Flyteplante for kampfisk.

Hei.

Jeg lurer på hvilken flyteplanter som Kampfisk liker best. Jeg har tenkt på Andemat men jeg har hørt så vanvittig mye negativt om den :P. Hva slags flyteplanter bruker dere til deres kampfisk?
Det finnes noen planter som heter Ceratopteris, og alle de 3 artene du finner i Plantebasen passer supert som flyteplanter. Jeg har Ceratopteris pteriodes i mange av mine kar, det er min yndlingsflyteplante. Den blir svær, og har lange hengende røtter ned i karet. Flotte skjulesteder for fisk som liker å oppholde seg i øverste nivå på karet.

Sjekk annonseforumet her, alltids noen som har enten gulrotgress eller andre flyteplanter til salgs billig.

NB! Ligg unna andemat... det er ingen fin flyteplante, det er en pest! Den har lite verdi som skjulested, den er rett og slett for liten (kun to bittesmå blad) og har ingen røtter å snakke om.
Du vil mest sannsynlig angre hvis du med vilje innfører andemat.

Ceratopteris pteroides er min favoritt! Lett å kontrollere og utvikler lange tette røtter som fiskene liker å smyge mellom. Disse blir veldig store etterhvert, men de setter hele tiden små avleggere på bladkantene som du kan bytte med når morplanten har blitt for stor.

Pistia er også en fin og lettvint flyteplante

Yngve jeg kan kun tilslutte mig rådene fra mona og Lisbeth: undgå andemad, det er næsten en "gave for livet". Du skriver ikke, om det er med henblik på at holde på en skumrede, eller for at give skjul til yngel? En af mine favoritter er Tornløs Hornblad, Ceratophyllum submersum eller den beslægtede Tornet Hornblad Ceratophyllum demersum. Den har den store fordel at den er særdeles hurtigtvoksende og nem. Du opfatter den måske ikke som en decideret flydeplante, men det er den egentlig. Jeg ved ikke, om I har den i naturen i Norge, som vi har her?
Den du lenket til syns jeg så mye penere ut enn det jeg tenker på med Hornblad. Det at den heter tornløs, er det fordi den har mykere nåler enn den andre?
Lisbeth jeg vil være ærlig og sige, at jeg faktisk ikke har set andet end den ene, jeg har i næsten alle mine akvarier, og da den er ret lys i farven, tror jeg, det er den tornløse. Du får lige et link til en anden side, hvor du kan læse lidt mere om forskellen:
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap