Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 4)

mona o
Holdbarhet ;) Fuktighet = bakterier. Fare for at det mugner/blir dårlig, rett og slett. Alt tørrfôr (inkl menneskeføde faktisk) må oppbevares/lagres helt tørt for å holde seg.


Hei.

Jeg bruker et slikt målebeger for tilsetningstoffer til å blande ut flak. fungerer kjempefint


-Tim
Blander du alt flakfôret på èn gang mener du? Men hvordan vet du hvor mye hvert enkelt akvarium får da?
Jeg kjenner det best hvis jeg "holder det i klypa"
Jaja, stort "problem" er det jo ikke. Jeg finner ut av det
mona o
Blander du alt flakfôret på èn gang mener du? Men hvordan vet du hvor mye hvert enkelt akvarium får da? Jeg kjenner det best hvis jeg "holder det i klypa" :) Jaja, stort "problem" er det jo ikke. Jeg finner ut av det :)



Nå har jeg bare ett akvarium som skal ha flakfor :P

Jeg mente å lage til for hvert akvarium. I stedet for å slippe klypa med for i akvariet, så har du det i målebegeret. Tilsetter vann og rører rundt. Så dumper du det i tanken.


-Tim
Gratulerer med "ny" tråd! Stemmer i med resten her - den gamle begynte å bli tung å laste, selv om den åpnet seg fint hos meg. Det gjaldt bare å ha litt tålmodighet

Godt å se at bildene og skribleriene holder samme kvalitet i den nye tråden forresten!

Longifoliaen er helt nydelig. Jeg har noen av disse, og selv om jeg har hatt ujevn vekst (de trives så mye bedre i enkelte kar enn i andre), så er de fantastisk flotte med sine røde blad. som du sier - de er skjøre, jeg finner knekte blad flytende rundt innimellom, men det kommer alltid nye
ElinH
Longifoliaen er helt nydelig... .. så er de fantastisk flotte med sine røde blad. som du sier - de er skjøre, jeg finner knekte blad flytende rundt innimellom, men det kommer alltid nye :)


Det samme gjør jeg. Løse blader følger alltid etter at noen (enten jeg eller noen fisk) har grafset rundt rothalsen på planten. En gang lempet jeg litt sand rundt rothalsen på en, synes den trengte litt mer. Det likte den ikke! Den felte alle bladene med en gang. Dagen etter var den nesten bladløs, et igjen.

Det virker som den er litt sånn "hårsår", nesten som Cryptocoryne-planter kan være?
Men den tilgis for sin skjønnhet Jeg pleier normalt ikke å gidde og dille for mye med skjøre planter, de ryker fort ut. Foretrekker lettstelte og hardføre. Men B. longifolia må jeg ha!

Med low-tech kar uten CO² og moderat lys (kun 2 x T8 rør), så vokser den ikke akkurat fort. Det tar lang tid, men de er verdt å vente på. Jeg gir dem plantenæringstabletter i sanden da, sånn som de andre plantene får.
Ooops.... jeg sjekket nitrat-nivået i karet med C. adolfoi nettopp. Og fikk altfor høyt måleresultat. Forventet å få under 15, kanskje 10, men det ble det absolutt ikke, nei. Jeg har aldri sett så høyt nivå i noen av mine kar før.
Oransjefargen ble litt annerledes enn den på papiret, men den lignet mest på noe midt i mellom 40 og 60.... *gisp*! (NB! Bildets fargegjengivelse er ikke helt korrekt)

Tror nok jeg må begynne jobben med å skille ut en del av yngelen oppi der, så belastningen blir mindre.
I mellomtiden, inntil jeg får klekket ut en plan for hvor de skal være, må jeg bytte vann oftere.

Stakkars små krekene mine!

ETTER-REDIGERT:
25 minutter senere: et vannbytte på ¹/³ er tatt! Og det blir annenhver dag fremover nå.


[External Image]

C. venezuelanus
En gjeng godbiter! Gleder meg skikkelig til disse blir gamle nok så jeg kan forsøke oppdrett på dem.

Og ang. bildene, hvis...æh.. noen ser litt grønne ut i trynet, så er det bare alger jeg har glemt å fjerne nederst på glasset! Se bort fra det.


[External Image]

[External Image]

[External Image]
For noen flotte bilder, Mona. Er det Venezulanus?
mona o
Med low-tech kar uten CO² og moderat lys (kun 2 x T8 rør), så vokser den ikke akkurat fort. Det tar lang tid, men de er verdt å vente på. Jeg gir dem plantenæringstabletter i sanden da, sånn som de andre plantene får.


Flott du startet en ny del av tråden din Mona, nå melder jeg meg på

Helt enig i at B.longifolia er en utrolig nydelig plante. Jeg har et par i en 160-liter, de er blitt kjempestore og bladene rekker til overflaten.

I tillegg popper det opp store knopper hele tiden - planten kan sikkert ha 10 på en gang. Jeg har så lyst til at de skal springe ut men har ikke sett det skje enda. Tilsetter litt Co2 i dette karet, er nok derfor de vokser så voldsomt. Og fargen er jo bare nydelig!

Joanna & Pål
For noen flotte bilder, Mona. Er det Venezulanus? :-)


Ja, hehe, jeg skulle skrive det i overskriften på det innlegget, men det falt ut
Nå er det iallefall slengt inn i etterkant
I dag har Corydoras sp. Black gruppen (i en 85 liter) kommet i rette stemningen og har satt i gang lek og egglegging igjen.
Det er sannsynligvis pga den økte sirkulasjonen de siste to-tre dagene som var triggeren i dette tilfellet.
Da jeg koblet opp et utvendig Eheim filter til 98 literen med Corydoras cf. burgessi for et par dager siden, tok jeg ut powerheaden bak svampmatten der og flyttet den til karet med C. Black inntil jeg bestemte meg for hvor jeg skulle ha den. Siden det er en type powerhead med perforert "sugerør" og svamp utenpå, så er det jo et godt filter i seg selv. Dette er en fin powerhead, og den er fra Sera og heter F400. På "sugerøret" har den en svamp, og den er ganske finporet så den holder veldig godt på partikler. Justerbar vannstrøm, det er positivt også (et må-ha for meg).
Men problemet er at jeg ikke helt vet hvor stort kar den egentlig er ment å skulle takle. Jeg synes det er lite svamp til en hel 85 liter f.eks. Det står ikke oppgitt fra produsentens side, og ikke finner jeg noe info om det fra diverse nettsider heller....Hmmmm. De mener vel aldri at.... grøss og gru.... akvariefolk må tenke SJÆL??

Bilder fra 85 literen med C. black i kveld.
Sera pumpen ble dekorert med litt egg i dag den også. Og den planten de har pyntet sånn med hvite perler, skulle jeg likt å vite navnet på, forresten. Noen som vet ? Det er bare noen få stilker jeg har av den, men det er ikke verst tatt i betraktning at jeg startet med to fyrstikk-store biter Det var noe "planterusk" som fulgte med i posen når jeg kjøpte noe annet en gang. Det er en veldig fin plante, for selv om den ser litt sped og spinkel ut, så er det liksom litt mere "substans" i den enn de vanlige spinkle og tynnbladete stilkplantene. Når man holder en bit i mellom fingrene, ca 7-10 cm f.eks, så faller den ikke sammen som en våt klut, men greier å stå rett opp i luften. Ikke "røyter" den heller, slik de finbladete stilkplantene ofte gjør, denne holder beinhardt på alle bladene sine

[External Image]

Det var litt dårlige detaljer på bildet, skal ta et bedre senere for id av denne planten. NB! Den har ikke sånne nåleblader som Sessiliflora eller hornblad har.
[External Image]

Slangestubb satt på powerheaden, sånn at strømmen går på skrå opp og rører i overflaten, ikke bare som en jet-stråle rett frem og inn i veggen. Slangedimensjon 12/16 mm passer akkurat på tuten.
[External Image]


Den er beregnet til opp til 100 liter .Har både 400 og 700 og filtersvampen er den samme på begge to ,det er kun styrken på sirkulasjonen som er forskjellig. Men det går jo sikkert an å bytte denne ut med en større blåfiltermatte om ønskelig
Aha, takk for infoen, Sølvi!
Hei Mona :- =)

Måtte bare innom her for å fortelle at Metaene jeg kjøpte av deg satte eggrekord.... i går. Plukket hele 63!!! egg i går. 23 i dag og forige dagen var det vel også ca 20. Ja jeg er nok en kløpper på å finne eggene der jeg sitter på kne med lupa mi og ligner mest på Sharlok Holms eller hva han heter ;- =)
Over 100 egg altså siste tre dagene. Det er en del str forskjell på de største til de minste, og har vel litt med når huene ble kjønnsmodne. Eggene er vel små til å begynne med før de utvikler seg til normal str antar jeg?

Det blir litt bildespamming her i kveld, men jeg hadde disse på lur og bare må poste dem!

Jeg syns det ser ut som disse søte coryene har anlegg for å legge på seg med alderen? Tettbygde rakkere. De var såå tynne når jeg kjøpte dem for noen uker siden, men en hjertelig appetitt ser ut til å gjøre sin virkning.

Corydoras venezuelanus med sine nydelige farger.

[External Image]

Gynger på magen
[External Image]

[External Image]
Betta channoides
Hei Mona!
Hvordan går det med Channoidesene dine? Har du sett noe yngel?
Nei, dessverre har jeg ikke det. Men jeg har ikke gjort noen spesiell innsats for å prøve heller da :p Uansett tror jeg det ville vært skikkelig vanskelig å få øye på noe som helst, for nå begynner det å bli rimelig tildekket med planter.
Byttet vann på karene i reolen der i kveld, og stod samtidig og kikket på den 85 literen Channoides-paret er i... lurte på om jeg skulle våge å luke nå, eller om det var dumt og jeg burde la være.
Som om han hadde fått et stikkord, dukket plutselig hannen opp midt mellom de to bukettene med stilkplanter jeg vurderte å halvere! Hehe, det var så pussig. Jeg niglodde på han så lenge jeg kunne, ville se om han hadde "bollekinn" (eller hake) men jeg greide ikke se noe uvanlig på han. Litt kanskje? Han har ikke vært fremme for å spise de siste dagene. Hunnen har jeg sett mange ganger i dag, hun har fartet rundt som bare det. Fikk tatt et par bilder av henne også, men de ble ikke noe bra, bare utydelig surr. Her er et av dem.
Hun går med egg ser jeg
Kamerainnstillinger
loffa
Måtte bare innom her for å fortelle at Metaene jeg kjøpte av deg satte eggrekord.... i går. Plukket hele 63!!! egg i går. 23 i dag og forige dagen var det vel også ca 20. Ja jeg er nok en kløpper på å finne eggene der jeg sitter på kne med lupa mi og ligner mest på Sharlok Holms eller hva han heter ;- =) Over 100 egg altså siste tre dagene. Det er en del str forskjell på de største til de minste, og har vel litt med når huene ble kjønnsmodne. Eggene er vel små til å begynne med før de utvikler seg til normal str antar jeg?


Ojoj, de tar jo helt av der! Kjempebra. Jeg tok en kikk på Spawning Log'en til Ian Fuller på Corydorasworld, for å se hva som kan være "normalen" på et kull egg hos Metae. Nå har han jo skrevet bare antall egg på et eneste kull på akkurat det skjemaet, da, så det er vel ikke noen "fasit", men... Det står i allefall 30 egg der. Så uansett er det jo bra med dobbelt så mange Og eggene kan øke i størrelse ja, i takt med at hunnen blir større, så legger hun ikke bare flere egg (plass til flere egg i større kropp) men hvert egg kan bli større også.

Nå er klokka grisemye, jeg skulle vært i seng for lengst, men somler og fomler med så mye rart for "jeg skal bare..." før jeg legger meg.

________________________

NOTE-TO-SELF:
Link til tips om kamerainnstillinger ved knipsing uten blitz for Canon EOS
(må spare den her, innlegget er fra del 1 av tråden og det er så tungt og bla der og finne den igjen)
Heisann mona
Lurer på om planten du spør etter kan være Najas guadalupensis. Den er veldig lik i veksten, og kan variere endel i tykkelse... Ellers som alltid knall bilder Pål
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap