Hvor mye salt?

hvor mye salttabeletter får og holde en gh på 10 og nedover?
Salt trenger du ikke i et ferskvannsakvarium. Det er vel zoobutikken som har prakket på deg salttabletter antar jeg...? Ferskvannsfisk skal ikke ha salt, det er totalt bortkastet.
For ca 30 år siden oppstod det en myte, at man måtte bruke salt i ferskvann for og få fiskene til og overleve. Vi vet mer i dag, og om hvordan et biologisk filter fungerer. Vi trenger derfor ikke salt.

Gh verdiene i en typisk norsk vannkrann ligger vanligvis mellom 1 og 3. Dette er perfekt vann for mange av de vanlige selskapsfiskene, og som oftest trenger man ikke gjøre noe som helst med den vannverdien. Unntaket er hvis man holder visse spesielle fisk, som stammer fra områder med hardt vann, som f.eks. en del afrikanske ciklider.

Hva slags fisk har du i ditt akvarium?
ancistrus sp. oppdrettsvariant
l021
kobbertetra
svart neontetra
humlemalle
sommerfuglciklide

kar2:
sommerfuglfisk
metallpansermalle
l144
Ingen av disse trenger salt, forøvrig helt enig med mona, personlig har jeg aldri saltet...maller tåler ikke salt i det hele tatt...
Fisk og salt
heisan,.

Sitte å lese litt om fiske sammensetninga di,.

ingen av fiskene dine trenge salt,. men om du kun hadde hatt levendefødende, (guppy, sverdrager, Seillfinnemolly) etc,og Malavi ciklider
så trives de best med salt i vannet,.
1 tab pr 10 l vann,.

men ærligtalt,. at dyrebutikkene pøser på med salt burde være forbudt,. ser daglig at discus, maller, reker etc,. blir nedsaltet til de kreperer ,.
å så undrer de som jobber der hvorfor fiskene blir syke å dør?

vanlig ferskvannsfisk behøver ikke salt,uten om til nød om det er sykdommer som kan kureres med salt bad,.
helt enig her det skulle vært forbudt å sej at du ska ha så indihampen me salt nedi...
men er det noen som vet om vanlig damsnegl trenger de?
Salt
Ferskvannssnigler skal ikke ha salt i vannet,.

da dør de,.!

ekke farlig å ha akvariesalt i akvarievann, da vanna flere akvariefisk lever i er saltere en ferskvann i Norge.
Hakke brukt, eller hørt om salttabletter, men en t-skje akvariesalt i et 60 liter akvarium ok og null prob.
Haru først kjøpt en boks akvariesalt så harun til evig tid, en halv t-skje salt til annethvert 30% vannbytte tømmer ikke boksen på noen (ti) år.
Egenskapen til salt nacl
vett du at du trenger ikke å tilføre mere salt ved hvert vannbytte,. faktisk så kan vannet bli saltere og saltere for hvergang man tar i salt,. så obs obs,.
-
har sett eksempler på, der akvarievannet har fordampet, og de som har etterfylt har samtidig pøst på med salt,.
det som skjer med salt, er ta det fordamper ikke, det ligger igjen, mens ferskvannet fordamper.

-dermed blir vannet saltere og saltere og saltere,og tilslutt dør fiskene..

Det er stortsett ikke saltvannsfisk vi har i våre akvarier, uten om noen få brakkvansfisker,og levendefødenede fisker som mollyer , guppyer platyer,sverdragere etc etc,. som gjerne liker vannet litt saltere,.

-En annen ting er at fisk I ferskvann, drikker vann, og tisserut salt,dvs

-Ferskvannsfisk er hyperosmotiske i forhold til ferskvann, de har en større saltkonsentrasjon i kroppen enn vannet de lever i. Derfor tar de opp vann kontinuerlig ved osmose.
De kompenserer for dette ved å skille ut store mengder urin.
Samtidig mister de unødige salter.
Det vil si at en ferskvannsfisk normalt ikke trenger stort mer tilførsel av salter via vannet enn det den i utgangspunktet har.

Saltvannsfisk er motsatt, de "drikker" saltvannet,og tisser ut igjen ferskvann,og samtidig beholder de nødvendige saltene,.
Om amn skal bruke salt, bør det helst bruker 100% rent havsalt, ikke bordsalt eller bergsalt,. men grovt uvasket salt,ikke tilsatt antiklumpemidler ol,. så hvis man først skal bruke salt, så finnes det spesielle saltmixer for saltvannsakvarier, og vil nok tro at det er det aller beste..,

det tror jeg alle er enige om..

Men salt som "medisin" fungerer svært bra, mot feks prikkesyke, mindre sår infeksjoner ol,.


Det er fundamentale forskjeller mellom å barbere seg og å skjære av seg hode, Fundamentale.

Om du skal bruke salt skal du ikke bruke mat-salt som feks. havsalt, men salt man får kjøpt i akvaributikken.

Salt ekke bare til medisin.

På Ektozon pakka står det: "for prevention and treatment of myoses on fresh-water and marine fish."

Og på Credozon boksen står det: "som mineraltilskudd ved vandskifte: 1tsk. pr. 50 liter hver 14 dag."

Salt løser seg jo faktisk helt opp i vann, så når man skifter vannet så tar man jo også ut saltet og andre stoffer i vannet, så det vil ikke bli no opphopning av salt.

Skifter man vann så skjelden at vannet fordamper må man selvsagt fyllepå, men saltet gjør jo faktisk at vannet ikke fordamper like lett, men selvsagt ikke stor forskjell i et ferskvanns akvarie.

Når forskjellen i saltnivå inne i fisken og ute i vannet er mindre er det lettere for fisken å opprettholde ønsket nivå, vannet er jo fortsatt ferskvann selv om man har en t-skje salt i vannet.
Med de fiskene c-j har trenger man ikke mye salt. Det bør blandes ut i vannet man tar i akvariet før man tar det i, for å være på den sikkre siden.

Salt ekke no man må ha i og det er ingen fare med å være forsiktig med det.
Men om du tar en liten halv t-skje ved hvert tredje 30%vannbytte er det ingen fare.

Det anbefales i akvariebutikk å bruke akvariesalt.
Kristian Strømmen
Det anbefales i akvariebutikk å bruke akvariesalt.


Det er mye jeg ikke tror på. Et par av de tingene er for eksempel julenissen... og hva folk i dyrebutikkene påstår.

Plussmedlem
Kristian Strømmen
På Ektozon pakka står det: "for [B]prevention[/B] and treatment of myoses on fresh-water and marine fish." Det anbefales i akvariebutikk å bruke akvariesalt.


Ektozon er drøye 99 % NaCl. Det vil jeg kalle et dyrt bordsalt.

Akvariebutikken anbefaler gjerne paroonhai til en nybegynner med 60 liters akvarium også.
akvariebutikker anbefaler mye rart de liten tvil om det. skulle nesten tro de hadde provisjons lønn. og ha litt salt i har vel neppe skadet noen i det hele tatt. når jeg skufter på 530l og 375 har jeg litt salt oppi. tar litt med hånden, og det er havsalt. for og fårebygge infeskjoner i evt sår og slikt hos fiskene. og ved sykdom har man jo også oppmot 200gr salt pr 100l om ikke mere og. hørt helt oppi 400gr. og det syntes jeg var mye. men dette er for min del for tropheus kar. men tviler no på at litt salt uannsett ikke skader men da selfølgelig med måte. og havsalt går fint ann og bruke uten problem. hiver hele salt kornene oppi så løser vannet det selv opp.
Akvaributikkene har nok ikkeno imot å selge, men jeg trukke akkurat det er salt dem blir rike på, spesielt ikke siden det bare er no man kjøper hvert tiår. Og dem gjør ikkeno galt i å anbefale akvariesalt. Men salt ekke no man skal være raus med, tvært imot.

Bordsalt er spesiallagd til mat og akvariesalt er spesiallagd til bruk i akvarier. Noen gang ere den lille forskjellen som teller.
om mange nok kjøper salt og alt det der andre fjasa greiene de "anbefaler" så er det jo klart at de tjener gode penger. men uannsett har brukt havsalt som fåes kjøpt på butikken. og den funker utmerket. kan kjøpe mange slike sekker for hva de skal ha på dyrebutikken iallefall. men som sagt man behøver ikke overdrive salt bruken det kan vi no være enige om .
Plussmedlem
Kristian Strømmen
Bordsalt er spesiallagd til mat og akvariesalt er spesiallagd til bruk i akvarier. Noen gang ere den lille forskjellen som teller.

NaCl er NaCL samme hva slags eske som er rundt.

Hvis du kjøper dette hvert tiår så bruker du mye mindre enn hva produsenten anbefaler som ukentlig dose.
Og da blir jo din bruk noe annet.
røter gir fra seg en viss mengde salt ( ikke mye det er vell nesten ikke vits i å snakke om) men poenget er at salt vil fåre komme naturlig i de fleste akvarium så å tilsette salt er vell da veldig litte vits ( viss ikke du har syke fisker da)?
Loomis
[QUOTE=Kristian Strømmen]Bordsalt er spesiallagd til mat og akvariesalt er spesiallagd til bruk i akvarier. Noen gang ere den lille forskjellen som teller.

NaCl er NaCL samme hva slags eske som er rundt.

Hvis du kjøper dette hvert tiår så bruker du mye mindre enn hva produsenten anbefaler som ukentlig dose.
Og da blir jo din bruk noe annet.
Salt skal man ikke bruke ukentlig, det er det ingen som sier og står ikkenosted.

Det er ulike måter å produsere og fremstille salt på. Og hjelpestoffene i akvariesaltet, når man først bruker det, er ikke ubetydlige. Og måten saltet løser seg på kan også være ulik.

Om valget sto mellom børsa på bordet eller ikkeno hadde jeg helt klart gått for ikkeno. Salttabletter derimot har jeg ikknopeiling på.
Jeg vil heller støtte akvariebutikken med en boks salt enn et par viltfanga trua fisk, eller en gjeng tåpelige tigerbarber som er kjørt ned på tilbud og solgt uten forbehold og kanskje med anbefalinger. Men at akvaribukken tjener gode penger på salg av salt gjør dem ikke, det er vel heller noe dem prøver å få unna før det støver så ner at man ikke ser hva det er som står helt bakerst i hylla gjemt bak det andre.
Har en slik bøtte med [URL=http://images.google.no/images?hl=no&source=hp&q=akvariesalt&btnG=S%C3%B8k+etter+bilder&gbv=2&aq=f&oq=]NORAQ Akvariesalt[/URL] jeg.

Er det helt bortkastet å ha en slik? Virker ikke noe av de tingene som står der?
Plussmedlem
Kristian Strømmen
Salt skal man ikke bruke ukentlig, det er det ingen som sier og står ikkenosted.

Hvis dette ikke fortsatt står i bruksanvisningen til Ektozon så må de nylig ha forandret det.

Wöchentlich 2 schwach gehäufter Teelöffel (10 g) auf 100 l Aquarienwasser in etwas Wasser gelöst und im Becken verteilt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap