver "fessompa"...
En annen ting som også er viktig. Hvis man skriver på dialekt/sms språk + at tekst/tittel er full av skrivefeil, da vil jo man aldri få opp de trådene/innleggene hvis man feks søker på Ulke og tråden sin tittel er Fesshompe : )
Jeg snakker bergensk. Å hadde ikke jeg skrevet bokmål så hadde ikke folk fra østlandet og nordover skjønt plukke av hva jeg skriver. Ikke fordi jeg skriver dialekt men fordi vi har utrolig mange ord som andre ikke har. (eller det blir vel en form for dialekt det og men).


Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap