Spørsmål ang. røde mygglarver

Jeg vet ikke helt hva røde mygglarver er og har noen spørsmål:

1. kan disse formere seg (de de har i butikken)?
2. Er dette mat til alle mine fisker (kobbertetra, guppy, kuhlii ål,ancistrus)?
3. kan guppy yngel få dette?
4. vis de formerer seg, kan man drive "oppdrett" på dem?
1. kan disse formere seg (de de har i butikken)?

Har de levende mygglarver på butikken? Jeg har kun sett tørre eller frosne og de er selvfølgelig stein dau. Uansett, larver må bli til mygg for å kunne formere seg

2. Er dette mat til alle mine fisker (kobbertetra, guppy, kuhlii ål,ancistrus)?

Stort sett, ja

3. kan guppy yngel få dette?

De kan også få, men da bør du hakke dem opp først. Larvene er for store til små yngel

4. vis de formerer seg, kan man drive "oppdrett" på dem?

Som nevnt øverst. Vil sikkert ikke ha en bande med mygg flyvende rundt. Men bortsett fra på vinteren kan du fange mygglarver ute i pytter rundt om kring. Ikke i vann med fisk, de kan føre over sykdom på fiskene dine
Men hvor får man tak i levende artemia?
-Knut
Men hvor får man tak i levende artemia?


Artemia egg får du i de fleste dyrebutikker, men de trenger litt hjelp for å klekkes.

De kan klekkes i foreks en artemiaklekker. Det er rett og slett ett røraktig sak du putter i karet ditt som blåser luft gjennom røret. Detter klekkes de etterhver og du kan ta en øse og bare kaste de over i karet ( om de ikke svømmer ut selv)

en artemia klekker ligger på 250-400,- Og artemia egg ligger på ca 100-250,- kommer ann på mengden

Du kan jo lage en artemiaklekker selv også, legger ved en link til åssen du lager det selv.
http://www.akvarius.no/text.cfm?id=1164

evt om du ikke vil lage det selv finnes det mange typer her foreks
http://www.webzoo.net/site/maler/x/default.asp?case_vis=produktutlistning&HKatID=30&katID=138

Lykke til med artemia klekkingen
Artemia må du klekke selv, og de må brukes innen kort tid. Dette foret er veldig smått og passer til små fisk og yngel.

Hvis du har lyst å prøve deg på levendefor du kan "dyrke" hjemme kan jeg anbefale deg å prøve dafnier og meksikanske tanglopper. Dette setter både yngel og voksen fisk pris på. Microorm er også lett å holde. Helt ypperlig yngelfor, men også noe voksne fisk kan like.

Jeg har alle disse kulturene gående hjemme og det er veldig enkelt å holde de. Jeg kjøpte mine kulturer hos springhalen.dk, der finner du også oppskrift på hvordan du holder disse fordyra.

Noen ganger kan du også finne levendefor til salgs her under rubrikk :)
du kan også fore med frossen artemia, fint for yngel og småfisk.

av levendefor kan du også prøve å sette en bananfluekultur.
Eirik Fosen
du kan også fore med frossen artemia, fint for yngel og småfisk.


Frossen artemia er er ikke nyklekket men voksne artemia. Store.. Må hakkes smått i så fall, før du kan gi de til yngel

Er du ute etter frossent til yngel kan du prøve cycklops. Det er smått, så da slipper du å hakke det før du gir det til yngelen
tar da ikke lang tid før yngelen tar frossen artemia, mente ikke nyfødte.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap