Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 105)

Breedingboksene kan festes inni akvariet med dobbeltsidige sugekopper,fungerer veldig greit
Hei Mona har du fått noe leveringstid på 2224 filteret hos Webzoo, du kan få låne ett helt nytt av meg med innkjørt filter media, hvis du vil, kan levere det med green laserne.
Erik, jeg sender deg en email
Sølvi Gullaksen
Breedingboksene kan festes inni akvariet med dobbeltsidige sugekopper,fungerer veldig greit :)


*dån* Det visste ikke jeg! Dermed så solgte jeg de 5 jeg hadde...!
Endelig corybilder fra Mona igjen!
Godt og ha deg i gjenge igjen Mona! Jeg har avkom etter din forrige gruppe med Adolfoi (kjøpte de av deg for ca 1 1/2 år siden), og de er endelig i gang med og produsere yngel! Flott fisk er det
MVH Pål
Inger Anne
Endelig corybilder fra Mona igjen! :-D


Vi skulle hatt sånn "Liker" knapp her, som på Fjesboka!

Pål sine fisker
Godt og ha deg i gjenge igjen Mona! Jeg har avkom etter din forrige gruppe med Adolfoi (kjøpte de av deg for ca 1 1/2 år siden), og de er endelig i gang med og produsere yngel! Flott fisk er det :) MVH Pål


Åh, så koselig det er! Morsomt å høre om folk som har avkom etter noen av mine opprinnelige fisk, og så attpåtil avkom etter avkom av dem igjen og greier! Hehe
Plussmedlem
Nå må du legge ut noen fler fiske-bilder da! Må jo få se adolfoiene også!

En annen ting; du fikk med Blyxa japonica, vel? Du skjønner, jeg ser bare at du ikke har registrert den i noe akvarium, og da bare "stusset" jeg litt... for jeg er bare så sikker på at jeg la oppi noen avleggere i posen! Det husker jeg, så regner med at de bare ikke er plantet. Men MÅTTE jo bare "forsikre" meg om det
Joda, Anders, du la oppi Blyxa japonica, det er bare "Mona O store kløne" som har glemt og registrere den på akvariet! Hehe
Den står i den nederste tanken i reolen. Skal registrere planten nå.
Det karet ser ganske uferdig og stygt ut, for de gulrotgressplantene jeg tenkte å bruke der som hovedplante, var korte små pjusker. Det tar tid å få dem til å vokse i riktig lengde. Hvis ikke jeg tar feil nå da..... jeg har jo plantet dem sånn som jeg plantet H. difformis. Men ekte gulrotgress skal kanskje ikke det eller...? Kan de plantes på bunnen, eller MÅ de være flyteplante? Kjøpte dem av en fyr her på forumet.

Forresten, jeg ser på første bildet av arten i plantebasen at den står plantet på bunnen, så da går det an da! :O)
Ph-verdier og hund på fisketur...
Jeg TESTET PH-VERDIENE i akvariene igår, før jeg begynte akklimatiseringen av fiskene....

Alt vannet jeg hadde oppi akvariene da de ble startet opp, hadde ph 6.8 til 7.0.

Nå, noen dager senere, hadde akvariet øverst ph 6.0,
akvariet i midten 6.8 fremdeles,
og det nederste akvariet ph 6.0...!

Det var en overraskelse, men burde ikke være det, da alle røttene er jo helt nye. I to av karene lekker de vel mye garvesyre ut i vannet nå i starten, så effekten er stor. Verdt å holde et lite øye med...! Mangroverota i det midterste karet ser jo ut som vanlig mangroverot, men er åpenbart annerledes og har ikke påvirket vannet noe. I det øverste karet er det 4 små røtter som er lagt sammen til en avlang "haug". I det nederste karet er det også èn stor rot, men der har den altså senket ph.


Og så ser jeg at bikkja har vært på fisketur! Jeg satte to bøtter med planter til side i går kveld, da jeg skal sortere bort alle spor av andemat før jeg vil bruke plantene i akvariet. Her har bikkja da på et eller annet tidspunkt sneket seg bort til bøttene, fisket tak i en og en plante og dratt dem ut. Første avslørende spor var en fullstendig inntørket plante som lå på hundens teppe ved døren. "WTF?!?" sier jeg... og ser bortover gulvet i det halvmørke rommet. Der ligger det planter i massevis, helt tørre som knusk, tørket fast til gulvet...! :-/ Grrr....!
Den bikkja altså...! Hun må ha stappet snuta til og med under vann for å få tak i dem! Hun har tatt mange, men heldigvis ikke alle!
Anders K
Nå må du legge ut noen fler fiske-bilder da! ;-) Må jo få se adolfoiene også!

Skal se om jeg får tatt noen bilder senere i dag. Jeg våknet dessverre med skikkelig hodepine, så jeg bare sitter ganske stille foreløbig :p
Jeg ser at Corydorasene er ute på sin vanlige heisa-tur som de alltid gjør når de er nyinnflyttet i et akvarium Sitter ikke mye stille, nei Det gjelder begge karene med fisk i, både Equesene og Adolfoiene.
Tok en hel haug med bilder, men de ble bare "blurr", nesten ingen gode. Det er heller ikke så lett å ta stødige gode bilder på toppen av en vinglete gardintrapp, altså! (Adolfoi gjengen er i øverste kar)

Her er et bilde av hver; et av Eques, tatt uten blitz, og et av Adolfoi, tatt med blitz. Det nytter nesten ikke ta bilder av Eques med blitz, iallefall ikke med standard blitz forfra (har ikke prøvd ekstern blitz ovenfra da..) for blitzen gjør at fargene blir jo helt skrudd i forhold til den virkelige fargen de har! De er virkelig BLÅ i virkeligheten! Sinnsykt fine!

Corydoras adolfoi gruppen ville ikke spise i går, da jeg forsøkte å gi dem en tablett med TabiMin. Eques-gruppen kasta seg derimot over sin tablett (de fikk kun en...) og goflet den i seg. Jeg slamsugde ut Adolfoi'enes tablett, ville ikke la den ligge og forurense over natta. De viste null interesse for den, svømte rundt den bare om de kræsjet i den!
De er litt tynne, så det er viktig at de vil spise. De var imidlertid veldig opptatte av å barte i sanda, for de kom nemlig fra et kar med engelsk elvegrus. Det å komme på sand var tydeligvis så stas at de bare måtte barte, dra sand inn og spytte den ut gjennom gjellene, om og om igjen. Rent instinkt, og en fryd å se på!

For å få Adolfoiene til å spise, sendte jeg gubben ekspress til det lokale storsenteret i dag for å kjøpe røde mygglarver fra zoobutikken der. Det glemte jeg jo selvsagt å kjøpe da jeg var hos Dahls i går, søren også, enda jeg spurte hvor de hadde mygglarver og frossentfôr hen. Men nå har jeg et par pakker da, og det varer jo en stund når man bare har 2-3 kar med fisk..! :p Ikke som før, da gikk det minst en pakke myggis i uka.

[External Image]

[External Image]
Ønskeliste
Fordelen av å være plussmedlem er bl.a. når jeg lager meg en ønskeliste over Corydoras-arter her i den personlige akvarietråden min. Som plussmedl. kan man gå inn og endre mine egne innlegg her når som helst, gjerne lenge etterpå.
Det er en fordel når jeg skal føye flere Corydoras-arter på lista!

Det er de nedenfornevnte jeg kommer på akkurat nå.
C. boesemani og C. burgessi (som ligner veldig på C121) er nok de jeg ønsker meg aller mest (eller Tukano..?), samt C. bicolor, men den gidder jeg ikke engang skrive på ønskelista for jeg får vel aldri tak i den. Den er fra Surinam, som ikke driver noen kommersiell eksport av fiskearter fra landet. Det måtte i så fall komme fra noen som eier noen sjeldne eksemplarer, fordi de kjenner noen som kjenner noen som har vært i landet og hentet fiskene selv, og har fått til oppdrett på dem og selger Men da måtte jeg vel reist ut av landet for å få tak i dem!

ØNSKELISTE:
___________

Corydoras boesemani
Corydoras burgessi
Corydoras araguaiaensis
Corydoras reynoldsi
Corydoras tukano

Ammoniakknivå er null nå som jeg har innkjørte svampfiltere!

Det var litt ammoniakk å spore i vannet i går, selv etter vannskift før fiskene ble satt inn. Jeg skiftet faktisk vann tilsammen 3 ganger i det ene karet i går! Men jeg antok at det lave nivået ville synke etterhvert som timene gikk med innkjørt filter i karet. Erfaringsmessig er ikke det gjort på et blunk når man installerer nytt, men innkjørt, filter i et akvarium med utslag på ammoniakk eller nitritt. Det tar gjerne noen timer, kanskje over natten, før alt vannet er "bearbeidet" og fritt for giftstoffene.

Synd disse "svamp-på-fot-filterne" bråker sånn (luftpumpen durer og filterne bobler) ellers kunne de blitt værende i drift i akvariene egentlig.... Stor fordel at de er 100% trygge for både reker og yngel. Men jeg liker best helt stillegående filter, og det blir utvendige Eheim Pro 2224 (som jeg har bestilt og venter på)! Jeg kommer til å sette på et forfilter-svamp på innsuget, f.eks. denne fra Fluval, så er det også yngel- og rekesikkert! Eller den blir kanskje litt liten, den forfiltersvampen fra Fluval, ser den er beregnet for Fluval Edge, og det er jo et bittelite akvarium. Så da er det vel greiest å bare kjøpe seg en svampmatte og skjære ut en kloss som man huler ut litt, og så trer på filterinnsuget til Pro 22224. Det er det jeg har pleid å gjøre.
Svamp-på-fot-filterne må stå i drift i lang tid da, for når jeg får Eheim 2224 filterne jeg mangler, må jo de innkjøres også. Minst 5-6 uker for å være sikker, helst mer...

Jeg bruker den største og kraftigste Schego luftpumpen M2K3 til å drifte disse to filterne (T-stykke på luftslangen) og jeg ble overrasket over hvor lite lydløs den var i forhold til sine mindre fettere. Jeg har hatt mange Schego luftpumper fordi de er så lydløse. Men den største og kraftigste av dem er altså ikke det, dessverre...

mona o
OK, det var nytt for meg. Men sa de noe om hva de baserer denne blindhets-teorien på? Er det pga øyefargen (gul) eller at rekene åpenbart virrer rundt uten å se noe, som at de f.eks. kræsjer i ting? Eller det gjør de vel ikke, de har jo følehorn.


Ingen anelse, for å være ærlig. Går jo alltids an å høre med Michael, men kan liksom ikke tenke meg at det er så alvorlig. Ser reker så mye uansett?

Gøy å se hvilke fisker du har fått tak i! Jeg misunner deg veldig, skulle gjerne hatt både C. eques og C. adolfoi. Sistnevnte blir nok førsteprioritet, så får det bli C. eques den gangen man kommer over noen.
mona o
Der ligger det planter i massevis, helt tørre som knusk, tørket fast til gulvet...! :-/ Grrr....! Den bikkja altså...! Hun må ha stappet snuta til og med [I]under[/I] vann for å få tak i dem! Hun har tatt mange, men heldigvis ikke [I]alle[/I]!


Hehe...

*sukk* savner å ha hund.........
Lisbeth:
Åh, savner du å ha hund når du leser om rampestrekene deres?
Hun fikk ikke noe kjeft for det altså. Det nytter jo ikke, når man ikke tar hunden på fersk gjerning. Aner ikke når hun "lekte seg" med plantene mine, men det var lenge før jeg fant dem, de hadde jo rukket å tørke helt inn. Sikkert tidlig i morgen timene eller noe sånt. Jeg sover jo til lunch...

_________________________________

Det nederste akvariet i reolen er fiskeløst og ikke helt ferdig beplantet ennå. Jeg har ikke satt inn innkjørt svampfilter i det, for jeg tenkte det var ingen vits så lenge fiskene ikke er rett rundt hjørnet. Da kan jeg like gjerne la det kjøre seg inn på vanlig måte. Og ikke vet jeg hvor all ammoniakken kommer fra, men da jeg sjekket ammoniakknivået med test i går, gikk verdien helt til topps! Trerot og en del planter er det som er i karet. Jeg fjerner med hensikt ingen visne eller råtnende blader, for å "mate" filterbakteriene, men jeg syns liksom ikke det var såååå mye av dem, at ammoniakknivået går til høyeste nivå på testen!
Det er jo flott at det gjør det, for da blir jo akvariet kjørt skikkelig inn.

Jeg skal ha Green laser i det nederste karet forresten, men de kommer ikke før i januar.

Ammoniakktesten fra i går
[External Image]


En liten Corydoras adolfoi blunker
[External Image]
Du verden, her er Mona i gang igjen jo!

Hvis jeg hadde vært Cory-entusiast, hadde denne vært på MIN ønskeliste!
Corydoras CW61 Green Lantern £3.99
Kostet ikke så veldig mye men tur til England osv så blir det dyrt.
Hva med blå ?
Tom C
Du verden, her er Mona i gang igjen jo! :-) Hvis jeg hadde vært Cory-entusiast, hadde [URLBLOCK1] vært på MIN ønskeliste!


Den var fin! Først var jeg redd det var kunstig farget, men det står at det er naturlig ja. Det finnes visst en lignende med blått fjes også. Utrolig...!

Nei, jeg får vaske videre, så det er rent til julegjestene kommer!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap