Bytte ut dårlige planter i akvarie. forslag?

I akvariet jeg har nå har en god del av plantene blitt dårlige og jeg tror at hvis jeg plukker ut alle som er det, vil det mildt sagt ikke være noen igjen.

- Noen som vil komme med forslag til nye planter jeg kan kjøpe? De skal helst være kraftige, grønne, hurtigvoksende planter. Også fint hvis de ikke er så veldig dyre =)

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Eg liker ihvertfall Hygrophila difformis... Synes den er fin, men kommer vel an på hva du liker, og hvilken temp, ph etc etc du skal ha i karet...
Hvis du går inn på aqua-fish.net har de en bra søkemotor som eg brukte når eg skulle finne planter...


PS. Det er ditt kar, men personlig synes eg det blir mer "ro" i karet hvis du har mindre typer plante, men flere av hver... Smak og behag...
Ingen fare =)
Joda, det var opprinnelig det som var planen, men så hadde de tilbud på en pakke med flere forskjellige og det kunne jeg ikke takke nei til for jeg hadde litt dårlig råd på den tiden.

Planen er å ha 2 sorter planter som jeg kan strø vilt om i karet. Og som sagt i forrige inlegg, skal det helst være frodige, hurtigvoksende grønne planter.

Takk for tips, jeg skal ta en titt på den siden og se om jeg finner noe.
Sverdplanter er fine, hurtigvoksende planter som er lette å få til hvis du bruker bunngjødsel. Den kommer hurtig med nye avleggere også, og pris er sånn midten på treet. Ellers har jeg diverse bacopa-arter som vokste ti cm på en måned. Det er jo en stilkplanter, men ser frodig og fint ut hvis du har mange. Disse kjøpte jeg veldig billig på ikea, 25 kroner for en potte med nokså mange stilker.

Men veldig mange planter selges billig på forumet her, og folk er rause med mengde planter du får, så legg ut en annonse her når du har bestemt deg for arter
Etter hva jeg kan se ut i fra bildene har du jo lettvinte og hurtigvoksende planter. Men de ser veldig pjuskete ut.. Før du skaffer nye planter bør du kanskje finne ut hvorfor de du har ikke vil? Det ser feks ut som du har veldig lite lys til karet? Er det et eneste enkelt armatur du bruker? Hvor stort er akvariet og hvor mange w er lystoffrøret på? Er det gammelt rør? Bruker du plantelys?

Og ikke minst; tilsetter du noen form for gjødsel?

En enkel og flott plante "alle" kan få til er gulrotgress. Den er frisk grønn, vokser raskt til en tett flott bregne. men selv om denne er enkel å få til så må den også ha lys og næring

Du kan også se bilder av den i min 450L, på de tre første bildene
ja, de er veldig pjuskete. Jeg har en mistanke om at det skyldes en god del alger som har kommet i den siste tiden. Med sykdommer ol i hjemmet har jeg desverre ikke hatt mulighet til å skifte vann eller stelle med akvariet generelt så mye som jeg har ønsket.

Det er egentlig ganske mye lys i akvariet. Vi har to lysrør, et vanlig, og et til planter. Det mørkeste lyset slår seg på først, og så etter noen timer slår jeg på det andre lyset. Mulig at jeg kanskje burde drite i det å få begge lysene på samtidig?

På bildene er det nok kun det mørkeste lyset som er på.
Jeg lar også mine lys slå seg på forskjellig, men kun en halvtime, sånn at jeg likevel har effektiv belysning i 10 timer med alle rør på samtidig. Det er kun for at fiskene skal få litt mykere start og slutt på døgnet at jeg har valgt å sette på halvparten av lyset litt før og etter.

Men hvor stort akvarie er det du har og hvor mange w rør på de to røra?

På min 250L brukte jeg 4 x 30 w, altså sånn at hele toppen dekkes av lys.
Det samme gjør jeg på min 450L, den er dekket av 4 lysrør på 36 w hver.

Med gjødsel i tillegg gir dette gir god vekst på de litt enkle plantene
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap