Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 2)

hei. veldig greit med ny tråd. jeg er en av de som har fulgt tråden lenge og stille. på tide å skrive noe tenkte jeg

så det får bli et spm, hvor bestiller du kar med spesialmål? bygger du selv eller bestiller du fra leverandør?
Rita Revestrek
Så fint at du fikk delt tråden din, nå går den så det suser :) Jeg må si meg enig med de andre, man blir nesten litt misunnelig når man ser de fine karene dine :) Kanskje du skulle lage en artikkel "Steg for steg, hvordan innrede et cory-kar" ;) Jeg må også takke for mange lærerike innlegg om hold og oppdrett av cory!


Da kom maset med boka igjen Mona, har du kommet langt på den :p

Gratulerer med "ny" tråd

Mvh Per
akvafanist
så det får bli et spm, hvor bestiller du kar med spesialmål? bygger du selv eller bestiller du fra leverandør?


Jeg bestiller dem - aldri i verden om jeg vil kløne med glass og silikon på egenhånd Overlater det til proffene.
98 literne ble bestilt etter mål hos Tropefisk.no, men de tar ikke lenger i mot bestillinger på spesialmål.
De to 168 literne ble bestilt hos Webzoo.net.
Profesjonelt!
Må bare si at jeg er mektig imponert over alle karene dine. De er noen av de fineste og mest gjennomførte jeg har sett. Stor respekt til deg som legger så mye arbeid i hobbyen og som tar deg tid til å dele med andre. Setter også stor pris på svarene du gir i andre tråder her inne, veldig lærende og kunnskapsrikt!
Jeg har stadig prosjekter og ting å gjøre på akvarierommet, det holder meg sysselsatt

Nå er planen å selge hele skokken med L144, og bruke karet de går i til noe annet. Siden L144 ikke bare er algespiser, men også eggspiser, så vil/kan jeg ikke ha L144 mallene spredd rundt i alle kar her. Eller, jeg beholder vel et par stykker, for jeg trenger noen som kan spise alger i den øverste 160 literen. Tidligere var det en horde av røde krystallreker der, men Nannostomus eques-stimen har plukket dem i seg, en etter en. Det er vel kanskje 5-6 reker igjen, og de greier jo ikke holde en hel 160 liter fri for algevekst... :p
Så, det må bli en algespiser Nannostomusene ikke greier å spise. Overalt i de andre karene mine har jeg reker som algespisere, men i den 160 literen går det altså ikke. Det får bli L144. Det er en L-144 malle der fra før, flyttet dit for noen uker siden og den gnager alger døgnet rundt - mye mat for den der Jeg flytter en til dit, så får det holde, og resten av L144 skal ut av huset.

Den 85 literen som L144 okkuperer i dag, har et svært så midlertidig oppsett, satt opp i hui og hast på en halvtime eller noe da jeg skulle selge 180 literen i våres. Da ble alle L144 flyttet dit. Men denne 85 literen vil jeg ha til noe annet, og planen er klar:
jeg skal tømme 98 literen Corydoras adolfoi går i, og plukke ut 90% av alle C. adolfoi ynglene og ungfiskene der. Det er så mange der nå... gosjameg, det er virkelig fullt. De øker i antall for hver uke som går siden det hele tiden legges nye eggkull, og det er derfor stadig nye yngler i små størrelser som dukker opp. På tide og tynne ut i bestanden.
Tenkte derfor det kunne være en fin idè å flytte alle småtrollene til den 85 literen, og fôre dem opp der til de kan selges. Alle er født i år, så det blir en stund til, men etterhvert.
Denne planen innebærer nok at 98 literen til C. adolfoi'ene må plukkes nesten fra hverandre for å få tak i dem. Det er en diger trerot, mose og planter der, alt det må nok ut... og det gruer jeg meg til :p Men det gjøres, før eller siden, så jeg får bare begynne forberedelsene snart.

Jeg tror det er mange C. adolfoi-småtroll! Minst 40.


Pilen viser 85 literen der L144 mallene går. De må ut!
[External Image]




Her er 160 literne (100 x 40 x 40 cm, standardmål for 160 litere).

Den øverste 160 literen her tenkte jeg å ha et par L144 i, for det er dette karet som har en så grådig Nannostomus gjeng. Alternative algespisere må derfor inn siden rekene blir spist. Jeg får av en eller annen grunn grønnalger i dette karet (planteblad osv). Sjelden jeg ser noe særlig av den algen i karene rundt om her, men akkurat dette får det.
[External Image]
Gratulerer med del 2
Gratulerer med "ny" tråd Mona.
Var allerede kommet til side 3.

Digger det akavrierommet ditt som jeg misunner deg.
Blir å skaffe seg et slikt akvarie/hobby rom når vi en gang skal flytte.

Keep up the good spirit.

Espen
Black_Flys
Gratulerer med [B]"ny"[/B] tråd Mona. Var allerede kommet til side 3.

Takk for det Espen.
Men du vet at du selv kan endre hvor mange sider om gangen en tråd skal vise? Det stilles inn på profilen din. Jeg har endret min til 40 innlegg pr side i tråder, og derfor har ikke jeg kommet til side 3 i denne enda (hos meg er det kun 1 side fremdeles, i denne nye tråden)
Jeg tror man kan ha flere innlegg pr side enn 40 også om man vil, men da blir det mye scrolling nedover (men man slipper å bla så mye sideskift da)

Husker ikke hva standard innstillingen er, men det er vel 20 (eller 30) tror jeg?
mona o
Husker ikke hva standard innstillingen er, men det er vel 20 (eller 30) tror jeg?

10 er standard.
Så får eg vel endeleg gjera meg til syne i denne tråden eg også, då.

Først av alt; Gratulerar med "ny" tråd! Herleg å kunna lesa her utan å måtta venta lenge for kvar side skift!!

Har lest den gamle tråden din fast og trufast, og kjenner at din entusiasme for Corydoras har byrja å smitta over. Henta 6 C.red lazer og 5 C.Melanotaenia av Sølvi i Bergen på tirsdag, og gurimalla kor mykje glede nokre slike små barte-fantar kan bringa. Fleire timar av dagen enn eg egentleg tørr innrømma går med berre på å beundra desse, og det er alltid like moro. Likedan storkosar eg meg med tråden din, og syns det er heilt beundringsverdig korleis du stokar og steller med fiskane dine. Å vera fisk hjå deg må vera "sutaslaust", som me seier her i Sogn.

Så eg vil berre sei tusen takk for at du legg så mykje tid og omsorg i tråden din. Du er virkeleg ein "ressurs for folket". )

Slenger meg på resten av gjengen her for å gratulere deg med "ny" tråd Det går betraktelig kjappere å komme inn nå. Genialt!

Ellers vil jeg bare komme med en liten hilsen fra de grønne. De spiser og vokser som bare det Nydelig gjeng.

Gleder meg til å følge denne tråden her også, for som noen nevnte her er du en enorm ressurs. Spesielt for oss cory-gale
Takk for all pep-talk'en Plutselig går det jo opp for en at det faktisk er noen (fler enn èn liksom, hehe) som leser denne tråden. Ofte sitter jeg jo her og babler for meg selv, jeg. Corydoras opp og ned i mente

I kveld har jeg imidlertid litt triste nyheter å komme med. Det gjelder Betta Splendens, altså kampfisken min Karamell. Han er nå svømt videre til de evige rismarker der oppe i fiskehimmelen. Det var så trist å se på ham, han ble bare mer og mer urørlig og nå har han ligget så lenge på bunnen at jeg ikke orket å se på det mer. Jeg skrev noe om dette på slutten av del 1 av denne tråden (noen dager siden), og siden da har han bare fortsatt å ligge på samme stedet. Han har blitt blekere også. Det fine sjokoladebrune fjeset hans var blitt gustent lysebrunt istedet.

Så, ikveld ble han avlivet. Det var mannen min som tok møkkajobben. Han kvesset den skarpeste kniven vi har (lyden av en kniv som kvesses mot kvessestålet minner om den grøsserlyden fra filmen "Psycho", passende nok før en avliving... litt galgenhumor) og så la han Karamell på en plastfjøl (jeg har min egen på akvarierommet, til alt akvarierelatert) og jeg kastet noe tørkepapir bort til han før jeg sprintet ut av rommet: "Pakk han inn i det når du er ferdig!"

Det er gjort, og Karamell er borte. Det blir ingen flere B. splendens på meg. Tror ikke jeg orker mer av den korte levetiden deres. Det var forresten en dame her på fredag og kjøpte noen L144 maller, og hun hadde noen kampfisker. Hun hadde også opplevd at de fikk svulst.
Jeg kontaktet Dahls dyrerike pr email og han sa at de skulle prøve og bestille inn Betta tussyae nå, for han hadde fått flere henv. på den arten. Så da er det bare å krysse fingrene for at jeg får tak i noen. Jeg vil helst ha flere enn et par, men det er et lite pris-spørsmål også.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg sitter her og lurer: "Blir man noensinne vant til å avlive fisk man bryr seg om?" Jeg tror ikke jeg blir det iallefall.


Karamell bodde i det øverste av de akvariene til venstre på bildet (reol med 3 x 98 litere). Der er det en stim ildtetra og Nannostomus tetraer, samt Coryer selvsagt
[External Image]
Det var synd å høre om Karamell. Men jeg er 100 % sikker på at han hadde et supert liv mens han var hos deg, og det må jo være en liten trøst.

En annen ting jeg er helt sikker på, etter alle possitive tilbakemeldinger jeg har lest her i tråden din, er at det MÅ VÆRE tusenvis som er "avhengig" av tråden din, Så våg bare ikke å slutt med den. Fikk nesten hjertestans da jeg leste at du hadde planer om det. hehe.

Håper at du får noen flotte Cory tilsalgs som en stund, helst adolfoi, for da står jeg ved døra di før du rekker å blunke!!!
Stakkar Karamell. Hvor lenge hadde du ham?
AinaO
Stakkar Karamell. Hvor lenge hadde du ham?

Hvis jeg ikke husker helt feil så kjøpte jeg han i mars. 8 måneder altså.
Uff da, alltid kjipt å avlive

Jeg har også en kampfisk jeg kjøpte i mars som jeg fant en svulst på for noen dager siden. Hvis jeg husker riktig er den omtrent på samme sted som på Karamell.

Han er i noenlunde fin form enda da, men det ender nok med avliving ganske snart...
det var synd.
Bra du har en staut kar som gjør jobben.
Å være bøddel foe en fisk man har følelser for kan ikke være kjekt.
Har ikke måtte gjøre dette enda, da sy fisk har gjort jobben før jeg kunne gjøre noe.
Survival of the fittest

God helg videre Mona.

Espen
Hei Mona. Grattis med ny tråd! Jeg satt bare her å skrollet litt på AF (det er slikt en gjør før en skal begynne på arbeidet for dagen) og så del 2... Del 2...? Så da måtte jeg oppdattere meg på denne og legge den til i automatikken min

Jeg kan med hånden på hjerte si at det er du som har trigget min kjærlighet til Corydoras og takk skal du ha for det I går fant jeg to små sytråd yngel hos mine grønne coryer og da måtte jeg ha en liten dans for meg selv på gulvet (tror min mann har vendt seg til slike utbrudd nå).

Veldig pene oversiktsbilder du har tatt. Det er kjekt å få litt innblikk i hvordan helheten er også
Hei!
Må bare si at jeg blir vanvittig inspirert av deg Mona! åhhh... også de herlige bildene.. tror "fiskehimmelen" er hos deg jeg.

Har selv 10 kar, så fortsett å inspirer!

Keep up the good work!
Utrolig flotte karr du har Mona O.
Er jo bestandig trist og avlive fisker, men hører desverre med til denne hobbyen.
Og grattiss med ny tråd, den gamle gikk jeg ikke inn på lengre, da det ofte tok vannvittig lang tid og komme inn og jeg opplevde også at maskinen min hang seg når jeg prøvde, men nå fungerer tråden din slik den skal igjen.

Har du noen adolfoi tilsalgs nå?.
Hei Mona.
Nei, man blir aldri vant med det å avlive en fisk. Det blir ihvertfall ikke jeg. Her er det utrolig mange flotte bilder. Hadde jeg hadt plass og masse penger så skulle jeg også ha ordna meg et sånt rom som du har.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap